Literatura: |
Kierunek Kultura. W stronę żywego uczestnictwa w kulturze. Uczestnictwo, wspólnota, rozwój: Współczesne dylematy animatora kultury , Kłosowski W. (red.), Warszawa 2011.
Kultura a rozwój, Hausner J., Karwińska A., Pulchra J., (red.), wybrane rozdziały, Warszawa 2013.
Kargul J., Upowszechnianie, animacja, komercjalizacja kultury, Warszawa 2012.
Dudkiewicz M., Animacja kultury: trudna, paradoksalna i nieprzewidywalna, II zeszyt
Laboratorium Innowacji Społecznej, Warszawa 2012.
Niziołek K., Sztuka społeczna. Koncepcje – dyskursy - praktyki, Białystok 2015
|
Efekty uczenia się: |
Student, który zaliczył przedmiot:
- umie rozpocząć współpracę z własną kreatywnością np. przez stymulację kreatywnego myślenia ruchem czy analizą pomysłu
- opisuje elementy potrzebne do świadomego uczestnictwa w kreatywnej grupie takie jak: istnienie różnych ról w grupie, sposoby komunikacji w grupie, przetwarzanie informacji dla grupy
- rozróżnia specyficzne konteksty kreatywności społecznej (kultura, biznesie, samorząd) i związane z nimi zagadnienia takie jak design thinking, partycypacja społeczna, wprowadzanie innowacji w życie
- rozumie wspierającą rola animatora grupowego procesu twórczego i potrafi zastosować wybrane zachowania należące do tej roli jak np. poznawanie potrzeb grupy, reorganizacja układu przestrzennego grupy i zmiana otoczenia, aktywne słuchanie i pozytywna ocena
potrafi zastosować wybrane metody wspierania twórczości grupowej, np. podział na zespoły, organizacja wspólnej oceny rozwiązań i wyboru najlepszego z nich
|
Zakres tematów: |
1. Historyczny i społeczny kontekst genezy animacyjnego podejścia do kultury
2. Animacja kultury – teoria i praktyki.
3. Animator kultury – zakres aktywności.
4. Sztuka publiczna
5. Sztuka wspólnotowa
6. Sztuka społecznie zaangażowana
7. Studia przypadków: analiza wybranych zjawisk z dziedziny animacji kultury
8. Animowanie kultury w czasach społecznej izolacji
|