Literatura: |
1. „Tekst (w) sieci”, t. 1: „Tekst – Język – Gatunki”, red. D. Ulicka, Warszawa 2009; t. 2: „Literatura – Społeczeństwo – Komunikacja”, red. A. Gumkowska, Warszawa 2009.
2. Bomba R., Radomski A., Solska E. (red.), „Humanistyka cyfrowa. Badanie tekstów, obrazów i dźwięku”, Lublin 2016.
3. Dawson A., „Ponadczasowe strony internetowe”, przeł. R. Jońca, Gliwice 2012.
4. Lipiec P., Sosna Ł., „Jak stworzyć najlepszy blog Wordpres 2.0”, Warszawa 2007.
5. Millhollon M., Castrina J., „Tworzenie stron WWW”, Warszawa 2003.
7. Nielsen J., Tahir M., „Funkcjonalność Stron WWW. 50 witryn bez sekretów”, przeł. S. Dzieniszewski, Gliwice 2006.
8. Nowak P., Wójtowicz A. (red.), „e-Edytorstwo. Edytorstwo w świecie nowych mediów”, , Lublin 2013.
9. Starachowicz K., Knap J. (red.), „Typograficzne przestrzenie tekstu”, Kraków 2014.
|
Efekty uczenia się: |
Wiedza:
W1 student(ka) wymienia różnice między edycją tekstu tradycyjnego (linearnego, przeznaczonego do druku) i internetowego (hipertekstowego, przeznaczonego do funkcjonowania w sieci) K_W01, K_W02;
W2 student(ka) charakteryzuje podstawowe zasady typograficzne leżące u podstaw jego projektowania graficznego (np. ilość wierszy na stronie, zalecane sposoby wyrównania i układu tekstu, kroje pisma, narzędzia nawigacyjne) K_W01, K_W02, K_W06.
Umiejętności:
U1 student(ka) projektuje sprofilowaną tematycznie stronę internetową, dbając o jej funkcjonalność, typograficzne zróżnicowanie i atrakcyjność wizualną K_U02, K_U04, K_U07, K_U09;
U2 student(ka) charakteryzuje typografię i funkcjonalność wybranych blogów oraz stron internetowych K_U01, K_U02, K_U09.
Kompetencje społeczne:
K1 student(ka) odczuwa potrzebę ciągłego rozwoju zawodowego, szczególnie w zakresie e-edytorstwa K_K01,
K2 student(ka) ma świadomość społecznej i etycznej odpowiedzialności za przygotowywane publikacje K_K02
K3 student(ka) potrafi rozwiązywać typowe sytuacje problemowe związane z pracą e-edytora K_K02
|
Metody i kryteria oceniania: |
W1-W2, U1-U3, K1-K3 - obecność, przygotowanie do zajęć, aktywność na zajęciach, ocena projektu strony internetowej wykonanego samodzielnie przez każdego studenta.
Kryteria oceniania: zgodne z zasadami określonymi w procedurze wewnętrznej SJK WH UMCS.
|
Zakres tematów: |
1. E-edytorstwo a edytorstwo tradycyjne - przypomnienie wiadomości.
2-3. Tekst w przestrzeni wirtualnej. Implikacje edytorskie.
4-5. Typografia statyczna i kinetyczna (omówienie dzieł m.in. Petera Biľaka, Marcina Koralewskiego).
6-7. Typograficzne cechy bloga.
8-9. Charakterystyka poprawnie zaprojektowanej strony internetowej. Zalecenia typograficzne.
10-12. Zasady projektowania stron internetowych o dowolnej tematyce i analiza wybranych witryn.
13-15. Poznanie środowiska cyfrowego umożliwiającego projektowanie stron internetowch i przygotowywanie do stworzenia własnych projektów.
|