Literatura: |
Filozofia starożytna Grecji i Rzymu (red.) J. Legowicz, PWN, Warszawa 1970, fragmenty dotyczące antropologii Platona i Arystotelesa
Św. Augustyn, Wyznania, przeł. Z. Kubiak, Wydawnictwo Znak, Kraków 1997
Św. Tomasz z Akwinu, Kwestia o duszy, przeł. Z. Włodek, W. Zega, Wydawnictwo Znak, Kraków 1996
R. Descartes, Namiętności duszy, przeł. L. Chmaj, PWN, Warszawa 1958
B. Pascal, Myśli, przeł. T. Boy-Żeleński, Pax, Warszawa 1958
T. Hobbes, Lewiatan, przeł. Cz. Znamierowski, Fundacja Aleteja, Warszawa 2009, rozdz. XIII, XIV, XVII, XXI
J. Locke, Dwa traktaty o rządzie, przeł. Z. rau, PWN, Warszawa 1992, traktat II, rozdz. I-III, VII-IX
T. Kroński, Hegel, Wiedza Powszechna, Warszawa 1961, wybór tekstów
K. Marks, Praca wyobcowana, w: Rękopisy ekonomiczno-filozoficzne, Książka i Wiedza, Warszawa 1958
Z. Kuderowicz, Nietzsche, Wiedza Powszechna, Warszawa 1990, wyd. 3, wybór tekstów
Z. Rosińska, Freud, Wiedza Powszechna, Warszawa 1993, wybór tekstów
E. Fromm, Ucieczka od wolności. przeł. O. i A. Ziemilscy, Czytelnik, Warszawa 1997, Wprowadzenie
J. P. Sartre, Egzystencjalizm jest humanizmem, przeł. J. Krajewski, Wydawnictwo Muza, Warszawa 1998
M. Bierdiajew, Sens historii, przeł. H. Paprocki, Antyk, Kęty 2002, rozdz. VII-X
K. Jaspers, Filozofia egzystencji, w: Filozofia egzystencji. Wybór pism, przeł. D. Lachowska, PIW, Warszawa 1990
J. Maritain, Humanizm integralny, Wydawnictwo Krąg, Warszawa 1981
E. Mounier, Co to jest personalizm, przeł. A. Krasiński, Znak, Kraków 1960
H. Plessner, Pytanie o conditio humana, przeł. M. Łukasiewicz, PIW, Warszawa 1988
P. Teilhard de Chardin, Fenomen człowieka (Rozwój noosfery), przeł. K. Waloszczyk, Pax, Warszawa 1993
R. Ingarden, Książeczka o człowieku (O odpowiedzialności i jej podstawach ontycznych), Wydawnictwo Literackie, Kraków 2017.
F. Fukuyama, Koniec człowieka, przeł. B. Pietrzyk, Znak, Kraków 2004, rozdz. II, III, IV, VI, XII
|
Efekty uczenia się: |
Wiedza:
W1, zna miejsce antropologii filozoficznej w strukturze filozofii oraz jej relacje z naukami szczegółowymi. K_W01, H1A_W01
W2, zna podstawową terminologię z zakresu filozofii człowieka. K_W02, H1A_W02
W3, zna główne stanowiska systematyczne oraz historyczne i współczesne koncepcje z zakresu filozofii człowieka. K_W04, H1A_W04
Umiejętności:
U1, potrafi analizować teksty z zakresu filozofii człowieka. K_U01, H1A_U01
U2, potrafi formułować problemy, dobierać adekwatne do nich metody badawcze. K_U02, H1A_U02
U3, potrafi uzasadniać i argumentować, z wykorzystaniem poznanych koncepcji człowieka. K_U06, H1A_U06
Kompetencje społeczne:
K1, jest gotów do krytycznej oceny własnej wiedzy filozoficznej oraz do jej uzupełniania i korekty. K_K01, H1A_K01, H1A_K06, S1A_K01
K2, jest gotów do uświadamiania sobie i innym europejskiego dziedzictwa filozoficznego. K_K05, H1A_K05
|
Zakres tematów: |
Starożytne i średniowieczne koncepcje człowieka (Platon, Arystoteles, Augustyn, Tomasz z Akwinu)
Nowożytne koncepcje człowieka (R. Descartes, B. Pascal, T. Hobbes, J. Locke, G. W. F. Hegel, K. Marks)
Współczesne koncepcje człowieka (F. Nietzsche, Z. Freud, E. Fromm, J.P. Sartre, M. Bierdiajew, K. Jaspers, J. Maritain, E. Mounier, M. Scheler, H. Plessner, T. de Chardin, R. Ingarden, F. Fukuyama)
|