Literatura: |
• F. Copleston, Historia filozofii, tom VII, VIII oraz tom IX, Warszawa, wydania z lat: 1989, 1991 i 1995.
• E. Gilson, T. Langan, A. A. Maurer, Historia filozofii współczesnej, Warszawa 1979.
• T. Gadacz, Historia filozofii XX wieku, dwa tomy, Kraków 2009.
• Filozofia współczesna, (red.) Z. Kuderowicz, tom I–II, Warszawa 2001.
• E. Coreth, P. Ehlen, G. Haeffner, F. Ricken, Filozofia XX wieku, Kęty 2004.
• H. Schnadelbach, Filozofia w Niemczech 1831-1933, Warszawa 1992.
• R. Ingarden, Z badań nad filozofią współczesną, Warszawa 1963.
• J. Ayer, Filozofia XX wieku, Warszawa 1997.
• A. Miś, Filozofia współczesna. Główne nurty, Warszawa 2000
|
Efekty uczenia się: |
Wiedza:
W1, posiada wiedzę na poziomie podstawowym o współczesnych poglądach filozoficznych K_W01, K_W02, K_W03, K_W06, K_W09, H1A_W01, H1A_W02, H1A_W03, H1A_W06, H1A_W09, S1A_W04
W2, zna podstawowe argumenty występujące w dyskusjach między współczesnymi filozofiami K_W03, K_W07, K_W09, H1A_W03, H1A_W07, H1A_W09, S1A_W04
W3, zna na poziomie podstawowym powiązania między ideami filozoficznymi a współczesną kulturą K_W03, K_W05, H1A_W03, H1A_W05, S1A_W01, S1A_W04
Umiejętności:
U3, potrafi przedstawić w zarysie zależności między współczesną filozofią i kulturą K_U05, K_W09, H1A_U05, H1A_W09, S1A_U08
Kompetencje społeczne:
K1, zachowuje szacunek i krytycyzm wobec pluralizmu współczesnych światopoglądów K_K02, K_K04, K_K05, K_K06, H1A_K02, H1A_K04, H1A_K05, H1A_K06, S1A_K02, S1A_K04, S1A_K06, S1A_K07
|
Zakres tematów: |
Wprowadzenie. Kłopoty z cezurą i merytorycznymi „warunkami brzegowymi” filozofii współczesnej. Specyfika i kondycja filozofii w drugiej połowie XIX wieku.
• Antymetafizyczny zwrot „po Heglu”: pozytywizm A. Comte’a, empiriokrytycyzm – E. Mach, R. Avenarius; drugi empiryzm brytyjski i utylitaryzm – J. S. Mill.
• Filozofia życia. Filozofia życia i kultury W. Diltheya – filozofia jako światopogląd. Filozofia F. Nietzschego: nihilizm, krytyka religii i metafizyki, kwestia moralności i prawdy, życie jako wola mocy. Procesualizm i intuicjonizm H. Bergsona.
• Pragmatyzm. C. Peirce – pragmatyzm i realizm. W. James – prawda i metoda, empiryzm radykalny, pluralizm, filozofia religii. J. Dewey – naturalizm, instrumentalizm, aksjologia i filozofia wychowania.
• Idealizm brytyjski. H. Bradley i neoheglizm.
• Neokantyzm marburski i badeński. H. Rickert, W. Windelband.
• Fenomenologia. Psychologizm F. Brentany i wpływ K. Twardowskiego na fenomenologię. Stanowisko E. Husserla – fenomenologia jako filozofia pierwsza, redukcja transcendentalna i ejdetyczna. Problem intencjonalności. M. Scheler – filozofia wartości i człowieka. R. Ingarden – fenomenologia a ontologia świata realnego.
• Ontologia krytyczna N. Hartmanna.
• Egzystencjalizm. M. Heidegger – ontologia fundamentalna jako analityka Dasein i jego czasowości; J. P. Sartre – fenomenologia i dualizm ontologiczny, wolność versus Bóg; K. Jaspers – filozofia egzystencji i transcendentalizm.
• Filozofia jako analiza języka – L. Wittgenstein.
• Hermeneutyka. Ewolucja od W. Dilthey’a do „późnego” M. Heideggera; hermeneutyka H-G. Gadamera i P. Ricoeura.
• Filozofia dialogu i personalizm. E. Levinas, M. Buber, E. Mounier, J. Tischner.
• Filozofia analityczna. Kierunki i nurty, główne problemy i stanowiska: G. E. Moore i B. Russell i problem realizmu; W. Quine – naturalizacja epistemologii; P. Strawson – ontologia tego, co indywidualne; W. Sellars i „mit danych”; D. Davidson i zagadnienie schematu pojęciowego; J. McDowell – konceptualizm jako filozofia doświadczenia.
• Neomarksizm/Postmarksizm. Szkoła frankfurcka – nowa krytyka kapitalizmu oraz komunistycznego autorytaryzmu; L. Althusser – filozofia i ideologia; S. Żiżek – marksizm i psychoanaliza oraz stare dylematy „nowej lewicy”.
• Postmodernizm. Krytyka
|