Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Geozagrożenia Z-G-ZŚ.Geoz
Konwersatorium (KW) Semestr letni 2019/2020

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 25
Limit miejsc: (brak limitu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Sposób weryfikacji efektów kształcenia: W1, W2 – konwersatorium – prace zaliczeniowe, indywidualna ocena aktywności
U1, U2 - konwersatorium – prace zaliczeniowe
K1, K2 – konwersatorium – prace zaliczeniowe, obserwacja studenta
Uwagi: Ze względu na sytuację epidemiologiczną, za zgodą Dziekana Wydziału, część zajęć przeprowadzono w formie pośredniego kontaktu ze studentami. Po przeanalizowaniu literatury przedmiotu i zasobów internetowych prowadzący przygotowali zadania dla studentów pod kątem problematyki poruszanej na zajęciach. Materiały te zostały udostępniane przez platformę USOS. Studenci byli zobligowani do przestudiowania przesłanych treści, które były niezbędne do poprawnego wykonania zadań na konwersatorium. Rezultaty indywidualnej pracy studentów były na bieżąco oceniane – informacje przesyłano bezpośrednio do każdego studenta przez platformę USOS.
Literatura:

1. Graniczny M., Mizerski W. 2017: Geozagrożenia, Wydawnictwo Naukowe PWN

2. Graniczny M., Mizerski W., 2007: Katastrofy przyrodnicze. Wydawnictwo Naukowe PWN

3. Hyndman D., Hyndman D., 2009: Natural hazards and disasters. Thomson Brooks/Cole

4. Riezanow I. A., 1986: Wielkie katastrofy w historii Ziemi. Wydawnictwo Naukowe PWN

5. Szczepanek R., 2017. Systemy informacji przestrzennej z QGIS: podręcznik akademicki. Cz. 1 i 2. Politechnika Krakowska im. Tadeusza Kościuszki. Wydział Inżynierii Środowiska. Instytut Inżynierii i Gospodarki Wodnej, Kraków.

6. Urbański J., 2012. GIS w badaniach przyrodniczych. Centrum GIS, Uniwersytet Gdański.

7. Paul A. Longley, Michael F. Goodchild, David J. Maguire, David W. Rhind, 2006. GIS. Teoria i praktyka. Wydawnictwo Naukowe PWN.

Efekty uczenia się:

W1. Rozumie związki i zależności zachodzące pomiędzy poszczególnymi komponentami środowiska przyrodniczego (K_W06)

W2. Opisuje zmiany zachodzące w środowisku geograficznym pod wpływem procesów naturalnych i antropogenicznych (K_W09)

U1. Posługuje się podstawowymi programami GIS w celu tworzenia baz danych o środowisku i wykonywania analiz przestrzennych (K_U06)

U2. Ocenia wpływ środowiska przyrodniczego na poszczególne rodzaje działalności człowieka oraz różnych form działalności człowieka na środowisko przyrodnicze (K_U09)

K1. Wykazuje obiektywizm w ocenie zjawisk przyrodniczych, społecznych, gospodarczych i politycznych (K_K03)

K2. Ustala hierarchię i kolejność działań w ramach określonego postępowania (K_K06)

Metody i kryteria oceniania:

Postępy studentów są weryfikowane na podstawie indywidualnej oceny

ćwiczeń, z informacją zwrotną przekazywaną za pośrednictwem systemu USOS. Ćwiczenie musi być wykonane w 100%, ocena prawidłowości i kompletności realizacji elementów wskazanych w instrukcji. Prezentacja otrzymanych wyników odbywa się za pośrednictwem aplikacji MS Teams.

Zakres tematów:

Studenci zapoznają się z podstawowymi możliwościami wykorzystania oprogramowania GIS w dziedzinie zagrożeń naturalnych.

W ramach konwersatorium studenci na podstawie dostępnych zasobów kartograficznych wyznaczają zasięg terasy zalewowej, a na podstawie przygotowanych samodzielnie danych przestrzennych przygotowują, weryfikują w terenie opracowany model fali wezbraniowej dla znanego odcinka doliny rzecznej (Wisła lub Bystrzyca).

Metody dydaktyczne:

Zajęcia mają charakter realizacji wytwórczych ćwiczeń praktycznych z

wykorzystaniem programu ArcMap, GeoStudio oraz danych z ogólnodostępnych repozytoriów danych przestrzennych. Standardowe spotkanie składa się z części wstępnej, realizacji zadań oraz podsumowania.

Przebieg zajęć:

1. Spotkania grupowe poprzez aplikację MS TEAMS

2. Przypomnienie treści zajęć poprzedzających bieżący temat

3. Pobranie instrukcji do ćwiczeń za pośrednictwem USOS UMCS oraz danych z repozytoriów zewnętrznych (np. geoportal)

4. Wprowadzenie teoretyczne

5. Pokazowe wykonanie ćwiczenia

6. Samodzielne wytwórcze ćwiczenia praktyczne z użyciem programu ArcMap i GeoStudio

7. Zdalna pomoc w zakresie poszczególnych problemów praktycznych w trybie

współdzielenia ekranu

8. Omówienie i podsumowanie wykonanych ćwiczeń

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 (brak danych), (sala nieznana)
Jan Reder, Grzegorz Gajek, Piotr Demczuk 12/ szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-cf0b884f2 (2024-04-02)