Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Wstęp do psychologii poznawczej F-K.105
Konwersatorium (KW) Semestr letni 2019/2020

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 30
Limit miejsc: (brak limitu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Sposób weryfikacji efektów kształcenia: kolokwium: W1, W2, W3, W4, U1, U2, U3, U5
prezentacja multimedialna: W2, W3, W4, U1, U2, U3, U4, U5
"ustne wejściówki" sprawdzające przygotowanie do zajęć: W2, U1, U5, P1
Uwagi: Konwersatoria są zajęciami obowiązkowymi. Nieusprawiedliwione nieobecności na zajęciach są jednym z poważnych przyczyn niezaliczania KW i niedopuszczania studenta do egzaminu.

Kontakt z prowadzącą zajęcia:
1) mailowy: katarzyna.bochynska@poczta.umcs.lublin.pl
2) konsultacje: wtorki 11.30 - 13.30 (Instytut Psychologii, Pl. Litewski 5, pok. 79)
Literatura:

1. Falkowski, A., Maruszewski, T., Nęcka, E., 2008: Procesy poznawcze. W: J. Strelau, D. Doliński (red.), Psychologia. Podręcznik akademicki. Tom 1. GWP, Gdańsk.

2. Maruszewski T., 2011: Psychologia poznania. Umysł i świat. GWP, Gdańsk.

3. Nęcka E., Orzechowski J., Szymura B., 2006: Psychologia poznawcza. PWN, Warszawa.

4. Sternberg, R.J., 2001: Psychologia poznawcza. WSiP, Warszawa.

Efekty uczenia się:

WIEDZA:

W1. Student zna treść i zakres pojęć wyznaczanych tematyką zajęć - WU 2.1

W2. Student posiada wiedzę odnośnie do prawidłowości przebiegu podstawowych procesów poznawczych orientujących jednostkę w świecie (mechanizmy, funkcje) - WU 4.1

W3. Student zna podstawowe paradygmaty badawcze wypracowane na gruncie psychologii poznawczej - WU 3.3

W4. Student zna różne stanowiska teoretyczne odmiennie wyjaśniające mechanizmy przebiegu funkcji poznawczych - WU 3.3.; WU 3.1

UMIEJĘTNOŚCI:

U1. Student umie wyjaśnić pewne zjawiska natury poznawczej odwołując się do określonych stanowisk teoretycznych - UU 8.1; UU 8.2

U2. Student umie przeprowadzić analizę porównawczą między określonymi stanowiskami teoretycznymi odmiennie wyjaśniającymi określone zjawiska poznawcze - UU 6.1; UU 6.2

U3. Umie wskazać obszary sporne i dyskusyjne w obszarze oferowanej mu wiedzy poznawczej - UU 1.1; UU 3.2

U4. Student umie pracować w zespole - UU 5.1

U5. Potrafi dostrzec implikacje praktyczne wynikające z oferowanej mu wiedzy teoretycznej - UU 6.2

POSTAWY:

P1. Student wykazuje się postawą odpowiedzialności w zakresie przyjmowanych do realizacji zadań dydaktycznych - PU 2

P2. Wykazuje się postawą etyczną w zakresie przygotowywania, opracowywania i udostępniania innym studentom materiałów naukowych. Przejawia również postawę etyczną w relacjach interpersonalnych - PU 9; PU 3.

P3. Wykazuje się postawą krytyczną względem oferowanej mu wiedzy w zakresie funkcjonowania umysłu ludzkiego - PU 3.

Metody i kryteria oceniania:

kolokwium śródsemestralne oraz końcowe

prezentacja multimedialna na wybrany temat (praca zespołowa)

"wejściówki" sprawdzające stan przygotowania studenta do zajęć

Zakres tematów:

1. Percepcja. Fazy. Organizacja pola percepcyjnego.

2. Spostrzeganie barwy. Percepcja głębi. Percepcja ruchu.

3. Kategoryzacja w percepcji. Teorie typu dół-góra i góra-dół.

4. Błędy percepcyjne i ich źródła.

5. Uwaga i jej funkcje. Rodzaje zjawisk analizowanych w badaniach nad uwagą. Teorie uwagowe: selekcji uwagowej oraz zasobów uwagowych. Prowadzenie badania eksperymentalnego w paradygmacie przeszukiwania pola wzrokowego.

6. Pamięć jako zdolność i jako proces. Rodzaje pamięci ze względu na różne kryteria selekcji. Tradycyjny vs alternatywny sposób rozumienia pamięci. Pamięć a kontrola poznawcza.

7. Pamięć autobiograficzna.

8. Prowadzenie badania w paradygmacie przeszukiwania pamięci STM.

9. Reprezentacje wiedzy. Pojęcia, schematy i modele sieci semantycznej.

10. Prowadzenie badania w paradygmacie podejmowania decyzji semantycznych.

11. Myślenie. Rozumowanie. Od myślenia sensomotorycznego do myślenia postformalnego. Związek myślenia z językiem.

12. Wydawanie sądów i podejmowanie decyzji.

Metody dydaktyczne:

prezentacja multimedialna

metoda z użyciem komputera

dyskusja dydaktyczna

film

praca z tekstem

klasyczna metoda problemowa

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 każdy poniedziałek, 11:20 - 12:50, sala 65 (pl. Litewski 5)
Katarzyna Bochyńska 24/24 szczegóły
2 każdy poniedziałek, 13:00 - 14:30, sala 65 (pl. Litewski 5)
Katarzyna Bochyńska 25/24 szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Wydział Psychologii i Pedagogiki
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0-3dcdfd8c8 (2024-03-25)