Embriologia roślin
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | B-BE.229 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Embriologia roślin |
Jednostka: | Wydział Biologii i Biotechnologii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | W semestrze zimowym roku akademickiego 2021/2022 wszystkie wykłady będą prowadzone w formie zdalnej , natomiast zajęcia laboratoryjne są planowane w formie stacjonarnej. podstawowa znajomość botaniki opanowane wiadomości z zakresu biologii komórki zaliczenie kursu z zakresu anatomii roślin |
Godzinowe ekwiwalenty punktów ECTS: | Godziny realizowane z udziałem nauczycieli: - godziny kontaktowe przewidziane planem studiów: 75 (wykłady – 30, ćwiczenia laboratoryjne – 45) - udział w egzaminie – 3 Indywidualna praca studenta: - przygotowanie do egzaminu – 35 - przygotowanie do ćwiczeń laboratoryjnych – 30 - studiowanie literatury - 10 Sumaryczna liczba godzin - 150, w tym: - z udziałem nauczyciela akademickiego -78 (3 pkt ECTS) - niekontaktowych -75 (3 pkt ECTS) Łączna liczba punktów ECTS dla modułu - 6 |
Sposób weryfikacji efektów kształcenia: | Na podstawie Uchwały Senatu UMCS Nr XXII-39.6/12 z dnia 25 kwietnia 2012 r. (tj. od cyklu kształcenia 2012/2013): wykład - egzamin pisemny (W1, W2, U2) laboratorium - kolokwia (wstępne i końcowe), samodzielne pisemne opracowania ćwiczeń, ocenianie ciągłe (W1-W2, U1-U3, K1-K3) Sposób weryfikacji efektów uczenia się na studiach drugiego stopnia zatwierdzonych na podstawie Uchwały Senatu UMCS Nr XXIV-27.18/19 z dnia 29 maja 2019 r. (tj. od cyklu kształcenia 2019/2020): wykład - egzamin pisemny (W1-W3, U1-U2, K1-K2) laboratorium - kolokwia (wstępne i końcowe) - (W1-W3, U1-U2, K1-K2) ocenianie ciągłe (W1-W3, U1-U3, K1-K2) |
Pełny opis: |
Celem kursu jest zaznajomienie studentów z podstawowymi zagadnieniami z zakresu embriologii klasycznej roślin okrytozalążkowych, obejmującymi przebieg cyklu rozwojowego oraz dokładną charakterystykę procesów i rozwojem struktur związanych z rozmnażaniem za pomocą nasion (wytwarzanych na drodze płciowej lub apomiktycznie). Cykle rozwojowe i przemiana pokoleń u roślin wyższych (ze szczególnym uwzględnieniem okrytonasiennych). Rozwój, budowa i funkcja organów generatywnych Angiospermae. Procesy mikro- i megasporogenezy, rozwój gametofitu męskiego i żeńskiego. Przebieg fazy progamicznej i podwójnego zapłodnienia. Embriogeneza i rozwój endospermy. Typy i znaczenie apomiksji. Przedstawione zostaną przykłady wykorzystania podstawowych badań embriologicznych w praktyce hodowlanej. Laboratorium obejmuje następujące zagadnienia: |
Literatura: |
Literatura podstawowa: Johri B.M. (Ed.). 1984. Embryology of Angiosperms. Springer-Verlag. Berlin, Heidelberg, New York, Tokyo. Bednarska E. 1994. Zarys embriologii roślin okrytonasiennych. Uniwersytet Mikołaja Kopernika, Toruń. Raghavan V. 1997. Molecular embryology of flowering plants. Cambridge University Press. Rutishauser A. 1973. Embriologia i biologia rozmnażania roślin okrytonasiennych. PWRiL, Warszawa. Rodkiewicz B. 1973. Embriologia roślin kwiatowych. PWN, Warszawa. Rodkiewicz B., Śnieżko R., Fyk B., Niewęgłowska B., Tchórzewska D. 1994. Embriologia Angiospermae – rozwojowa i eksperymentalna. UMCS, Lublin. Bhojwani S.S., Soh W.Y. (Eds.). 2001. Current trends in the embryology of Angiosperms. Cluwer Academic Publishers. Dordrecht, Boston, London. |
Efekty uczenia się: |
Na podstawie Uchwały Senatu UMCS Nr XXII-39.6/12 z dnia 25 kwietnia 2012 r. (tj. od cyklu kształcenia 2012/2013): WIEDZA W1: Student posiada widzę i posługuje się odpowiednią terminologią naukową w opisywaniu procesów embriologicznych K_W01,K_W02 W2: Student potrafi objaśnić zastosowanie zdobytej wiedzy w poprawnym prowadzeniu pracy doświadczalnej K_W06, K_W08, K_W14 UMIEJĘTNOŚCI U1: Student posiada umiejętność do pracy w zespole oraz przestrzegania zasad bezpieczeństwa pracy własnej i innych K_U01 U2: Samodzielnie pogłębia wiedzę korzystając ze źródeł wskazanych przez nauczyciela akademickiego K_U02-04 U3: Posiada umiejętność obsługi sprzętu laboratoryjnego i przestrzega zasad bezpieczeństwa i higieny pracy obowiązujących podczas zajęć laboratoryjnych K_U11 KOMPETENCJE K1:Posiada umiejętność wykorzystania wiedzy i kwalifikacji zdobytych na studiach II stopnia K_K01 K2:Rozumie zalety pracy w zespole oraz potrafi wykorzystywać zdobytą wiedzę pod katem przyszłej pracy K_K07, K_K09 K3: Swoje miejsce badawcze w laboratorium organizuje zgodnie z zasadami BHP K_K13 Sposób weryfikacji efektów kształcenia na studiach pierwszego stopnia zatwierdzonych na podstawie Uchwały Senatu UMCS Nr XXIV-27.18/19 z dnia 29 maja 2019 r. tj. od cyklu kształcenia 2019/2020 WIEDZA W1: Student zna i rozumie zależności pomiędzy budową a rolą określonych struktur w aspekcie procesów rozmnażania roślin oraz opanował terminologię embriologiczną W_W05, W_W01 W2: Student ma wiedzę niezbędną do analizowania preparatów botanicznych, opisuje etapy rozwoju ontogenetyczny organizmu, zna etapy gametogenezy ,podwójnego zapłodnienie, embriogenezy, organogenezy W_W01 W3: Student zna i rozumie procesy embriologiczne w aspekcie zamian ewolucyjnych W_W03 UMIEJĘTNOŚCI U1: Potrafi korzystać ze wskazanych podręczników K_U03 U2: Absolwent potrafi posługiwać się właściwą terminologią i rozwiązywać problemy z zakresu biologii rozwojowej K_U01 U3: Przeprowadza obserwacje preparatów mikroskopowych K_U05 KOMPETENCJE K1:Student jest przygotowany do właściwej oceny wiadomości z różnych źródeł i ocenia je na podstawie zdobytej wiedzy biologicznej K_K03, K_K06 K2: Student jest gotów do pracy nad własnym rozwojem z uwzględnienie profilu zawodu biologa K_06 |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.