Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Metodologia historii H-MH-H-2S.2
Konwersatorium (KW) Semestr letni 2016/2017

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 30
Limit miejsc: (brak limitu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Sposób weryfikacji efektów kształcenia: wykład: egzamin ustny
W01, W02, W04, W05, U06, U07, U08,

Konwersatorium: prace zaliczeniowe, test, referat, aktywność
W01, W02, W04, W05, U06, U07, U08, K10, K11
Literatura:

M. Kula, Czy istnieje historia prawdziwa?, w: tegoż, Krótki raport o użytkowaniu historii, Warszawa 2004, s. 447-461.

J. Topolski, Co to jest historia?..., w: tegoż, Wprowadzenie do historii, Poznań 1998, s. 9-31;

J. Pomorski, Historiografia jako autorefleksja kultury poznającej, w: Świat historii, pod. red. W. Wrzoska, Poznań 1998, s. 375-380;

J. Pomorski, Społeczna funkcja historii – analiza kontekstów znaczeniowych pojęcia, w: Społeczna funkcja historii a współczesność, pod red. Z. Mańkowskiego i J. Pomorskiego, Lublin 1985, s. 7-20.

J. Pomorski, Historyk i metodologia, Lublin 1991, s. 9-26, szkic I: Metodologia a potrzeby praktyki badawczej historyków;

J. Brzeziński, O pożytkach płynących z nauki metodologii, w: Świat historii, pod red. W. Wrzoska, Poznań 1998, s. 113-124;

J. Pomorski, Historyk i metodologia, Lublin 1991, s. 53-78, szkic III [Spór o ideał badania...];

J. Topolski, Metodologia historii, Warszawa 1984, s. 445-452 [Różne rozumienie wyjaśniania historycznego].

J. Pomorski, Historyk i metodologia, Lublin 1991, s. 79-110 [szkic IV: Paradygmatyczna struktura historiografii współczesnej];

J. Topolski, Jak się pisze i rozumie historię, Warszawa 1996, s. 78-96 [rozdział IV: Rozwój narratywistycznej filozofii historii w końcu XX wieku].

J. Kmita, Wykłady z logiki i metodologii nauk, Warszawa 1977, s. 23-26 [interpretacja humanistyczna].

B. Miśkiewicz,Wstęp do badań historycznych, Warszawa 1987; A. Świeżawski,Warsztat naukowy historyka - wstęp do badań historycznych, Częstochowa 1999; J. Topolski,Wprowadzenie do historii, Poznań 2001; N. Davies,Smok Wawelski nad Tamizą, Kraków 2001; E. Domańska,Mikrohistorie, Poznań 1999; A. F. Grabski,Kształty historii, Łódź 1985; Tenże,Zarys historii historiografii polskiej, Poznań 2000; Tenże,Dzieje historiografii, Poznań 2002; A. Guriewicz,Kategorie kultury średniowiecznej, Warszawa 1976; Tenże,Problemy średniowiecznej kultury ludowej, Warszawa 1987;Historia: o jeden świat za daleko, red. E. Domańska, Poznań 1997; A. Kersten,Na tropach Napierskiego, Warszawa 1970; J. Kmita,Kultura i poznanie, Warszawa 1985; J. Kmita,O kulturze symbolicznej, Warszawa 1982; G. Lakoff, M. Johnson,Metafory w naszym życiu, Warszawa 1988; J. Łotman,Kultura i eksplozja, Warszawa 1999; J. Pomorski,Historyk i metodologia, Lublin 1991; Tenże,Paradygmat New Economic History, Lublin 1985; A. Radomski,Kultura, tekst, historiografia, Lublin 1999; R. Stobiecki,Bolszewizm a historia, Łódź 1998; Tenże,Historia pod nadzorem, Łódź 1993; J. Topolski,Jak się pisze i rozumie historię, Warszawa 1996; Tenże,Od Achillesa do Beatrice de Planissolles, Warszawa 1998; Tenże,Teoria wiedzy historycznej, Poznań 1983; H. White,Poetyka pisarstwa historycznego, Kraków 2000; W. Wrzosek,Historia, kultura, metafora, Wrocław 1995; A. Zybertowicz, Przemoc i poznanie

Efekty uczenia się:

WIEDZA

01 zna specjalistyczną terminologię oraz literaturę metodologiczną K_W03 H2A_W02

02 ma pogłębioną wiedzę o warsztacie naukowym historyka K_W09 H2A_W07

03 dysponuje szeroką wiedzą przy pisaniu prac naukowych, np. magisterskiej K_W10 H2A_W04

04 ma uporządkowaną, pogłębioną wiedzę o teorii badań historycznych K_W13 H2A_W06 H2A_W07

05 ma pogłębioną wiedzę o wzajemnych relacjach między historią a innymi dyscyplinami naukowymi K_W15 H2A_W05

UMIEJĘTNOŚCI

06 posiada pogłębione umiejętności badawcze (tj. dobór metod i narzędzi badawczych, analizowanie problemów badawczych oraz opracowanie i prezentacja wyników), umożliwiające omówienie i zademonstrowanie określonych zagadnień z zakresu studiów historycznych K_U01 H2A_U01 H2A_U02 H2A_U06

07 posiada umiejętność samodzielnego zdobywania wiedzy i poszerzania kwalifikacji badawczych i kierowania własną karierą zawodową K_U02 H2A_U03

08 posiada pogłębione umiejętności badawcze, pozwalające na rozwiązywanie złożonych problemów z zakresu historii K_U04 H2A_U03 H2A_U09

09 ma głębokie przekonanie o konieczności ustawicznego rozszerzania swojej wiedzy K_U08 H2A_U03 H2A_U09

KOMPETENCJE SPOŁECZNE

10 rozumie konieczność ciągłego uzupełniania swoich umiejętności teoretycznych i praktycznych, potrafi organizować proces uczenia się innych osób K_K05 H2A_K01

11 potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizowaniu zadań z zakresu historii K_K07 H2A_K03

Metody i kryteria oceniania:

ocena:

referat

esej

test

aktywność

Zakres tematów:

Czy istnieje historia prawdziwa?;

Przeszłość jako przedmiot badań;

Wiedza źródłowa i pozaźródłowa w badaniach historycznych;

Spór o ideał badania historycznego;

Modele i strategie badań historycznych;

Rozważania wokół narracji historycznej;

Obiektywistyczny i konstruktywistyczny model poznania;

Kulturowy wymiar badań historycznych;

Interpretacja humanistyczna;

Koncepcja metafory historiograficznej i historycznej.

Metody dydaktyczne:

dyskusja dydaktyczna

film

metoda problemowa

wykład konwersatoryjny

wykład problemowy

metoda tekstu przewodniego

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 (brak danych), (sala nieznana)
Marek Woźniak 19/ szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0-3dcdfd8c8 (2024-03-25)