Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Antyczna filozofia osobowości F-AF-25L
Konwersatorium (KW) Semestr letni 2024/2025

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 30
Limit miejsc: 20
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Sposób weryfikacji efektów kształcenia: W1, test zaliczeniowy
W2, test zaliczeniowy
W3, test zaliczeniowy
U1, dyskusja
U2, dyskusja
U3, dyskusja, test zaliczeniowy
K1, dyskusja, test zaliczeniowy
K2, dyskusja, test zaliczeniowy
Literatura:

Literatura obowiązkowa:

1) Reale G., Historia filozofii starożytnej, t. I-IV, przeł. E.I. Zieliński, Lublin (liczne wznowienia).

2) MacDonald P. S., Psyche. Dociekania o duszy, umyśle i duchu od Homera do Hume'a, przeł. I. Kania, Warszawa 2019.

3)Rohde E. Psyche. Kult duszy i wiara w nieśmiertelność u starożytnych Greków, przeł. J. Korfanty, Kęty 2007.

4) Russell, Mądrość Zachodu, przeł. W. Jacórzyński, M. Wichrowski, Warszawa 1995.

Literatura uzupełniająca:

1) Guthrie W. K. C., Sokrates, przeł. K. Łapiński, S. Żuławski, Warszawa 2000.

2) Tymura D., Sokrates Ksenofonta, Lublin 2017.

3) Dembińska-Siury D., Plotyn, Wiedza Powszechna, Warszawa 1995.

4) Hadot P., Czym jest filozofia starożytna, przeł. J. Domański, Warszawa 2000.

Efekty uczenia się:

Wiedza:

W1 student w pogłębionym stopniu zna i rozumie zróżnicowane zjawiska oraz procesy społeczne warunkujące kształtowanie się koncepcji duszy i człowieka w okresie starożytnym K_W01

W2 student w pogłębionym stopniu zna i rozumie terminologię, stanowiska i specyfikę metodologiczną antycznych koncepcji filozoficznych w zakresie psychologii oraz antropologii K_W02

W3 student w pogłębionym stopniu zna i rozumie antyczne koncepcje człowieka jako podmiotu kreatywnego działania w zakresie samokształcenia oraz życia publicznego K_W03

Umiejętności:

U1 student potrafi rozpoznawać złożone konteksty problemów i dylematów życia społeczno-kulturowego powiązane z kreowaniem osobowości w okresie antycznym K_U01

U2 student potrafi krytycznie dobierać właściwe źródła informacji, dokonywać ich analizy, syntezy oraz twórczej interpretacji i prezentacji w odniesieniu do koncepcji duszy i człowieka w okresie starożytnym K_U01

U3 student potrafi samodzielnie planować oraz realizować proces uczenia się i rozwoju osobistego oraz wspierać innych w tym zakresie K_U09

Kompetencje społeczne:

K1 student jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy w zakresie samodoskonalenia się i jej ustawicznego uzupełniania K_K01

K2 student jest gotów do uznawania znaczenia wiedzy filozoficznej w rozwiązywaniu problemów teoretycznych i praktycznych w zakresie rozwijania własnej osobowości K_K02

Metody i kryteria oceniania:

ocena udziału w dyskusji

ocena znajomości zadawanych tekstów

ocena testu zaliczeniowego

Zakres tematów:

1) Koncepcje duszy w ujęciu filozofów jońskich.

2) Thiasos pitagorejskie i orfizm.

3) Sofistyczny model kształcenia.

4) Hipokrates i jego nauka o temperamentach.

5) Psychologia Sokratejska.

6) Wychowanie Sokratejskie.

7) Dialektyka Sokratejska.

8) Antropologia i psychologia Platona.

9) Koncepcja wychowania w ujęciu Platona.

10) Antropologia i psychologia Arystotelesa.

11) Ideał kształcenia w ujęciu Arystotelesa.

12) Stoa grecka i rzymska.

13) "Ogród" Epikura.

14) Neoplatonizm (Porfiriusz i Plotyn).

15) Test zaliczeniowy.

Metody dydaktyczne:

wykład konwersatoryjny

wykład problemowy

analiza tekstu

dyskusja

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
2 każda środa, 11:20 - 12:50, sala 236
Dorota Tymura 16/20 szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Wydział Filozofii i Socjologii
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.2.0