Sposób weryfikacji efektów kształcenia: |
W1, ocena udziału w dyskusjach, ocena przygotowania do zajęć, praca pisemna
W2, ocena udziału w dyskusjach, ocena przygotowania do zajęć, praca pisemna
W3, ocena udziału w dyskusjach, ocena przygotowania do zajęć, praca pisemna
W4, ocena udziału w dyskusjach, ocena przygotowania do zajęć, praca pisemna
U1, ocena udziału w dyskusjach, ocena przygotowania do zajęć, praca pisemna
U2, ocena udziału w dyskusjach, ocena przygotowania do zajęć, praca pisemna
U3, ocena udziału w dyskusjach, ocena przygotowania do zajęć, praca pisemna
K1, ocena udziału w dyskusjach, ocena przygotowania do zajęć, praca pisemna
K2, ocena udziału w dyskusjach, ocena przygotowania do zajęć, praca pisemna
|
Literatura: |
1. M. Hempoliński, Filozofia współczesna. Wprowadzenie do zagad-nień i kierunków, PWN, Warszawa 1989 (Część II „Ontologia”).
2. K. Ajdukiewicz, Zagadnienia i kierunki filozofii. Teoria poznania, metafizyka (Część II „Metafizyka”), Czytelnik, Warszawa 1983.
3. T. Czeżowski, O metafizyce, jej kierunkach i zagadnieniach, Wy-dawnictwo Antyk, Kęty 2004.
4. Z. Cackowski, Zasadnicze zagadnienia filozofii, KiW, Warszawa 1989 (Część II „Ontologia”).
5. R. Ingarden, Spór o istnienie świata. t. 1, Ontologia egzystencjalna, PWN, Warszawa 1987.
6. W. Stróżewski, Ontologia, Wydawnictwo Aureus, Wydawnictwo Znak, Kraków 2004.
7. S. Kołodziejczyk (red.), Przewodnik po metafizyce, Wydawnictwo UAM, Kraków 2011
|
Efekty uczenia się: |
Wiedza:
W1, zna w zaawansowanym stopniu podstawowe koncepcje uprawiania metafizyki i ontologii oraz ich powiązania z naukowymi i pozanaukowymi formami refleksji i działalności kulturotwórczej: religią, sztuką, mitem i przekonaniami światopoglądowymi K_W01, P6U_W, P6S_WG
W2, zna w zawansowanym stopniu i rozumie główne spory w starożytnej, średniowiecznej i nowożytnej ontologii: o strukturę świata realnego, charakter zachodzących w świecie powiązań przyczynowych, materialnych, formalnych i celowych, o naturę czasu i przestrzeni, o rolę nauk przyrodniczych i społecznych w ukształtowaniu się współczesnego rozumienia sporów w metafizyce i ontologii K_W01, K_W02, K_W04, P6U_W, P6S_WG
W3, zna zaawansowaną terminologię ontologiczną oraz wie jak się nią posłużyć w sporze na zadany do dyskusji temat K_W01, K_W04, P6U_W, P6S_WG, K_W05, P6U_W, P6S_WG
W4, zna w zaawansowanym stopniu szczegółowe zapatrywania metafizyczne czołowych filozofów europejskich, główne argumenty przytaczane na ich poparcie oraz wysuwane w sporze z nimi K_W01, K_W02, K_W04, P6U_W, P6S_WG
Umiejętności:
U1, potrafi sformułować i przeanalizować problem z obszaru metafizyki klasycznej i nowożytnej ontologii; jest przygotowany do udziału w prowadzeniu badań K_U01, K_U02, P6U_U, P6S_UW
U2, potrafi uczestniczyć w dyskusjach dotyczących zagadnień ontologicznych, jasno formułować swoje stanowisko, przytaczać na jego poparcie argumenty i odnosić się krytycznie do wysuwanych kontrargumentów K_U04, P6U_U, P6S_UK
U3, potrafi przygotować konspekt lektur i wykładów, prace pisemne oraz wystąpienia ustne dotyczące zagadnień z obszaru klasycznej i nowożytnej ontologii K_U06, P6U_U, P6S_UK
Kompetencje społeczne:
K1, umie odróżnić pytania z filozoficznego punktu widzenia trywialne lub nieistotne od nietrywialnych i istotnych K_K05, P6U_K, P6S_KR
117
K2. docenia wartość intelektualnego wkładu filozofii klasycznej i nowożytnej w ukształtowanie głównych paradygmatów filozofii współczesnej K_K04, P6U_K, P6S_KO
|
Zakres tematów: |
1. Zajęcia wprowadzające.
2. Główne koncepcje ontologii.
3. Najważniejsze pojęcia i zagadnienia ontologii.
4. Spór o tworzywo świata: monizm, dualizm, pluralizm.
5. Podstawowe formy materializmu.
6. Pojęcie materii w nauce współczesnej a tradycja filozoficzna.
7. Zagadnienie idealizmu metafizycznego (idealizm obiektywny, subiektywny, transcendentalny).
8. Zagadnienie związku przyczynowo-skutkowego.
9. Determinizm i indeterminizm, kauzalizm i finalizm, zagadnienie wolności.
10. Zagadnienie przedmiotów idealnych – spór o uniwersalia.
11. Metafizyczny realizm.
12. Główne koncepcje czasu i przestrzeni.
13. Materia a psychika.
14. Teizm i ateizm.
|