Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Filozofia z elementami logiki MFI-F-FzEL-LS-3/2
Konwersatorium (KW) Semestr letni 2019/2020

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 15
Limit miejsc: (brak limitu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Sposób weryfikacji efektów kształcenia: dyskusja dydaktyczna
objaśnienie lub wyjaśnienie
pisemny sprawdzian
Uwagi: -
Literatura:

1. R.H. Popkin, "Historia filozofii zachodniej", Wydawnictwo Zysk i S-ka,Poznań 2003.

2. G. Reale, "Myśl starożytna", Wydawnictwo KUL, Lublin 2010

3. O. Hoffe, "Mała historia filozofii", Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2011.

4. A. Łukasik, "Filozofia atomizmu", Wydawnictwo UMCS, Lublin 2006

5. B. Kuzniecow, "Historia filozofii dla fizyków i matematyków", Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1980.

6. Z. Ziembiński, "Logika praktyczna", Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2006.

7. W. Marciszewski (red.), "Mała encyklopedia logiki", Ossolineum, 1998.

Efekty uczenia się:

Zna i rozumie najważniejsze zagadnienia i problemy filozofii związane z jej różnymi działami: teorią poznania, koncepcjami umysłu i jaźni, metafizyką, koncepcjami samorozwoju i samorealizacji, etyką, logiką i filozofią społeczną.

Zna i rozumie stanowiska i poglądy najważniejszych filozofów i szkół filozoficznych w perspektywie historycznej: od czasów starożytnych do współczesności, na Zachodzie oraz w Indiach i Chinach.

Zna i rozumie najważniejsze problemy etyczne współczesności.

Potrafi racjonalnie uzasadniać swe przekonania oraz przezwyciężać brak spójności w systemie swoich przekonań poprzez zaspokojenie obiektywnych potrzeb teoretyczno-poznawczych.

Potrafi prowadzić wnioskowania logiczne i oceniać logiczną poprawność sposobu uzasadnień twierdzeń; identyfikować błędy logiczne.

Potrafi wyjaśniać związki między uprawianiem filozofii a poszukiwaniem sensu życia, budowaniem własnej duchowości i integralności.

Jest gotowy do wykorzystania znajomości logiki i filozofii w procesie samodoskonalenia (poszerzanie i pogłębianie posiadanej wiedzy, doskonalenie moralne).

Jest gotowy do krytycznej oceny własnych oraz funkcjonujących w społeczeństwie przekonań i postaw pod kątem ich logiczności i racjonalności.

Jest gotowy do wykorzystania znajomości filozofii w celu wypracowania indywidualnej postawy etycznej

Metody i kryteria oceniania:

1. Obecność na zajęciach.

2. Bieżąca aktywność studenta na zajęciach (między innymi argumentowanie własnego stanowiska przez studenta, właściwe posługiwanie się terminologią naukową i filozoficzną).

3. Ocena wyników kolokwium.

Zakres tematów:

1. Początki filozofii w ujęciu historycznym.

2. Filozofia a uniwersytet (czy filozofia obecna jest również poza środowiskiem akademickim?).

3. Filozofia a problemy fizyki.

4. Filozofia w ujęciu humanistycznym - wybrani reprezentanci w historii filozofii.

5. Filozofia a zagadnienia metody naukowej (Kartezjusz i inni).

6. Logika jako "organon" - narzędzie zdobywania wiedzy i "wiedza formalna".

7. Filozoficzne ujęcia świata fizykalnego, od starożytności do współczesności; wybrane koncepcje.

Metody dydaktyczne:

1. Wykład problemowy.

2. Dyskusja dydaktyczna.

3. Kolokwium.

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 (brak danych), (sala nieznana)
Tomasz Stefaniuk 4/ szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0-3dcdfd8c8 (2024-03-25)