Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Wstęp do psychologii poznawczej F-K.105
Wykład (W) Semestr letni 2019/2020

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 30
Limit miejsc: (brak limitu)
Zaliczenie: Egzamin
Sposób weryfikacji efektów kształcenia: W1, W2, W4 - egzamin

U1, U2, U3, U5 - egzamin

P3 - egzamin
Uwagi: Zajęcia wykładowe są zajęciami obowiązkowymi.
Literatura:

Literatura obowiązkowa

Pozycje zwarte i ciągłe

1. Biela, A., Falkowsk,i A., Jusczyk, P. (1987). Relacyjne podejście do spostrzegania. Przegląd Psychologiczny, 3, 565-592.

2. Francuz, P. (red.) (2007). Obrazy w umyśle. Studia nad percepcją i wyobraźnią. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe SCHOLAR.

3. Kowalczyk, M. (1987). Prawdopodobieństwo i prototypowość w procesie kategorialnej identyfikacji percepcyjnej. Analiza teorii spostrzegania Jerome S.Brunera. Przegląd Psychologiczny, 2, 319-351. s.

4. Lazarus, A. (2000). Wyobraźnia w psychoterapii. Gdańsk: GWPj.

5. Nęcka, E. (2009). Inteligencja jest procesem. W: J.Kozielecki (red.), Nowe idee w psychologii (s.21 - 39). Gdańsk: GWP.

6. Ohme R. i in. (2001). Automatyzmy w procesach przetwarzania informacji. Warszawa: Wydawnicwo IP PAN i SWPS.

7. Strelau, J. (red.) (2000). Psychologia. Podręcznik akademicki (Tom 2. Dział V: Procesy poznawcze, s. 23 - 316). Gdańsk: GWP.

8. Strelau, J., Doliński, D. (red.) (2016). Psychologia. Podręcznik akademicki. (tom 1 , rozdz. 6: Procesy poznawcze, s.339 - 510). Gdańsk: GWP.

Efekty uczenia się:

Wiedza:

W1. Student zna treść i zakres pojęć wyznaczanych tematyką zajęć - WU2.1

W2. Student posiada wiedzę odnośnie do prawidłowości przebiegu podstawowych procesów poznawczych orientujących jednostkę w świecie (mechanizmy, funkcje) - WU 4.1

W4. Student zna różne stanowiska teoretyczne odmiennie wyjaśniające mechanizmy przebiegu funkcji poznawczych - WU 3.3.; WU 3.1

Umiejętności

U1. Student umie wyjaśnić pewne zjawiska natury poznawczej odwołując się do określonych stanowisk teoretycznych - UU 8.1; UU 8.2

U2. Student umie przeprowadzić analizę porównawczą między określonymi stanowiskami teoretycznymi odmiennie wyjaśniającymi określone zjawiska poznawcze - UU 6.1; UU 6.2

U3. Umie wskazać obszary sporne i dyskusyjne w obszarze oferowanej mu wiedzy poznawczej - UU 1.1; UU 3.2

Postawy

P3. Wykazuje się postawą krytyczną względem oferowanej mu wiedzy w zakresie funkcjonowania umysłu ludzkiego - PU 3.

Metody i kryteria oceniania:

egzamin

Zakres tematów:

1. Psychika - obiektem zainteresowań psychologii jako nauki. Procesy psychiczne orientujące jednostkę w świecie - charakterystyka w podstawowych komponentach i regulacyjnych funkcjach. Kategoria zachowania

2. Psychologia poznawcza definicje, przedmiot i zakres badań. Filozoficzne i psychologiczne korzenie nauki. Psychologia poznawcza jako dziedzina i jako kierunek. Główne kategorie pojęciowe. Kluczowe problemy

3. Procesy poznawcze w ujęciu psychologii poznawczej. Metafora komputerowa i jej krytyka

4. Kontrola poznawcza. Problem "homunkulusa" i funkcji zarządczych. Automatyzacja czynności poznawczych. Automatyzmy w spostrzeganiu ludzi. Hamowanie poznawcze jako funkcja metapoznawcza. Podstawowe paradygmaty badawcze. Problemy sporne

5. Odkrywanie świata czy jego konstruowanie - spór o istotę spostrzegania w nurcie psychologii poznawczej

6. Percepcja podprogowa. Podstawowe paradygmaty badawcze. Wyniki i rezultaty badań

7. Wyobraźnia - medium analogowe czy abstrakcyjne. Spór o naturę wyobrażeń w psychologii poznawczej

8. Wytwory wyobraźni jako źródło informacji o jednostce

9. Uczenie się i pamięć w głównych nurtach psychologicznych: behawiorystycznym oraz poznawczym – analiza porównawcza. Uczenie typu S-R. Uczenie typu S-S

10. Myślenie twórcze. Podstawowe operacje umysłowe istotne w procesie twórczym. Twórczość jako wytwarzanie dywergencyjne. Twórczość jako rozwiązywanie problemów. Interakcyjny model twórczości E.Nęcki.

11. Inteligencja - podejście biologiczne oraz czynnikowo-strukturalne

12. Inteligencja w ujęciu procesualnym. Zasoby poznawcze z punktu widzenia teorii inteligencji. Strategie mobilizowania zasobów poznawczych.

13. Synteza ujęć: podejścia czynnikowego, procesualnego oraz biologicznego

Metody dydaktyczne:

wykład informacyjny

prezentacja multimedialna

opis

objaśnienie

film

metoda z użyciem komputera

praca z tekstem

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 każdy poniedziałek, 9:40 - 11:10, sala 65 (pl. Litewski 5)
Renata Wiechnik 49/60 szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Wydział Psychologii i Pedagogiki
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0-3dcdfd8c8 (2024-03-25)