Chemia organiczna
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | C-CK.I4-CHORG |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Chemia organiczna |
Jednostka: | Wydział Chemii |
Grupy: | |
Strona przedmiotu: | http://orgchem.umcs.lublin.pl |
Punkty ECTS i inne: |
6.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Znajomość treści z dotychczasowego toku studiów |
Godzinowe ekwiwalenty punktów ECTS: | Godziny kontaktowe (z udziałem nauczyciela akademickiego) Wykład 30 Konwersatorium 30 Laboratorium 45 Łączna liczba godzin z udziałem nauczyciela akademickiego 105 Liczba punktów ECTS z udziałem nauczyciela akademickiego 3,5 Godziny nie kontaktowe (praca własna studenta) Przygotowanie się do konwersatorium/laboratorium 35 Studiowanie literatury 10 Łączna liczba godzin nie kontaktowych 45 Liczba punktów ECTS za godziny nie kontaktowe 1,5 Sumaryczna liczba punktów ECTS dla modułu 5 |
Sposób weryfikacji efektów kształcenia: | Sposób weryfikacji efektów kształcenia na studiach pierwszego stopnia zatwierdzonych na podstawie Uchwały Senatu UMCS Nr XXII-39.9/12 z dnia 25 kwietnia 2012 r. tj. od cyklu kształcenia 2012/2013 W1 wykład - zaliczenie pisemne; konwersatorium - śródsemestralne pisemne testy końcowe, bieżące przygotowanie do zajęć i aktywność; laboratorium - śródsemestralne pisemne testy kontrolne, ćwiczenia praktyczne/laboratoryjne, bieżące przygotowanie do zajęć i aktywność W2 laboratorium - śródsemestralne pisemne testy kontrolne, ćwiczenia praktyczne/laboratoryjne, bieżące przygotowanie do zajęć i aktywność W3 laboratorium - śródsemestralne pisemne testy kontrolne, ćwiczenia praktyczne/laboratoryjne, bieżące przygotowanie do zajęć i aktywność U1 wykład - zaliczenie pisemne; konwersatorium - śródsemestralne pisemne testy końcowe, bieżące przygotowanie do zajęć i aktywność; laboratorium - śródsemestralne pisemne testy kontrolne, bieżące przygotowanie do zajęć i aktywność U2 wykład -zaliczenie pisemne; konwersatorium - śródsemestralne pisemne testy końcowe, bieżące przygotowanie do zajęć i aktywność; laboratorium - śródsemestralne pisemne testy kontrolne, bieżące przygotowanie do zajęć i aktywność U3 laboratorium - ćwiczenia praktyczne/laboratoryjne, bieżące przygotowanie do zajęć i aktywność U4 wykład - zaliczenie pisemne; konwersatorium - śródsemestralne pisemne testy końcowe, bieżące przygotowanie do zajęć i aktywność; laboratorium - śródsemestralne pisemne testy kontrolne, bieżące przygotowanie do zajęć i aktywność U5 wykład - zaliczenie pisemne; konwersatorium - śródsemestralne pisemne testy końcowe, bieżące przygotowanie do zajęć i aktywność; laboratorium - śródsemestralne pisemne testy kontrolne, bieżące przygotowanie do zajęć i aktywność U6 wykład - zaliczenie pisemne; konwersatorium - śródsemestralne pisemne testy końcowe, bieżące przygotowanie do zajęć i aktywność; laboratorium - śródsemestralne pisemne testy kontrolne, bieżące przygotowanie do zajęć i aktywność U7 wykład - zaliczenie pisemne; konwersatorium - śródsemestralne pisemne testy końcowe, bieżące przygotowanie do zajęć i aktywność; laboratorium - śródsemestralne pisemne testy kontrolne, bieżące przygotowanie do zajęć i aktywność U8 wykład - zaliczenie pisemne; konwersatorium - śródsemestralne pisemne testy końcowe, bieżące przygotowanie do zajęć i aktywność; laboratorium - śródsemestralne pisemne testy kontrolne, bieżące przygotowanie do zajęć i aktywność U9 wykład - zaliczenie pisemne; konwersatorium - śródsemestralne pisemne testy końcowe, bieżące przygotowanie do zajęć i aktywność; laboratorium - śródsemestralne pisemne testy kontrolne, bieżące przygotowanie do zajęć i aktywność K1 konwersatorium - bieżące przygotowanie do zajęć i aktywność; laboratorium - bieżące przygotowanie do zajęć i aktywność Sposób weryfikacji efektów kształcenia na studiach pierwszego stopnia zatwierdzonych na podstawie Uchwały Senatu UMCS uchwałą Nr XXIV- 8.4/17 18 z dnia 28 czerwca 2017 r. tj. od cyklu kształcenia 2017/2018 W1. Wykład – zaliczenie pisemne; Konwersatorium - śródsemestralne pisemne testy kontrolne, końcowe zaliczenie pisemne; Laboratorium - pisemne sprawozdania z przeprowadzonych eksperymentów W2. Wykład – zaliczenie piselne; Konwersatorium - śródsemestralne pisemne testy kontrolne, końcowe zaliczenie pisemne; Laboratorium - pisemne sprawozdania z przeprowadzonych eksperymentów W3. Laboratorium - pisemne sprawozdania z przeprowadzonych eksperymentów W4. Laboratorium - pisemne sprawozdania z przeprowadzonych eksperymentów U1. Wykład - zaliczenie pisemny; Konwersatorium - śródsemestralne pisemne testy kontrolne, końcowe zaliczenie pisemne; Laboratorium - pisemne sprawozdania z przeprowadzonych eksperymentów U2. Laboratorium - pisemne sprawozdania z przeprowadzonych eksperymentów K1. Wykład – zaliczenie pisemne; Konwersatorium - śródsemestralne pisemne testy kontrolne, końcowe zaliczenie pisemne; Laboratorium - pisemne sprawozdania z przeprowadzonych eksperymentów |
Pełny opis: |
Chemia organiczna jest jedną z najważniejszych dziedzin chemii zajmującą się badaniem struktury, reaktywności oraz wykorzystaniem związków organicznych, które odgrywają kluczową rolę nie tylko w życiu codziennym ale przede wszystkim w układach biologicznych. Bogactwo związków organicznych wynika z możliwości tworzenia przez atom węgla trwałych wiązań pojedynczych i wielokrotnych z innym atomem węgla ale również z heteroatomami a także tworzenia struktur liniowych i cyklicznych o różnym stopniu skomplikowania. Cechy atomu węgla z konieczności powodują istnienie dużej liczby przekształceń, którym mogą ulegać związki organiczne przez co ta dziedzina chemii uchodzi za jedną z najtrudniejszych do poznania. W zamian jednak oferuje ona możliwość praktycznie dowolnego projektowania związku organicznego o z góry zdefiniowanych właściwościach a następnie wykorzystania go do otrzymania materiałów znajdujących zastosowanie w przemyśle, farmacji, rolnictwie, nowoczesnych technologiach, wojskowości czy jako produkty użytku codziennego. Wykład obejmuje następujące zagadnienia: - Reaktywność grupy karbonylowej (addycja nukleofilowa do grupy karbonylowej, addycja sprzężona, substytucja nukleofilowa na grupie karbonylowej, addycja do grupy karbonylowej z eliminacją tlenu karbonylowego, tautomeryzacja keto-enolowa, alkilowanie enolanów, reakcje kondensacji) - Tworzenie i reaktywność związków metaloorganicznych - Elementy analizy retrosyntetycznej - Reakcje pericykliczne - Przegrupowania Konwersatoria obejmują następujące zagadnienia: -Nazewnictwo związków organicznych, grupy funkcyjne, struktura cząsteczek organicznych - Tworzenie wiązań, elektroujemność, orbitale molekularne - Addycja nukleofilowa do grupy karbonylowej - Mezomeria, koniugacja, delokalizacja, pKa, aromatyczność - Addycja sprzężona do układów a,b-nienasyconych - Substytucja nukleofilowa na grupie karbonylowej - Addycja nukleofilowa do grupy karbonylowej z eliminacją tlenu karbonylowego - Substytucja nukleofilowa - Eliminacja - Addycja elektrofilowa do alkenów - Aromatyczna substytucja elektrofilowa - Enole, tautomeria keto-enolowa, reaktywność enoli - Alkilowanie alfa-karboanionów - Kondensacja aldolowa, Claisena, kondensacje wewnątrzcząsteczkowe Laboratoria obejmują preparatykę wybranych związków organicznych |
Literatura: |
J. McMurry, Chemia organiczna, PWN, Warszawa, 2000 J. Clayden, N. Greeves, S. Warren, P. Wothers, Chemia organiczna, WNT, 2009 P. Mastalerz, Chemia organiczna, PWN, Warszawa, 1984 R. T. Morrison, R. N. Boyd, Chemia organiczna, PWN, 2009 A.I. Vogel, Preparatyka organiczna, WNT, Warszawa, 1984 D. Buza, W. Sas, Chemia organiczna: kurs podstawowy, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, 2006 D. Buza, A. Ćwil, Zadania z chemii organicznej z rozwiązaniami, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, 2006 Materiały własne |
Efekty uczenia się: |
Na podstawie Uchwały Senatu UMCS Nr XXII-39.9/12 z dnia 25 kwietnia 2012 r. tj. od cyklu kształcenia 2012/2013 WIEDZA W1. Ma podstawową wiedzę na temat budowy związków organicznych oraz rozumie zależność pomiędzy budową cząsteczki i jej reaktywnością, ma podstawową wiedzę na temat mechanizmów reakcji organicznych K_W06 W2. Ma podstawową wiedzę na temat budowy i zastosowania typowego sprzętu laboratoryjnego przydatnego w syntezie związków organicznych K_W13 W3. Zna podstawowe zasady bezpieczeństwa w pracy z odczynnikami organicznymi K_W14 UMIEJĘTNOŚCI U1. Potrafi wskazać korelację pomiędzy budową związku organicznego a jego reaktywnością K_U04 U2. Potrafi posługiwać się prawidłowym językiem chemii organicznej K_U06 U3. Posiada umiejętność wykonywania podstawowych czynności w laboratorium podczas pracy ze związkami organicznymi K_U08 U4. Potrafi posługiwać się aktualnym nazewnictwem związków organicznych K_U11 U5. Potrafi poprawnie rysować wzory strukturalne związków organicznych K_U12 U6. Potrafi poprawnie zapisywać oraz przewidywać przebieg reakcji organicznych K_U13 U7. Powinien rozróżniać typy reakcji organicznych i umieć opisać przebieg różnych reakcji organicznych za pomocą odpowiednich mechanizmów K_U16 U8. Umie wykorzystać zdobytą wiedzę do projektowania syntez związków organicznych K_U20 U9. Potrafi uczyć się samodzielnie K_U34 KOMPETENCJE SPOŁECZNE K1. Zna ograniczenia własnej wiedzy i rozumie konieczność dalszego kształcenia w celu lepszego zrozumienia procesów zachodzących w chemii organicznej K_K01 Na podstawie Uchwały Senatu UMCS uchwałą Nr XXIV-8.4/17 z dnia 28 czerwca 2017 r. tj. od cyklu kształcenia 2017/2018 WIEDZA W1. Absolwent zna i rozumie wybrane pojęcia z zakresu chemii, dysponuje rozszerzoną wiedzą w zakresie chemii organicznej pozwalającą na posługiwanie się właściwą terminologią i nomenklaturą oraz opisem typowych przekształceń, K_W05 W2. Absolwent zna i rozumie zagadnienia związane z syntezą związków organicznych oraz sposobami ich modyfikacji, K_W06 W3. Absolwent zna i rozumie zasady podstawowych technik i narzędzi badawczych służących do syntezy związków organicznych, K_W06 W4. Absolwent zna i rozumie podstawy budowy i działania aparatury naukowej typowej dla chemii organicznej, K_W07 UMIEJĘTNOŚCI U1. Absolwent potrafi wykorzystywać zdobytą wiedzę do rozwiązywania różnych problemów typowych dla chemii organicznej, K_U01 U2. Absolwent potrafi wykonywać podstawowe czynności w laboratorium chemicznym, zarówno samodzielnie, jak i pracując w grupie, podczas syntezy związków organicznych, K_U03 KOMPETENCJE SPOŁECZNE K1. Absolwent jest gotów do oceny własnej wiedzy i rozumie konieczność dalszego kształcenia w chemii organicznej, K_K01 |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/2025" (w trakcie)
Okres: | 2025-02-25 - 2025-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT LB
LB
KW
ŚR W
CZ LB
KW
LB
PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 15 godzin
Laboratorium, 45 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Marek Stankevič | |
Prowadzący grup: | Kamil Dziuba, Sławomir Frynas, Sylwia Sowa, Marek Stankevič | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę Laboratorium - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.