Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Filozofia współczesna F-FLZ.60
Wykład (W) Semestr zimowy 2020/2021

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 30
Limit miejsc: (brak limitu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Sposób weryfikacji efektów kształcenia: W1, egzamin ustny, ocena aktywności i jakość wypowiedzi podczas dyskusji
W2, egzamin ustny, ocena aktywności i jakość wypowiedzi podczas dyskusji
W3, egzamin ustny
U3, egzamin ustny
K1, egzamin ustny
Uwagi: Student powinien mieć dostęp do aplikacji MS Teams lub platformy Wirtualny Kampus oraz posiadać urządzenie, które umożliwia aktywne uczestnictwo w zajęciach zdalnych w czasie synchronicznym.
Literatura:

• F. Copleston, Historia filozofii, tom VII, VIII oraz tom IX, Warszawa, wydania z lat: 1989, 1991 i 1995.

• E. Gilson, T. Langan, A. A. Maurer, Historia filozofii współczesnej, Warszawa 1979.

• T. Gadacz, Historia filozofii XX wieku, dwa tomy, Kraków 2009.

• Filozofia współczesna, (red.) Z. Kuderowicz, tom I–II, Warszawa 2001.

• E. Coreth, P. Ehlen, G. Haeffner, F. Ricken, Filozofia XX wieku, Kęty 2004.

• H. Schnadelbach, Filozofia w Niemczech 1831-1933, Warszawa 1992.

• R. Ingarden, Z badań nad filozofią współczesną, Warszawa 1963.

• J. Ayer, Filozofia XX wieku, Warszawa 1997.

• A. Miś, Filozofia współczesna. Główne nurty, Warszawa 2000

Efekty uczenia się:

Wiedza:

W1, posiada wiedzę na poziomie podstawowym o współczesnych poglądach filozoficznych K_W01, K_W02, K_W03, K_W06, K_W09, H1A_W01, H1A_W02, H1A_W03, H1A_W06, H1A_W09, S1A_W04

W2, zna podstawowe argumenty występujące w dyskusjach między współczesnymi filozofiami K_W03, K_W07, K_W09, H1A_W03, H1A_W07, H1A_W09, S1A_W04

W3, zna na poziomie podstawowym powiązania między ideami filozoficznymi a współczesną kulturą K_W03, K_W05, H1A_W03, H1A_W05, S1A_W01, S1A_W04

Umiejętności:

U3, potrafi przedstawić w zarysie zależności między współczesną filozofią i kulturą K_U05, K_W09, H1A_U05, H1A_W09, S1A_U08

Kompetencje społeczne:

K1, zachowuje szacunek i krytycyzm wobec pluralizmu współczesnych światopoglądów K_K02, K_K04, K_K05, K_K06, H1A_K02, H1A_K04, H1A_K05, H1A_K06, S1A_K02, S1A_K04, S1A_K06, S1A_K07

Metody i kryteria oceniania:

egzamin ustny

Zakres tematów:

Wprowadzenie. Kłopoty z cezurą i merytorycznymi „warunkami brzegowymi” filozofii współczesnej. Specyfika i kondycja filozofii w drugiej połowie XIX wieku.

• Antymetafizyczny zwrot „po Heglu”: pozytywizm A. Comte’a, empiriokrytycyzm – E. Mach, R. Avenarius; drugi empiryzm brytyjski i utylitaryzm – J. S. Mill.

• Filozofia życia. Filozofia życia i kultury W. Diltheya – filozofia jako światopogląd. Filozofia F. Nietzschego: nihilizm, krytyka religii i metafizyki, kwestia moralności i prawdy, życie jako wola mocy. Procesualizm i intuicjonizm H. Bergsona.

• Pragmatyzm. C. Peirce – pragmatyzm i realizm. W. James – prawda i metoda, empiryzm radykalny, pluralizm, filozofia religii. J. Dewey – naturalizm, instrumentalizm, aksjologia i filozofia wychowania.

• Idealizm brytyjski. H. Bradley i neoheglizm.

• Neokantyzm marburski i badeński. H. Rickert, W. Windelband.

• Fenomenologia. Psychologizm F. Brentany i wpływ K. Twardowskiego na fenomenologię. Stanowisko E. Husserla – fenomenologia jako filozofia pierwsza, redukcja transcendentalna i ejdetyczna. Problem intencjonalności. M. Scheler – filozofia wartości i człowieka. R. Ingarden – fenomenologia a ontologia świata realnego.

• Ontologia krytyczna N. Hartmanna.

• Egzystencjalizm. M. Heidegger – ontologia fundamentalna jako analityka Dasein i jego czasowości; J. P. Sartre – fenomenologia i dualizm ontologiczny, wolność versus Bóg; K. Jaspers – filozofia egzystencji i transcendentalizm.

• Filozofia jako analiza języka – L. Wittgenstein.

• Hermeneutyka. Ewolucja od W. Dilthey’a do „późnego” M. Heideggera; hermeneutyka H-G. Gadamera i P. Ricoeura.

• Filozofia dialogu i personalizm. E. Levinas, M. Buber, E. Mounier, J. Tischner.

• Filozofia analityczna. Kierunki i nurty, główne problemy i stanowiska: G. E. Moore i B. Russell i problem realizmu; W. Quine – naturalizacja epistemologii; P. Strawson – ontologia tego, co indywidualne; W. Sellars i „mit danych”; D. Davidson i zagadnienie schematu pojęciowego; J. McDowell – konceptualizm jako filozofia doświadczenia.

• Neomarksizm/Postmarksizm. Szkoła frankfurcka – nowa krytyka kapitalizmu oraz komunistycznego autorytaryzmu; L. Althusser – filozofia i ideologia; S. Żiżek – marksizm i psychoanaliza oraz stare dylematy „nowej lewicy”.

• Postmodernizm. Krytyka

Metody dydaktyczne:

Wykład informacyjny, wykład problemowy, dyskusje

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 (brak danych), (sala nieznana)
Honorata Jakuszko 8/ szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0-3dcdfd8c8 (2024-03-25)