Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Embriologia roślin

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: B-BE.229
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Embriologia roślin
Jednostka: Wydział Biologii i Biotechnologii
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Wymagania wstępne:

W semestrze zimowym roku akademickiego 2021/2022 wszystkie wykłady będą prowadzone w formie zdalnej , natomiast zajęcia laboratoryjne są planowane w formie stacjonarnej.


podstawowa znajomość botaniki

opanowane wiadomości z zakresu biologii komórki

zaliczenie kursu z zakresu anatomii roślin

Godzinowe ekwiwalenty punktów ECTS:

Godziny realizowane z udziałem nauczycieli:

- godziny kontaktowe przewidziane planem studiów: 75 (wykłady – 30, ćwiczenia laboratoryjne – 45)

- udział w egzaminie – 3

Indywidualna praca studenta:

- przygotowanie do egzaminu – 35

- przygotowanie do ćwiczeń laboratoryjnych – 30

- studiowanie literatury - 10

Sumaryczna liczba godzin - 150, w tym:

- z udziałem nauczyciela akademickiego -78 (3 pkt ECTS)

- niekontaktowych -75 (3 pkt ECTS)

Łączna liczba punktów ECTS dla modułu - 6


Sposób weryfikacji efektów kształcenia:

Na podstawie Uchwały Senatu UMCS Nr XXII-39.6/12 z dnia 25 kwietnia 2012 r. (tj. od cyklu kształcenia 2012/2013):


wykład - egzamin pisemny (W1, W2, U2)

laboratorium - kolokwia (wstępne i końcowe), samodzielne pisemne opracowania ćwiczeń, ocenianie ciągłe (W1-W2, U1-U3, K1-K3)


Sposób weryfikacji efektów uczenia się na studiach drugiego stopnia zatwierdzonych na podstawie Uchwały Senatu UMCS Nr XXIV-27.18/19 z dnia 29 maja 2019 r. (tj. od cyklu kształcenia 2019/2020):


wykład - egzamin pisemny (W1-W3, U1-U2, K1-K2)

laboratorium - kolokwia (wstępne i końcowe) - (W1-W3, U1-U2, K1-K2)

ocenianie ciągłe (W1-W3, U1-U3, K1-K2)

Pełny opis:

Celem kursu jest zaznajomienie studentów z podstawowymi zagadnieniami z zakresu embriologii klasycznej roślin okrytozalążkowych, obejmującymi przebieg cyklu rozwojowego oraz dokładną charakterystykę procesów i rozwojem struktur związanych z rozmnażaniem za pomocą nasion (wytwarzanych na drodze płciowej lub apomiktycznie). Cykle rozwojowe i przemiana pokoleń u roślin wyższych (ze szczególnym uwzględnieniem okrytonasiennych). Rozwój, budowa i funkcja organów generatywnych Angiospermae. Procesy mikro- i megasporogenezy, rozwój gametofitu męskiego i żeńskiego. Przebieg fazy progamicznej i podwójnego zapłodnienia. Embriogeneza i rozwój endospermy. Typy i znaczenie apomiksji. Przedstawione zostaną przykłady wykorzystania podstawowych badań embriologicznych w praktyce hodowlanej.

Laboratorium obejmuje następujące zagadnienia:

Literatura:

Literatura podstawowa:

Johri B.M. (Ed.). 1984. Embryology of Angiosperms. Springer-Verlag. Berlin, Heidelberg, New York, Tokyo.

Bednarska E. 1994. Zarys embriologii roślin okrytonasiennych. Uniwersytet Mikołaja Kopernika, Toruń.

Raghavan V. 1997. Molecular embryology of flowering plants. Cambridge University Press.

Rutishauser A. 1973. Embriologia i biologia rozmnażania roślin okrytonasiennych. PWRiL, Warszawa.

Rodkiewicz B. 1973. Embriologia roślin kwiatowych. PWN, Warszawa.

Rodkiewicz B., Śnieżko R., Fyk B., Niewęgłowska B., Tchórzewska D. 1994. Embriologia Angiospermae – rozwojowa i eksperymentalna. UMCS, Lublin.

Bhojwani S.S., Soh W.Y. (Eds.). 2001. Current trends in the embryology of Angiosperms. Cluwer Academic Publishers. Dordrecht, Boston, London.

Efekty uczenia się:

Na podstawie Uchwały Senatu UMCS Nr XXII-39.6/12 z dnia 25 kwietnia 2012 r. (tj. od cyklu kształcenia 2012/2013):

WIEDZA

W1: Student posiada widzę i posługuje się odpowiednią terminologią naukową w opisywaniu procesów embriologicznych K_W01,K_W02

W2: Student potrafi objaśnić zastosowanie zdobytej wiedzy w poprawnym prowadzeniu pracy doświadczalnej K_W06, K_W08, K_W14

UMIEJĘTNOŚCI

U1: Student posiada umiejętność do pracy w zespole oraz przestrzegania zasad bezpieczeństwa pracy własnej i innych K_U01

U2: Samodzielnie pogłębia wiedzę korzystając ze źródeł wskazanych przez nauczyciela akademickiego K_U02-04

U3: Posiada umiejętność obsługi sprzętu laboratoryjnego i przestrzega zasad bezpieczeństwa i higieny pracy obowiązujących podczas zajęć laboratoryjnych K_U11

KOMPETENCJE

K1:Posiada umiejętność wykorzystania wiedzy i kwalifikacji zdobytych na studiach II stopnia K_K01

K2:Rozumie zalety pracy w zespole oraz potrafi wykorzystywać zdobytą wiedzę pod katem przyszłej pracy K_K07, K_K09

K3: Swoje miejsce badawcze w laboratorium organizuje zgodnie z zasadami BHP K_K13

Sposób weryfikacji efektów kształcenia na studiach pierwszego stopnia zatwierdzonych na podstawie Uchwały Senatu UMCS Nr XXIV-27.18/19 z dnia 29 maja 2019 r. tj. od cyklu kształcenia 2019/2020

WIEDZA

W1: Student zna i rozumie zależności pomiędzy budową a rolą określonych struktur w aspekcie procesów rozmnażania roślin oraz opanował terminologię embriologiczną W_W05, W_W01

W2: Student ma wiedzę niezbędną do analizowania preparatów botanicznych, opisuje etapy rozwoju ontogenetyczny organizmu, zna etapy gametogenezy ,podwójnego zapłodnienie, embriogenezy, organogenezy W_W01

W3: Student zna i rozumie procesy embriologiczne w aspekcie zamian ewolucyjnych W_W03

UMIEJĘTNOŚCI

U1: Potrafi korzystać ze wskazanych podręczników K_U03

U2: Absolwent potrafi posługiwać się właściwą terminologią i rozwiązywać problemy z zakresu biologii rozwojowej K_U01

U3: Przeprowadza obserwacje preparatów mikroskopowych K_U05

KOMPETENCJE

K1:Student jest przygotowany do właściwej oceny wiadomości z różnych źródeł i ocenia je na podstawie zdobytej wiedzy biologicznej K_K03, K_K06

K2: Student jest gotów do pracy nad własnym rozwojem z uwzględnienie profilu zawodu biologa K_06

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-cf0b884f2 (2024-04-02)