Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

GIS i bazy danych w zarządzaniu środowiskiem Z-G-ZŚ.GIS
Laboratorium (LB) Semestr letni 2019/2020

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Strona zajęć: http://-
Liczba godzin: 30
Limit miejsc: (brak limitu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Sposób weryfikacji efektów kształcenia: W1, W2, W3, W4 - bieżąca ocena ćwiczeń praktycznych
U1, U2, U3 - bieżąca ocena ćwiczeń praktycznych
K1, K2, K3 - bieżąca ocena ćwiczeń praktycznych
Uwagi: 1. Posiadanie konta studenckiego na MS Teams, zapisy do grup ćwiczeniowych
wykonuje prowadzący w oparciu o listę studentów udostępnioną przez
dziekanat.
2. Samodzielna instalacja darmowego oprogramowania QGIS w wersji 3.4.2
(lub nowszej) na komputerze domowym. Oprogramowanie jest dostępne
poprzez stronę https://www.qgis.org/
3. Podstawowa znajomość programu QGIS.

Ze względu na sytuację epidemiologiczną, za zgodą Dziekana Wydziału, część zajęć przeprowadzono w formie pośredniego kontaktu ze studentami. Po przeanalizowaniu literatury przedmiotu i zasobów internetowych prowadzący przygotowali zadania dla studentów pod kątem problematyki poruszanej na zajęciach. Materiały te zostały udostępniane przez platformę USOS. Studenci byli zobligowani do przestudiowania przesłanych treści, które były niezbędne do poprawnego wykonania zadań na konwersatorium. Rezultaty indywidualnej pracy studentów były na bieżąco oceniane – informacje przesyłano bezpośrednio do każdego studenta przez platformę USOS.
Literatura:

Szczepanek R., 2017. Systemy informacji przestrzennej z QGIS : podręcznik akademicki. Cz. 1 i 2. Politechnika Krakowska im. Tadeusza Kościuszki. Wydział Inżynierii Środowiska. Instytut Inżynierii i Gospodarki Wodnej, Kraków.

Izdebski W., Seremet A., 2020. Praktyczne aspekty infrastruktury danych przestrzennych w Polsce. Główny Urząd Geodezji i Kartografii

Urbański J., 2012. GIS w badaniach przyrodniczych. Centrum GIS, Uniwersytet Gdański.

Pyszny K., Przybyła C., 2016. Systemy informacji przestrzennej w strategicznych ocenach oddziaływania na środowisko. Regionalna Dyrekcja Ochrony Środowiska w Poznaniu, Poznań.

Paul A. Longley, Michael F. Goodchild, David J. Maguire, David W. Rhind, 2006. GIS. Teoria i praktyka. Wydawnictwo Naukowe PWN.

Efekty uczenia się:

WIEDZA:

W1. Zna podstawowy aparat pojęciowy poszczególnych dziedzin geografii (K_W02)

W2. Zna podstawowe metody, techniki i narzędzia badawcze stosowane w poznawaniu poszczególnych elementów środowiska geograficznego (K_W04)

W3. Zna podstawy informatyki w zakresie pozwalającym na opis i analizę zjawisk geograficznych (K_W18)

W4. Zna zasady korzystania z dóbr materialnych i intelektualnych z zachowaniem zasad ochrony własności przemysłowej i praw autorskich (K_W20)

w4.

UMIEJĘTNOŚCI:

U1. Posługuje się podstawowymi programami GIS w celu tworzenia baz danych o środowisku i wykonywania analiz przestrzennych (K_U06)

U2. Organizuje samodzielnie proces zdobywania lub pogłębiania wiedzy geograficznej (K_U13)

U3. Stosuje graficzne metody prezentacji treści z uwzględnieniem zasad i reguł kartograficznych (K_U16)

KOMPETENCJE SPOŁECZNE:

K1. Ma świadomość konieczności poszerzania i aktualizowania wiedzy geograficznej podnoszenia kompetencji personalnych i zawodowych (K_K02)

K2. Wykazuje obiektywizm w ocenie zjawisk przyrodniczych, społecznych, gospodarczych i politycznych (K_K03)

K3. Ustala hierarchię i kolejność działań w ramach określonego postępowania (K_K06)

Metody i kryteria oceniania:

Postępy studentów są weryfikowane na podstawie indywidualnej oceny

ćwiczeń, z informacją zwrotną przekazywaną za pośrednictwem USOS UMCS. Oceniana jest prawidłowość i kompletność realizacji zadania wskazanego w instrukcji. Ćwiczenia oceniane są na bieżąco po wysłaniu przez USOS UMCS do oceny (skala ocen 2-5)

Zakres tematów:

Laboratorium obejmuje następujące zagadnienia:

1. Wpwadzenie do programu ArcMap - wyświetlanie, style, tabela atrybutów,

2. Mapy wektorowe, bazy danych elementów środowiska przyrodniczego.

3. Układy odniesień i współrzędnych kartograficznych; Kalibracja

4. Pozyskiwanie danych przestrzennych

5. Usługi sieciowe udostępniania danych przestrzennych

6. Dane rastrowe - przetwarzanie i analiza

7. Państwowy Zasób Geodezyjny i Kartograficzny

8. Analiza rastrowa przy pomocy geoprzetwarzania

9. Podsumowanie kursu, analiza ocen cząstkowych, wystawienie oceny

końcowej

Metody dydaktyczne:

Zajęcia mają charakter realizacji wytwórczych ćwiczeń praktycznych z

wykorzystaniem programu ArcMap oraz danych z ogólnodostępnych

repozytoriów danych przestrzennych. Standardowe spotkanie składa się z

części wstępnej, prezentacji przykładowego zadania, samodzielnej realizacji zadań oraz podsumowania.

Przebieg zajęć:

1. Spotkania grupowe poprzez aplikację MS TEAMS

2. Przypomnienie treści zajęć poprzedzających bieżący temat

3. Pobranie instrukcji do ćwiczeń za pośrednictwem USOS

UMCS oraz danych z repozytoriów zewnętrznych (np. geoportal)

4. Wprowadzenie i omówienie teoretyczne

5. Pokazowe wykonanie ćwiczenia z użyciem programu ArcMap w trybie

współdzielenia ekranu

6. Samodzielne wytwórcze ćwiczenia praktyczne z użyciem programu ArcMap

7. Zdalna pomoc w zakresie poszczególnych problemów praktycznych w trybie

współdzielenia ekranu

8. Omówienie i podsumowanie wykonanych ćwiczeń

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 (brak danych), (sala nieznana)
Grzegorz Gajek 12/ szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0-3dcdfd8c8 (2024-03-25)