Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Genetyka - kurs podstawowy

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: B-BT.015A
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (0511) Biologia Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Genetyka - kurs podstawowy
Jednostka: Wydział Biologii i Biotechnologii
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Wymagania wstępne:

zaliczony kurs mikrobiologii

Godzinowe ekwiwalenty punktów ECTS:

Godziny kontaktowe z prowadzącym zajęcia:


Wykład 30

Laboratorium 45

Łączna liczba godzin z udziałem nauczyciela akademickiego 75

Liczba punktów ECTS z udziałem nauczyciela akademickiego 3


Godziny niekontaktowe (samodzielna praca studenta):

Przygotowanie się studenta do zajęć dydaktycznych 20

Przygotowanie się studenta do zaliczeń 25

Przygotowanie się studenta do egzaminu 20

Studiowanie przez studenta literatury przedmiotu 10

Łączna liczba godzin niekontaktowych 75


Liczba punktów ECTS za godziny niekontaktowe 3


Sumaryczna liczba punktów ECTS dla modułu 6


Sposób weryfikacji efektów kształcenia:

Sposób weryfikacji efektów kształcenia na studiach pierwszego stopnia zatwierdzonych na podstawie Uchwały Senatu UMCS Nr XXII-39.6/12 z dnia 25 kwietnia 2012 r. tj. od cyklu kształcenia 2012/2013:

wykład - egzamin pisemny (W1-W3, U1-U2, K1-K4)

laboratorium - pisemne kolokwia śródsemestralne (W1-W3, U1-U4, K1-K4)


Sposób weryfikacji efektów uczenia się na studiach pierwszego stopnia zatwierdzonych na podstawie Uchwały Senatu UMCS Nr XXIV-27.18/19 z dnia 29 maja 2019 r. tj. od cyklu kształcenia 2019/2020:

wykład - egzamin pisemny (W1-W3, U1-U4, K1-K3)

laboratorium - pisemne kolokwia śródsemestralne (W1-W3, U1-U4, K1-K3)


Pełny opis:

Wykład obejmuje następujące zagadnienia:

Zagadnienia wstępne: najważniejsze pojęcia z zakresu genetyki klasycznej (dominacja, kodominacja, niepełna dominacja, plejotropowe działanie genów, allele wielokrotne, współdziałanie genów, geny kumulatywne i dziedziczenie cech ilościowych, allele letalne i subletalne);

Prawa Mendla, dziedziczenie genów sprzężonych i niesprzężonych, dziedziczenie genów sprzężonych z płcią, determinacja płci u różnych organizmów, mejoza, mitoza, powstawanie gamet, oogeneza, spermatogeneza, aberracje występujące podczas tworzenia gamet;

Własności fizyko-chemiczne i struktury konformacyjne DNA;

Charakterystyka genomów prokariotycznych i eukariotycznych.

Mapowanie genetyczne i fizyczne;

Analiza rodowodów, choroby dominujące i recesywne, choroby autosomalne i sprzężone z płcią;

Organizacja genów pro- i eukariotycznych, sekwencje kodujące i regulatorowe, kod genetyczny, transkrypcja i translacja, rodzaje i funkcje RNA w komórce;

Genetyczna kontrola transkrypcji (budowa i funkcja promotorów w inicjacji transkrypcji u Prokaryota i Eukaryota, pro- i eukariotyczne polimerazy RNA;

Replikacja DNA (funkcja origin i terminus replikacji, białka tworzące primosom i replisom, mechanizm replikacji, modele replikacji, białka wspomagające replikację, regulacja inicjacji replikacji).

Zmienność organizmów (mutacje genowe, chromosomowe i liczby chromosomów, mutacje spontaniczne i indukowane- przyczyny i częstość występowania, mutageny chemiczne ii fizyczne; mobilne DNA;

Ochrona DNA przed uszkodzeniem, systemy restrykcji i modyfikacji;

Organizacja i ekspresja genów prokariotycznych i eukariotycznych (operony jako jednostki funkcjonalne genomów bakteryjnych, regulacja aktywności operonów katabolicznych, represja kataboliczna, regulacja aktywności operonów anabolicznych na przykładzie operonu trp, atenuacja.

Laboratorium obejmuje następujące zagadnienia:

Podział materiału genetycznego komórek eukariotycznych. Podstawowe pojęcia i prawa genetyki klasycznej. Prawa Mendla - zadania.

Organizacja chromatyny w komórkach eukariotycznych. Budowa chromosomów. Elementy cytogenetyki - kariotyp człowieka, mutacje chromosomowe.

Determinacja płci. Dziedziczenie cech sprzężonych z płcią - zadania. Przegląd chorób genetycznych człowieka. Rodowody- sposób konstrukcji i interpretacji - zadania.

Dziedziczenie genów sprzężonych. Tworzenie map chromosomowych.

Organizacja materiału genetycznego w komórkach prokariotycznych. Mechanizmy horyzontalnego transferu genów. Plazmidy bakteryjne. Procesy koniugacji i transformacji. Zastosowanie plazmidów w badaniach genetycznych.

Bariery horyzontalnego transferu genów: systemy restrykcji i modyfikacji oraz CRISPR.

Mutacje i mutageneza - pojęcia i definicje. Polimorfizm genetyczny. Techniki diagnostyki molekularnej. Identyfikacja mutacji. Technika PCR-RFLP. Mechanizmy ekspresji genów bakteryjnych na przykładzie operonu wykorzystania laktozy. Regulacja ekspresji genów bakteryjnych na przykładzie operonu tryptofanowego.

Literatura:

1. T. A. Brown, Genomy, PWN 2012

2. P. Węgleński, Genetyka molekularna, PWN 2008

3. J. M. Connor i M. A. Ferguson-Smith, Podstawy genetyki medycznej, PZWL 2016

4. J. Bal, Genetyka medyczna i molekularna, PWN 2017

5. A. Sadakierska-Chudy, G. Dąbrowska, Genetyka ogólna, Skrypt do ćwiczeń dla studentów biologii. Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu, 2009

Efekty uczenia się:

Na podstawie Uchwały Senatu UMCS Nr XXII-39.6/12 z dnia 25 kwietnia 2012 r. tj. od cyklu kształcenia 2012/2013:

Wiedza

W1. Rozumie podstawowe procesy zachodzące w organizmach żywych na poziomie molekularnym i komórkowym (K_W01)

W2. Zna możliwości praktycznego zastosowania osiągnięć genetyki w medycynie oraz hodowli zwierząt i roślin (K_W07)

W3. Potrafi stosować podstawowe techniki genetyczne w badaniach dotyczących procesów życiowych organizmów oraz poznawania genomów (K_W11)

Umiejętności

U1. Obsługuje podstawowy sprzęt i aparaturę laboratoryjną stosowaną w badaniach genetycznych (K_U01)

U2. Wykonuje proste eksperymenty laboratoryjne związane z analizą materiału genetycznego bakterii i organizmów wyższych (K_U02, K_U04)

U3. Wyciąga poprawne wnioski z przeprowadzonych doświadczeń i obserwacji (K_U07)

U4. Wykorzystuje terminologię biologiczną w dyskusjach naukowych (K_U13)

Kompetencje społeczne:

K1. Podejmuje dyskusje na temat interesujących zagadnień genetycznych (K_K01)

K2. Ma świadomość możliwości praktycznego wykorzystywania zdobyczy genetyki w diagnostyce chorób (K_K01)

K3. Ma świadomość problemów natury etycznej wynikających z manipulacji materiałem genetycznych (K_K06)

K4. Ma świadomość potrzeby systematycznego pogłębiania wiedzy i podnoszenia kwalifikacji zawodowych (K_K01, K_K02)

Na podstawie Uchwały Senatu UMCS Nr XXIV-27.18/19 z dnia 29 maja 2019 r. tj. od cyklu kształcenia 2019/2020:

Wiedza:

W1. Absolwent zna i rozumie podstawowe procesy genetyczne w organizmach żywych na poziomie molekularnym i komórkowym (K_W01)

W2. Zna podstawowe metody i techniki badawcze stosowane w genetyce (K_W02)

W3. Zna i rozumie wybrane zagadnienia z zakresu genetyki, w tym podstawowe procesy zachodzące na poziomie molekularnym i komórkowym różnych organizmów oraz zależności pomiędzy tymi organizmami a środowiskiem zewnętrznym (K_W03)

Umiejętności:

U1. Absolwent potrafi formułować odpowiednie wnioski, rozwiązywać problemy genetyczne i krytycznie oceniać uzyskane wyniki (K_U01)

U2. Potrafi właściwie dobierać i stosować metody badawcze do analizy materiału genetycznego bakterii i organizmów wyższych (K_U02)

U3. Wyciąga poprawne wnioski z przeprowadzonych doświadczeń i obserwacji (K_U01)

U4. Potrafi przeprowadzać proste eksperymenty genetyczne oraz właściwie interpretować otrzymane wyniki i wyciągać wnioski (K_U04)

Kompetencje społeczne:

K1. Absolwent jest gotów do samodzielnego podejmowania decyzji, krytycznej oceny własnych działań oraz zespołów i ponoszenia odpowiedzialności za manipulację materiałem genetycznym (K_K01)

K2. Absolwent jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy z zakresu genetyki, w tym genetyki człowieka (K_K02)

K3. Ma świadomość potrzeby systematycznego pogłębiania wiedzy i przestrzegania zasad etyki zawodowej (K_K05)

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0-3dcdfd8c8 (2024-03-25)