Komunikacja i poznanie (JiD) F-K.131
Konwersatorium (KW)
Semestr zimowy 2019/2020
Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)
Liczba godzin: | 30 |
Limit miejsc: | (brak limitu) |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Sposób weryfikacji efektów kształcenia: | - ocena ze sprawdzianu - ocena ciągła - ocena za aktywność - ocena za prezentację |
Literatura: |
1. Austin J., Mówienie i poznawanie, Warszawa 1993 2. Baylon C., Mignot X., Komunikacja, Kraków 2008. 3. Bernstein, Socjolingwistyka a społeczne problemy kształcenia [w:] Język i społeczeństwo, red. M. Głowiński, Warszawa 1980 4. Fiske J., Wprowadzenie do badań nad komunikowaniem, Wrocław 1999. 5. Głąb A., Język: wehikuł myśli czy narzędzie komunikacji, "Principia", XLIII-XLIV, 2005-2006 6. Grice H.P., Logika a konwersacja, [w:] Język w świetle nauki, wyb. B. Stanosz, Warszawa 1980 7. Goban-Klas T., Media i komunikowanie masowe, Warszawa 1999. 8. Habermas J., Teoria działania komunikacyjnego. Racjonalność działania a racjonalność społeczna, t. I, Warszawa 1999 9. Hymes D., Socjolingwistyka i etnografia mówienia [w:] Język i społeczeństwo, wyb. M. Głowiński, Warszawa 1980 10. Muszyńki Z., Komunikowanie z punktu widzenia kognitywistyki [w:] Media studies, red. K. Stępnik, M. Rajewski, Lublin 2008 11. Pisarek W., Wstęp do nauki o komunikowaniu, Warszawa 2008 12. Sperber D., Wilson D., Relewancja. Komunikacja i poznanie 2011 13. Stenning K., Lascarides A., Calder J., Introduction to Cognition and Communication, Cambridge, Massachusetts, 2006. 14. Szczęsna E. (red.), Przekaz digitalny. Z zagadnień semiotyki, semantyki i komunikacji cyfrowej, Kraków 2015. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza 1 Rozpoznaje i definiuje elementarną terminologię do opisu zjawisk komunikacyjnych (np. intencja komunikacyjna, inferencja, znaczenie, przekaz, sygnał, kanał kom., akt mowy, implikatura) KW_01, KW_03 2 Ujmuje umysł jako system poznawczy funkcjonujący dzięki wymianie znaków między uczestnikami komunikacji KW_05, KW_06 3 Zna podstawowe nurty badań nad komunikacją KW_02, KW_09 Umiejętności 1 Potrafi jasno i prosto komunikować wiedzę z zakresu interdyscyplinarnych badań nad komunikacją K_U08, K_U09 2 Potrafi analizować informacje przy wykorzystaniu różnych źródeł i metod K_U01 3 Potrafi formułować hipotezy i proponować metody ich sprawdzania w obszarze nauk społecznych K_U02 Kompetencje 1 Podczas dyskusji stosuje zasadę konstruktywnego krytycyzmu K_K01 2 Rozumie praktyczne zastosowanie wiedzy mechanizmach komunikacji K_K05 3 Posiada świadomość etycznej doniosłości rozważanych zagadnień K_K03 |
Metody i kryteria oceniania: |
- sprawdzian pisemny - ocena ciągła - ocena za aktywność - obecność na zajęciach |
Zakres tematów: |
1.Semantyczny model komunikacji, ograniczenia semantycznego modelu komunikacji, 2. Naturalizacja komunikacji (ontologiczna, metodologiczna). Naturalizm a redukcjonizm, indywidualizm w teorii komunikacji (metodologiczny, ontologiczny), konsekwencje indywidualizmu, 3. Model kodowy komunikacji, model inferencyjny, 4. Spór Davidson – Dummett, problem malapropizmów a komunikacja, jak przy użyciu poj. "kompetencji językowej" wyjaśnić rozumienie malapropizmów, problem woluntaryzmu językowego 5. Etnografia mówienia a językoznawstwo, praktyczne konsekwencje etnografii mówienia, transformatywizm a strukturalizm, krytyka pojęcia kompetencji językowej, 6. Aspekty kompetencji komunikacyjnej, Sacks - reguła następstwa, przełączanie kodów, analiza funkcji referencyjnej a analiza funkcji stylistycznej 7. Performatywy a wypowiedzi informujące, pseudo-twierdzenia, charakterystyka performatywów, warunki udanych performatywów, typy niefortunności (+ przykłady), czynności lokucyjne, illokucyjne, perlokucyjne 8. Transmisyjny model komunikacji, wpływ struktury grupy na wykonanie zadań |
Metody dydaktyczne: |
- dyskusja dydaktyczna - wykład - praca w grupach - warsztaty |
Grupy zajęciowe
Grupa | Termin(y) | Prowadzący |
Miejsca |
Akcje |
---|
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.