Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Teorie badania świadomości F-K.191
Konwersatorium (KW) Semestr letni 2024/2025

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 30
Limit miejsc: (brak limitu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Sposób weryfikacji efektów kształcenia: dwa sprawdziany pisemne: K_W01, K_W02, K_W04, K_W06, K_W07, K_U02, K_U04

ocena aktywności na zajęciach i znajomości zadawanych tekstów: K_W01, K_W02, K_W04, K_W06, K_W07, K_U02, K_U04, K_U07, K_K01
Literatura:

Chalmers D., "Świadomy umysł", PWN, Warszawa 2021

Dennett D., "Słodkie sny. Filozoficzne przeszkody na drodze do nauki o świadomości", Prószyński i S-ka, 2005.

Gallagher S., Zahawi D., “Fenomenologiczny umysł”, PWN. Warszawa 2018.

"Formy aktywności umysłu. Ujęcia kognitywistyczne", tom 1: "Emocje, percepcja, świadomość", red. A. Klawiter, Wyd. Naukowe PWN, Warszawa 2008.

„Przewodnik po filozofii umysłu”, M. Miłkowski, R. Poczobut (red.), 2012, WAM.

Varela F. “Neurofenomenologia: Metodologiczne lekarstwo na trudny problem”, Avant 01/2010.

Zahavi D. "Złożona jaźń. Perspektywy empiryczne i teoretyczne", Avant, Volume II, Number T/2011.

Efekty uczenia się:

WIEDZA:

Absolwent:

1.Ma pogłębioną wiedzę dotyczącą problematyki świadomości i jej roli w kognitywistyce. Ma rozszerzoną wiedzę na temat zależności pomiędzy nauką o świadomości a takimi dyscyplinami kognitywistycznymi jak

psychologia, nauki komputerowe, neuronauka K_W01

2. Zna na poziomie rozszerzonym terminologię stosowaną w kognitywistycznych dyskusjach dotyczących problematyki świadomości systemów poznawczych K_W02

3. Ma pogłębioną i uporządkowaną wiedzę obejmującą wybrane teorie badania świadomości. Wskazuje na różne rozumienia świadomości systemów poznawczych. K_W04

4. Wie, na czym polega tak zwany trudny problem świadomości i wskazuje na próby jego rozwiązania. K_W06

5. Zna przedstawicieli i tezy stanowisk funkcjonalizmu, eliminatywizmu, emergencjonizmu, i teorii obliczeniowej w kontekście problematyki badań świadomości K_W06

6. Zna założenia i cele metody fenomenologicznej Edmunda Husserla i wskazuje na motywacje antynaturalizmu tego filozofa K_W06

7. Zna problematykę poszukiwań neuronalnych korelatów świadomości i opisuje eksperymenty neurofenomenologiczne K_W06

8. Rozumie konsekwencje usytuowania człowieka, jako istoty świadomej w środowisku, społeczności, kulturze K_W07

UMIEJĘTNOŚCI:

Absolwent:

1. Potrafi sformułować główne problemy dotyczące świadomości, możliwe rozwiązania oraz metody ich weryfikacji K_U02

2. Potrafi integrować osiągnięcia neuronauki, filozofii i psychologii dotyczące badań nad świadomością i wykorzystywać te osiągnięcia do stawiania i rozwiązywania problemów dotyczących świadomości K_U02

3. Potrafi zaprezentować argumenty za i przeciw stanowisku funkcjonalizmu, eliminatywizmu, emergencjonizmu i teorii obliczeniowej w kontekście problematyki świadomości K_U02

4. Potrafi dokonać pogłębionej analizy tekstów podejmujących problematykę świadomości systemów poznawczych K_U04

5. Potrafi prowadzić dyskusję w zakresie problematyki badań świadomości systemów poznawczych K_U07

KOMPETENCJE SPOŁECZNE:

Absolwent:

1. Rozwija w sobie zdolność krytycznej oceny różnych koncepcji dotyczących świadomości systemów poznawczych K_K01

Metody i kryteria oceniania:

sprawdzian pisemny

ocena przygotowania na zajęcia, zrozumienia zadanego tekstu i aktywności

Zakres tematów:

1. Umysł psychologiczny a fenomenologiczny wg Chalmersa

2. Łatwe problemy świadomości vs. trudny problem świadomości

3. Argument antyredukcjonistyczny - fenomenalny zombie

4. Teoria świadomości Chalmersa - dualizm naturalistyczny

8. Stosunek Dennetta do „intuicji zombie” i do istnienia qualiów

9. Heterofenomenologia Dennetta

10. Teoria świadomości Dennetta

11. Neurofenomenologia według Vareli

12. Program minimum badania świadomości Cricka i Kocha

13. Neuronalne korelaty świadomości wzrokowej według Cricka i Kocha

14. Qualia według Ramachandrana i Hirsteina.

15. Jaźń według Rodolfo Llinasa i jej funkcje

16. Argumenty za i przeciw ucieleśnionym koncepcjom świadomości raz z przedstawicielami

17. Koncepcja jaźni według Dana Zahaviego

Metody dydaktyczne:

dyskusja na kw

praca w grupach

pytania do tekstu

analiza tekstu

debata studencka

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 każda środa, 9:40 - 11:10, sala 3
Barbara Tomczyk 12/25 szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Wydział Filozofii i Socjologii
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.2.0