Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Andragogika PS-PRS.2SII.11
Ćwiczenia (CW) Semestr letni 2019/2020

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 15
Limit miejsc: (brak limitu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Sposób weryfikacji efektów kształcenia: W1, W2, W3, U1 - kolokwium pisemne, arkusz aktywności na zajęciach
U2, K1 - prezentacja multimedialna, arkusz aktywności na zajęciach

Uwagi: Brak
Literatura:

Literatura obowiązkowa

Pozycje zwarte i ciągłe

1. Aleksander, T. (2013). Andragogika. Podręcznik akademicki. Radom-Kraków: ITE.

2. Gromadzka, M. (2018). Przestrzenie i miejsca edukacji dorosłych w Polsce. Warszawa: Wyd. FRSE.

3. Grześkowiak, A. (2013), Statystyczna analiza aktywności edukacyjnej osób dorosłych w Polsce, „Ekonometria. Econometrics”, nr 2 (40), s. 22–35

4. Knowles, M.S., Holton, E.H., Swanson, R.A. (2009). Edukacja dorosłych. Podręcznik akademicki. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

5. Jankowski, D., Przyszczypkowski, K., Skrzypczak, J. (1996). Podstawy edukacji dorosłych: zarys problematyki. Poznań: UAM.

6. Malewski, M. (1990). Andragogika w perspektywie metodologicznej. Wrocław: UWr.

7. Nowak J., Cieślak, A. (1982). Edukacja dorosłych w Polsce i na świecie. Warszawa: Wiedza Powszechna.

8. Przybylska, E. (red.) (2000). Edukacja dorosłych w wybranych krajach Europy. Warszawa: Akademickie Towarzystwo Andragogiczne.

9. Solarczyk-Ambrozik, E. (red.), (2013), Całożyciowe uczenie się jako wyzwanie dla teorii i praktyki edukacyjnej. Poznań: Wyd. UAM.

10. Szewczuk, W. (1962). Psychologia człowieka dorosłego. Warszawa: Wiedza Powszechna.

11. Turek, K., Worek, B. (2015), Kształcenie po szkole. Uczenie się dorosłych, inwestycje w kadry w przedsiębiorstwach, instytucje szkoleniowe. Warszawa: PARP.

12. Turek, K., Worek, B. (2015), Uczenie się przez całe życie – „akcelerator” rozwoju [w:] J. Górniak (red.), Polski rynek pracy – wyzwania i kierunki działań na podstawie badań Bilans Kapitału Ludzkiego 2010–2015. Warszawa: PARP, s. 80–97.

13. Turos, L. (1999). Andragogika ogólna. Warszawa: ŻAK Wydawnictwo Akademickie.

14. Wujek, T. (red.). (1996). Wprowadzenie do andragogiki. Radom: ITE.

Literatura uzupełniająca:

1. Landy-Tołwińska, J. (1961). Analfabetyzm w Polsce i na świecie. Warszawa: Wiedza Powszechna.

2. Turos, L. (1974). Oświata dorosłych w krajach skandynawskich. Wrocław: Zakład Narodowy im. Ossolińskich.

3. Urbańczyk, F. (1973). Dydaktyka dorosłych. Wrocław - Warszawa - Kraków: Zakład Narodowy im. Ossolińskich.

4. Wroczyński, R., Pilch, T. (red.). (1974). Metodologia pedagogiki społecznej. Wrocław: Zakład Narodowy im. Ossolińskich.

5. Wroczyński, R. (1965). Praca oświatowa. Rozwój, systemy, problematyka. Warszawa: Nasza Księgarnia.

Efekty uczenia się:

Student:

W1. Zna terminologię stosowaną w teorii, praktyce i badaniach andragogicznych. K_W01.

W2. Zna i wyjaśnia zakres treściowy poszczególnych działów andragogiki. K_W01, K_W02.

W3. Posiada rozległe wiadomości z zakresu rozwoju polskiej oświaty dorosłych, zna kierunki jej przemian i społeczne, gospodarcze i polityczne ich uwarunkowania oraz najistotniejsze fakty, nazwiska i inicjatywy edukacyjne. K_W01, K_W02.

W4. Posiada rozległą wiedzę faktograficzną na temat tworzenia i rozwoju oświaty dorosłych w wybranych krajach. K_W01, K_W02.

U1. Potrafi wyjaśnić - w oparciu o posiadaną wiedzę - różnice w osobistych planach i aktywności edukacyjnej ludzi dorosłych.K_U01, K_U02.

U2. Umie zaprojektować elementy procesu dydaktyczno-wychowawczego z uczniami dorosłymi (cele, treści, zasady, formy, metody, środki i warunki przebiegu takiego procesu), uwzględniając prawidłowości rządzące procesami poznawczymi, emocjonalnymi i wolicjonalnymi człowieka dorosłego oraz mechanizmy motywacyjne w podejmowania aktywności edukacyjnej przez dorosłych. K_U05, K_U07.

K1. Docenia znaczenie nauk pedagogicznych dla rozwoju jednostki i prawidłowych więzi w środowiskach społecznych, ma pozytywne nastawienie do nabywania wiedzy z zakresu studiowanej dyscypliny naukowej i budowania warsztatu pracy pedagoga. K_K01.

Metody i kryteria oceniania:

przygotowanie prezentacji,

aktywność na zajęciach

Zakres tematów:

1. Modele pracy oświatowej z dorosłymi i modele kultury edukacyjnej.

2. Oświata dorosłych w wybranych krajach Europy, Ameryki Północnej i Azji:

- Wielka Brytania

- Ukraina

- Włochy

- Holandia

- Hiszpania

- Francja

- Niemcy

- Szwecja

- Finlandia

- USA

- Rosja

- Japonia

- Chiny

Metody dydaktyczne:

Prezentacja multimedialna;

Praca na materiałach źródłowych;

dyskusja dydaktyczna

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 (brak danych), (sala nieznana)
Joanna Wierzejska 18/ szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0-3dcdfd8c8 (2024-03-25)