State, Law and Politics POL-IRA-LS-SLP
Ćwiczenia (CW)
Semestr zimowy 2025/2026
Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)
Liczba godzin: | 15 |
Limit miejsc: | (brak limitu) |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Literatura: |
-Andrew Heywood, Politics, 5th Edition, Red Globe Press, 2019. -Robert Hislope & Anthony Mughan, Introduction to Comparative Politics, Cambridge University Press, 2012. -Masahiko Asada, The War in Ukraine under International Law: Its Use of Force and Armed Conflict Aspects, "International Community Law Review" 2024, vol. 26, s. 5–38. -Fragile States Index - Annual Report 2023 -Steven Levitsky & Daniel Ziblatt, How democracies die, Crown Publishing 2018. -Democracy Index 2023 - Age of conflict -Freedom in the World 2024 - The Mounting Damage of Flawed Elections and Armed Conflict |
Efekty uczenia się: |
Wiedza W1 - Student jest świadomy różnego pojmowania polityki i państwa; zna różne definicje polityki i państwa funkcjonujące w naukach społecznych - K_W02, K_W03 W2 - Student ma wiedzę na temat różnorodnych uwarunkowań, w jakich funkcjonuje współczesne państwo - K_W02; K_W04, K_W11 W3 - Student rozumie istotę i specyfikę różnych reżimów politycznych - demokratycznych i niedemokratycznych - K_W03; K_W04 W4 - Student rozumie naturę wojny, ma wiedzę na temat współczesnych konfliktów zbrojnych i międzynarodowego prawa humanitarnego - K_W05, K_W09 Umiejętności U1 - Student potrafi prezentować w dyskusji swoje stanowisko oraz krytycznie odnosić się do opinii innych - K_U07 U2 - Student potrafi wykorzystać w swoich wypowiedziach specjalistyczną terminologię dotyczącą państwa, prawa i polityki - K_U06 Kompetencje K1 - Student jest świadomy znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu różnych problemów poznawczych i praktycznych - K_K02 K2 - Student jest gotów do krytycznego podejścia do posiadanej wiedzy i odbieranych treści w procesie kształcenia i w debatach publicznych - K_K01 |
Metody i kryteria oceniania: |
Oceniając prezentacje przedstawiane przez studentów w czasie zajęć prowadzący odnosi się do następujących kwestii. Czy prezentacja jest na temat? Czy prezentacja ma właściwą strukturę? Czy student przedstawił plan prezentacji? Czy prezentacja zawiera wprowadzenie, właściwy podział treści, podsumowanie? Czy zawiera bibliografię? Czy prezentacja oznaczona jest imieniem i nazwiskiem autora/autorów? Czy student czyta czy mówi z pamięci? Czy posługuje się fachową terminologią? Czy zmieścił się w wyznaczonym czasie? Czy studenci mieli równy wkład w przygotowanie i wygłoszenie prezentacji (w przypadku dwóch autorów)? |
Zakres tematów: |
1. Sposoby rozumienia polityki - Polityka jako sztuka rządzenia - Polityka jako sprawy publiczne - Polityka jako kompromis i konsensus - Polityka jako władza 2. Kryzys polityki - Nowa polityka i antypolityka - Zaangażowanie polityczne i polityczna apatia - Jak przywrócić wiarę w politykę 3. Słabnięcie państwa i jego upadek -Wyzwanie globalizacji -Podmioty niepaństwowe i organizacje międzynarodowe -Państwa upadłe -Indeks państw kruchych 4. Studium przypadku: wojna na Ukrainie w świetle prawa międzynarodowego - Akt agresji Rosji na Ukrainę i odpowiedź ONZ - Pomoc wojskowa ze strony członków NATO 5. Współczesny kryzys demokracji -Przejawy i wskaźniki kryzysu demokracji -Działania zaradcze 6. Kondycja demokracji na świecie -Wskaźniki i mierniki demokratyczności reżimu politycznego -Indeks demokracji -Ranking "Wolności na świecie" 7. Autorytaryzm i totalitaryzm -Istota i specyfika autorytaryzmu i totalitaryzmu -Współczesne autorytaryzmy i totalitaryzmy (egzemplifikacje) |
Metody dydaktyczne: |
Dyskusja; Prezentacja multimedialna; Studium przypadku (studium przykładowe); Praca na materiałach źródłowych. |
Grupy zajęciowe
Grupa | Termin(y) | Prowadzący |
Miejsca |
Akcje |
---|
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.