Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Podstawy metodologii badań naukowych

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: B-BW.203b
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Podstawy metodologii badań naukowych
Jednostka: Wydział Biologii i Biotechnologii
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 2.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Wymagania wstępne:

Umiejętność logicznego myślenia

Godzinowe ekwiwalenty punktów ECTS:

Godziny kontaktowe (z udziałem nauczyciela akademickiego):

Wykład - 30

Egzamin - 2

Łączna liczba godzin z udziałem nauczyciela akademickiego - 32

Liczba punktów ECTS z udziałem nauczyciela akademickiego – 1

Godziny niekontaktowe (praca własna studenta):

Przygotowanie się studenta do egzaminu - 15

Studiowanie literatury przedmiotu - 10

Łączna liczba godzin niekontaktowych - 25

Liczba punktów ECTS za godziny niekontaktowe - 1

Sumaryczna liczba punktów ECTS dla modułu - 2

Sposób weryfikacji efektów kształcenia:

Sposób weryfikacji efektów uczenia się na studiach drugiego stopnia zatwierdzonych na podstawie Uchwały Senatu UMCS Nr XXIV-27.18/19 z dnia 29 maja 2019 r. (tj. od cyklu kształcenia 2019/2020):

wykład - egzamin pisemny (W1-W4, U1, U2, K1, K2)

Pełny opis:

Wykład obejmuje następujące zagadnienia:

Historia pojęcia nauki (starożytne próby determinacji nauki, powstanie nowożytnego pojęcia nauki, nowożytna biologia).

Zasady rozumowania naukowego.

Rodzaje rozumowania naukowego (wnioskowanie; uzasadnianie - dowodzenie, sprawdzanie empiryczne; wyjaśnianie).

Metody wnioskowania (wnioskowanie dedukcyjne, indukcyjne, abdukcyjne).

Rodzaje sprawdzania empirycznego (weryfikacja, konfirmacja, falsyfikacja, korroboracja, dyskonfirmacja).

Wyjaśnianie naukowe (prawa przyrody, modele wyjaśniania: dedukcyjno-nomologiczny, statystyczno-nomologiczny, istotności statystycznej).

Definiowanie terminów (rodzaje definicji, warunki poprawności definicji, błędy definiowania).

Struktura nauki (teorie naukowe, prawa nauki, modele, funkcje praw i teorii w poznaniu naukowym).

Status metodologiczny biologii (pytania - pytania rozstrzygnięcia i pytania dopełnienia, kryteria poprawnego stawiania pytań, pytania w biologii).

Rozwój metod naukowych.

Rola i celowość eksperymentów w naukach przyrodniczych.

Rodzaje wiedzy ludzkiej (cechy charakterystyczne poszczególnych rodzajów wiedzy - wiedza racjonalna / irracjonalna, wiedza paranaukowa, wiedza pseudonaukowa).

Literatura:

1. Grobler, A. Metodologia nauk. Społeczny Instytut Wydawniczy „Znak” 2006.

2. Gauch, Hugh G., Jr. Scientific Method in Brief. CUP 2012.

3. Kamiński S. Pojęcie nauki i klasyfikacja nauk. Towarzystwo Naukowe KUL 1981.

4. Bocheński J.M. Współczesne metody myślenia. „W drodze” Poznań 1992.

5. Feyerabend P.K. Jak być dobrym empirystą. PWN 1979.

6. Matraszek K., Such J. Ontologia, teoria poznania i ogólna metodologia nauk. PWN 1989.

7. Popper K.R. Wiedza obiektywna. PWN 1992.

Efekty uczenia się:

Na podstawie Uchwały Senatu UMCS Nr XXIV-27.18/19 z dnia 29 maja 2019 r. (tj. od cyklu kształcenia 2019/2020):

WIEDZA

W1: Zna najważniejsze pojęcia i kategorie teorii poznania istotne dla przyrodników - K_W01, K_W04.

W2: Rozumie podstawowe procedury rozumowania naukowego, takie jak: wnioskowanie, sprawdzanie empiryczne, wyjaśnianie – K_W01, K_W04.

W3: Rozumie zależność między przyrostem wiedzy a zmiennością pojęć, metod naukowych i sposobów interpretacji wyników badań - K_W01, K_W04.

W4: Ma podstawową wiedzę dotyczącą filozoficznych założeń nauk przyrodniczych - K_W01.

UMIEJĘTNOŚCI

U1: Potrafi odróżniać domniemania od hipotez, formułować hipotezy i proponować sposoby ich potwierdzania - K_U03, K_U04.

U2: Potrafi krytycznie oceniać teksty popularnonaukowe i odróżniać pseudonaukę i paranaukę od nauki w zakresie nauk przyrodniczych, zwłaszcza biologii - K_U03.

KOMPETENCJE SPOŁECZNE

K1: Dostrzega zmienność wiedzy przyrodniczej i konieczność jej systematycznej aktualizacji - K_K01, K_K04

K2: Jest zdolny do różnicowania wiedzy i dostrzegania mocy wyjaśniającej teorii naukowych - K_K03

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (zakończony)

Okres: 2024-10-01 - 2025-02-03
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Dawid Stefaniuk
Prowadzący grup: Dawid Stefaniuk
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Wykład - Egzamin

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2025/2026" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2025-10-01 - 2026-02-24
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Dawid Stefaniuk
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Wykład - Egzamin
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.2.0