Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Statystyka E-E-LS-O.2
Konwersatorium (KW) Semestr letni 2024/2025

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 30
Limit miejsc: (brak limitu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Literatura:

Literatura podstawowa:

Domański Cz. red., Metody statystyczne. Teoria i zadania., Wyd. UŁ, Łódź 2001.

Podgórski J., Statystyka dla studiów licencjackich, PWE, Warszawa 2010.

Starzyńska W. (red.): Podstawy statystyki, DIFIN, Warszawa 2006.

Sobczyk M., Statystyka opisowa, Beck, Warszawa 2010.

Zeliaś A., Pawełek B., Wanat St.: Metody statystyczne. Zadania i sprawdziany, PWE, Warszawa 2002.

Literatura uzupełniająca:

Stanisz A., Przystępny kurs statystyki z zastosowaniem STATISTICA PL na przykładach, t. 1, StatSoft, Kraków 2016.

Field A., Discovering statistics using IBM SPSS, Sage Publications 2021

Górniak J., Machnicki J., Pierwsze kroki w analizie danych SPSS FOR WINDOWS, SPSS, Kraków 2010.

Krzysztofiak M., Luszniewicz A., Statystyka, Państwowe Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa 2009.

Ostasiewicz S., Rusnak Z., Siedlecka U., Statystyka. Elementy teorii i zadania, WUE, Wrocław 2011.

Kierunki rozwoju polskiej statystyki publicznej do 2017 roku, GUS, Warszawa 2012, www. stat.gov.pl

Literatura dostępna na IBUK Libra:

http://han.bg.umcs.edu.pl/han/hhibuk/https/libra.ibuk.pl/reader/statystyka-mieczyslaw-sobczyk-697

http://han.bg.umcs.edu.pl/han/hhibuk/https/libra.ibuk.pl/reader/statystyka-z-elementami-statystycznych-metod-monitorowania-procesow-andrzej-iwasiewicz-zbigniew-146570

http://han.bg.umcs.edu.pl/han/hhibuk/https/libra.ibuk.pl/reader/statystyka-w-zarzadzaniu-amir-d-aczel-jayavel-187869

Efekty uczenia się:

Wiedza:

Student:

 Ma podstawową wiedzę z zakresu pomiaru zjawisk statystycznych (K_W04).

 Zna standardowe metody statystyczne oraz narzędzia gromadzenia, analizy, przetwarzania i prezentacji danych ekonomicznych i gospodarczych (K_W07).

Ma wiedzę na temat zmienności struktur, instytucji i procesów społecznych i gospodarczych. Ma wiedzę na temat przyczyn, przebiegu i skutków dynamiki zjawisk gospodarczych, rozumie uwarunkowania i konsekwencje zmian. Zna metody ilościowe i jakościowe pozwalające na opis i analizę tych procesów (K_W16)

Umiejętności:

Student:

 Potrafi identyfikować, opisywać, modelować i interpretować zjawiska i procesy gospodarcze wykorzystując metody ilościowe (K_U01).

 Potrafi zaproponować, uzasadnić i wdrożyć odpowiednie metody ilościowe adekwatne do rozwiązywania konkretnych problemów ekonomicznych (K_U11).

 Potrafi stosować podstawowe metody i techniki pozyskiwania i gromadzenia danych, a także narzędzia służce do ich analizy, wyjaśniania oraz wnioskowania na temat zjawisk i procesów społeczno-gospodarczych (K_U15).

 Potrafi sformalizować problemy ekonomiczne przy użyciu aparatu matematyczno-statystycznego(K_U17).

 Potrafi zaproponować, uzasadnić i wdrożyć odpowiednie metody ilościowe adekwatne do rozwiązywania konkretnych problemów ekonomicznych(K_U19).

 Posiada umiejętności pozwalające na wykorzystanie różnych źródeł wiedzy i danych do samodzielnych i zespołowych opracowań pisemnych oraz przygotowuje analizy ilościowe z wykorzystaniem adekwatnych programów komputerowych (K_U22).

 Samodzielnie i zespołowo przygotowuje wystąpienia ustne oparte zarówno na studiach teoretycznych jak i zawierające argumenty otrzymane na podstawie przeprowadzonych analiz ilościowych danych pozyskanych ze zróżnicowanych źródeł (K_U23).

Kompetencje społeczne:

Student:

 Potrafi wykorzystać narzędzia analizy danych w pracy zespołowej (K_K03).

Identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu wykorzystując odpowiednie narzędzia analizy danych (K_K05).

Metody i kryteria oceniania:

Aktywność na zajęciach (w tym zadania indywidualne i grupowe): od -10 do +20 pkt. Punkty zostaną doliczone, jeśli ocena z kolokwium jest pozytywna.

Kolokwium (zadania do rozwiązania, możliwe dodatkowe pytania testowe): 2 x 50 pkt, razem 100 pkt.

Ocena z zajęć zostanie wystawioną zgodnie z poniższą zasadą:

5: od 91 pkt

4,5: 81- 90 punktów

4,0: 71 – 80 punktów

3,5: 61 – 70 punktów

3,0: 51 – 60 punktów

2,0: poniżej 51 punktów

Zakres tematów:

1.Analiza struktury dla szeregu wyliczającego, rozdzielczego punktowego oraz rozdzielczego przedziałowego

-tworzenie szeregów

-miary średnie

-miary pozycyjne (mediana, dominanta)

-miary zróżnicowania

-miary asymetrii

-miary koncentracji

I kolokwium

2. Wnioskowanie statystyczne - podstawy (SPSS)

3. Analiza korelacji 2 cech

4.Regresja liniowa oraz funkcja trendu

5. Analiza dynamiki zjawisk - indeksy indywidualne

5.Trend oraz Sezonowość - wyznaczanie wskaźników oraz prognozowanie

II kolokwium

Metody dydaktyczne:

Prezentacja multimedialna

Analiza przypadku

Praca na materiałach źródłowych

Rozwiązywanie zadań

Praca w grupach

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 każdy wtorek, 11:30 - 13:00, (sala nieznana)
Piotr Maleszyk 18/20 szczegóły
2 każda środa, 9:45 - 11:15, (sala nieznana)
Piotr Maleszyk 20/20 szczegóły
3 każda środa, 11:30 - 13:00, (sala nieznana)
Piotr Maleszyk 19/20 szczegóły
4 każdy czwartek, 15:00 - 16:30, (sala nieznana)
Marek Angowski 16/20 szczegóły
5 każdy czwartek, 13:15 - 14:45, (sala nieznana)
Marek Angowski 20/20 szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-f5e494f9d (2025-04-10)