Sposób weryfikacji efektów kształcenia: |
Efekty w zakresie wiedzy: kolokwium w formie pisemnej,
Efekty w zakresie umiejętności i kompetencji społecznych: prace zespołowe na ćwiczeniach, burza mózgów, aktywność, udział w dyskusji, przygotowanie projektu nt. źródeł finansowania działalności przedsiębiorstw na przykładzie wybranej spółki
|
Literatura: |
Literatura podstawowa:
1.Czapiewski, L., Gryko, J., Kubiak, J. i Lizińska, J. (2021). Finanse przedsiębiorstw. Poznań: Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu.
2.Kaczmarek Tadeusz Teofil, Finanse przedsiębiorstw. Teoria i praktyka, Wolters Kluwers, 2014
Literatura uzupełniająca:
1.Karpuś P. (red.), Zarządzanie finansami przedsiębiorstw, Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie, Lublin 2006.
2.Gajdka J., Walińska E., Zarządzanie finansami, t I i II, Fundacja Rozwoju Rachunkowości w Polsce, Warszawa 1998
3.Financial management: the magazine from CIMA (2000-2021) – dostępne online w Biblitece Głównej UMCS
|
Efekty uczenia się: |
WIEDZA: STUDENT ZNA I ROZUMIE
W1 - Student wyjaśnia zaawansowane słownictwo z zakresu finansów i rachunkowości (K_W01)
W1 – Student wymienia zaawansowane teorie i metody badań w zakresie finansów przedsiębiorstwa (K_W01)
W3 – Student w zaawansowanym stopniu identyfikuje i grupuje metody oceny sytuacji finansowej podmiotów gospodarczych (K_W07)
W4 – student identyfikuje, grupuje i ocenia w zaawansowanym stopniu sposoby finansowania działalności gospodarczej (K_W15)
|
Metody i kryteria oceniania: |
1. Praca pisemna (kolokwium) – max 60 pktów, (wiedza)
2. Praca zespołowa - projekt nt. charakterystyka źródeł finansowania działalności przedsiębiorstwa na przykładzie wybranej spółki (z uwzględnieniem analizy wskaźnikowej oraz propozycją modelu finansowania) - max 30 pktów, (umiejętności i kompetencje społeczne). (Ocenie podlegają: stopień wypełnienia wymogów, dopasowanie tematyki wybranego zagadnienia do obszaru badawczego przedmiotu, ocena i weryfikacja wyników, poprawność przeliczeń, poprawność analizy, oceny i wnioskowania, poprawność językowa)
2. Aktywność na zajęciach - max 10 pktów (udział w dyskusji, rozwiązywanie zadań)
Ocena zaliczeniowa zostanie ustalona na podstawie skali:
0 - 50 pktów ndst;
51 - 60 pktów dst;
61 - 70 pktów dst+;
71 - 80 pktów db;
81 - 90 pktów db+;
91 - 100 pktów bdb
|
Zakres tematów: |
I. Analiza wartości pieniądza w czasie. Analiza wartości przyszłej (kapitalizacja). Analiza wartości bieżącej (dyskontowanie). Przepływy pieniężne i ich cechy. Ustalanie wartości bieżącej i przyszłej przepływów pieniężnych – zadania. Wykorzystanie tablic finansowych. [CIMA - BA1_D_2a oraz BA1_D_2b]
II. Analiza portfelowa. Dochód z akcji i obligacji – oczekiwana stopa zwrotu. Wycena akcji i obligacji. Model CAPM – zależność między stopą zwrotu i ryzykiem [CIMA - BA3_D_2c]
III. Źródła finansowania przedsiębiorstwa oraz koszt ich obsługi i pozyskania. Rodzaje długoterminowych środków finansowych. Obligacje - podstawowe cechy obligacji, rodzaje obligacji. Akcje - podstawowe cechy akcji, rodzaje akcji. Koszt długu. Koszt akcji zwykłej i uprzywilejowanej. Koszt zatrzymanych zysków. Średnioważony koszt kapitału.
IV. Struktura kapitału i dźwignia finansowa. Ryzyko operacyjne. Ryzyko finansowe. Dźwignia operacyjna. Dźwignia finansowa. Wpływ źródeł finansowania na zyskowność kapitałów własnych. Czynniki determinujące strukturę kapitału. [CIMA - BA3_D_2c]
V. Zarządzanie krótkoterminowym kapitałem obrotowym. Pojęcie kapitału pracującego – charakterystyka. Model cyklu konwersji gotówki. Strategie inwestowania w aktywa bieżące. Strategie finansowania aktywów bieżących. Charakterystyka źródeł finansowania krótkoterminowego. Zalety i
wady finansowania krótkoterminowego. Zarządzanie zapasami - przyczyny i koszty utrzymywania zapasów, model ekonomicznej wielkości zamówienia EOQ, zarządzanie zapasami w nowych uwarunkowaniach. Zarządzanie należnościami- motywy i koszty występowania należności, polityka kredytowa przedsiębiorstwa. Zarządzanie środkami pieniężnymi i papierami wartościowymi- motywy i koszty utrzymywania gotówki, model Baumola, model Millera – Orra. Instrumenty krótkookresowego inwestowania.
|
Metody dydaktyczne: |
Wykorzystanie narzędzi kontaktu na odległość:MS Teams oraz Wirtualny Kampus
Prezentacja multimedialna
Dyskusja dydaktyczna
Konsultacje
Metoda projektów
Objaśnienie lub wyjaśnienie
Wykład konwersatoryjny
Korzystanie z danych z dostępnych baz danych (emis, notoria)
Korzystanie z oprogramowania Excel, Power point
|