Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Univesity - Wide Course: "15 books for our times: A.I., gender, ecology, identity, etc. How literary works can help us navigate our world" L-11-OG
Kurs internetowy (KINT) Semestr letni 2024/2025

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 15
Limit miejsc: 300
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Sposób weryfikacji efektów kształcenia: Kolokwium w formie prezentacja ustna – W1, W2, W3, U4, U5, K6, K7.
Uwagi: The topics covered might be sensitive to some students. However, different opinions and views are welcome in a friendly and open class environment.
Literatura:

The main corpus of the course consists of 15 literary works, divided in two per section, There are also alternative readings for those who wish to explore the topics further and critical bibliographical material relevant to the topics chosen for the course.

Topics:

1) Artificial Intelligence

- "Klara and the Sun", Kazuo Ishiguro

- "Do androids dream of electric sheep?", Philip K. Dick

Alternative reading: "Never Let Me Go", Kazuo Ishiguro

2) Gender

- "Orlando", Virgina Woolf

- "Middlesex", Jeffrey Eugenides

Alternative reading: "Written on the body", Jeannete Winterson

3) Identity

- "Returning to Reims", Didier Eribon

- "Americanah", Chimamanda Ngozi Adichie

Alternative reading :"A Man's Place", Annie Ernaux

4) Ecology and Animal Rights

- "Silent Spring", Rachel Carson

- "The Lives of Animals", J.M Coetzee

Alternative reading: "Drive Your Plough Over the Bones of the Dead", Olga Tokarczuk

5) Globalisation, Migrations and Multiculturalism

- "The White Lioness", Henning Mankell

- "The Satanic Verses", Salman Rushdie

Alternative Reading: "The Year when Zumbi took Rio" ("O Ano em que Zumbi tomou o Rio"), José Eduardo Agualusa

6) Post-Colonialism

- "Season of Migration to the North", Tayeb Salih

- "Things Fall Apart", Chinua Achebe

Alternative Reading: 'Decolonising the Mind", Ngũgĩ wa Thiong'o

7) Post-Memory

- "The Reader", Bernhard Schlink

- "Alois Nebel" (graphic novel), Jaroslav Rudiš and Jaromír 99

Alternative Reading: "The Land at the End of the World", António Lobo Antunes

Note: the list of selected readings has been organised taking into consideration the availability of the Poilsh translation. However, in some cases a translation might not be available.

Efekty uczenia się:

Wiedza:

W1 – ma pogłębioną i rozszerzoną wiedzę w zakresie tematów wykładu z literatury różnych krajów, gatunków i epok - K_W04

W2 - ma szeroką , uporządkowaną, prowadzącą do profesjonalnych zastosowań wiedzę w zakresie estetyk, konwencji i ewolucji stylów, tendencji historycznoliterackich i współczesnych - K_W05

W3 -zna i rozumie zaawansowane metody analizy, interpretacji i wartościowania oraz problematyzowania dzieł literackich (obrazów literackich)w kontekście innych tekstów kultury - K_W11

Umiejętności:

U4 - potrafi integrować wiedzę z różnych dyscyplin w zakresie nauk humanistycznych - K_U05

U5 - posiada umiejętność lekturytekstu literackiego i powiązania go z głównymi współczesnymi zagadnieniami (ekologia, prawa zwierząt, gender, sztuczna inteligencja, postkolonializm, postpamięć itp.) - K_U08

Kompetencje społeczne:

K6 - ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności w zakresie wartości literatury; rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się i rozwoju kulturalnego - K_K01

K7 - ma świadomość rangi literatury w rozwoju postaw humanistycznych, miejsca literatury w kulturze - K_K06

Metody i kryteria oceniania:

The main assessment will be a final presentation on any of the suggested readings. That will account for 60% of the grade.

Attendance and active participation in class will account for the remainder of the grade (40%).

Oral presentation: 60%

Active participation: 40%

A maximum of two unjustified absences are allowed.

Zakres tematów:

The lecture will cover some of the most important social and cultural contemporary topics, such as Ecology, Animal Rights, Gender, Globalisation, Migrations, Identity, Post-Colonialism and Post-Memory.

Some literary theory will be used critically, albeit not in an in-depth manner.

Metody dydaktyczne:

The teaching methods will be varied and inclusive. Various reaading and media resources (videos, podcasts) will be used during class and made accessible to students after the lecture.

Extra materials will be made availble for self-access but students are encouraged to bring their questions and doubts to class.

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 wielokrotnie, piątek (niestandardowa częstotliwość), 13:15 - 14:50, (sala nieznana)
Ricardo Rato Rodrigues 60/300 szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.2.0