Sposób weryfikacji efektów kształcenia: |
W1, test zaliczeniowy
W2, test zaliczeniowy
W3, test zaliczeniowy
U1, dyskusja
U2, dyskusja
U3, dyskusja, test zaliczeniowy
K1, dyskusja, test zaliczeniowy
K2, dyskusja, test zaliczeniowy
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa:
1) Reale G., Historia filozofii starożytnej, t. I-IV, przeł. E.I. Zieliński, Lublin (liczne wznowienia).
2) MacDonald P. S., Psyche. Dociekania o duszy, umyśle i duchu od Homera do Hume'a, przeł. I. Kania, Warszawa 2019.
3)Rohde E. Psyche. Kult duszy i wiara w nieśmiertelność u starożytnych Greków, przeł. J. Korfanty, Kęty 2007.
4) Russell, Mądrość Zachodu, przeł. W. Jacórzyński, M. Wichrowski, Warszawa 1995.
Literatura uzupełniająca:
1) Guthrie W. K. C., Sokrates, przeł. K. Łapiński, S. Żuławski, Warszawa 2000.
2) Tymura D., Sokrates Ksenofonta, Lublin 2017.
3) Dembińska-Siury D., Plotyn, Wiedza Powszechna, Warszawa 1995.
4) Hadot P., Czym jest filozofia starożytna, przeł. J. Domański, Warszawa 2000.
|
Efekty uczenia się: |
Wiedza:
W1 student w pogłębionym stopniu zna i rozumie zróżnicowane zjawiska oraz procesy społeczne warunkujące kształtowanie się koncepcji duszy i człowieka w okresie starożytnym K_W01
W2 student w pogłębionym stopniu zna i rozumie terminologię, stanowiska i specyfikę metodologiczną antycznych koncepcji filozoficznych w zakresie psychologii oraz antropologii K_W02
W3 student w pogłębionym stopniu zna i rozumie antyczne koncepcje człowieka jako podmiotu kreatywnego działania w zakresie samokształcenia oraz życia publicznego K_W03
Umiejętności:
U1 student potrafi rozpoznawać złożone konteksty problemów i dylematów życia społeczno-kulturowego powiązane z kreowaniem osobowości w okresie antycznym K_U01
U2 student potrafi krytycznie dobierać właściwe źródła informacji, dokonywać ich analizy, syntezy oraz twórczej interpretacji i prezentacji w odniesieniu do koncepcji duszy i człowieka w okresie starożytnym K_U01
U3 student potrafi samodzielnie planować oraz realizować proces uczenia się i rozwoju osobistego oraz wspierać innych w tym zakresie K_U09
Kompetencje społeczne:
K1 student jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy w zakresie samodoskonalenia się i jej ustawicznego uzupełniania K_K01
K2 student jest gotów do uznawania znaczenia wiedzy filozoficznej w rozwiązywaniu problemów teoretycznych i praktycznych w zakresie rozwijania własnej osobowości K_K02
|
Zakres tematów: |
1) Koncepcje duszy w ujęciu filozofów jońskich.
2) Thiasos pitagorejskie i orfizm.
3) Sofistyczny model kształcenia.
4) Hipokrates i jego nauka o temperamentach.
5) Psychologia Sokratejska.
6) Wychowanie Sokratejskie.
7) Dialektyka Sokratejska.
8) Antropologia i psychologia Platona.
9) Koncepcja wychowania w ujęciu Platona.
10) Antropologia i psychologia Arystotelesa.
11) Ideał kształcenia w ujęciu Arystotelesa.
12) Stoa grecka i rzymska.
13) "Ogród" Epikura.
14) Neoplatonizm (Porfiriusz i Plotyn).
15) Test zaliczeniowy.
|