Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Podstawy dydaktyki chemii

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: C-NC.I3-PDCh
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Podstawy dydaktyki chemii
Jednostka: Wydział Chemii
Grupy:
Strona przedmiotu: https://kampus.umcs.pl/course/view.php?id=10658
Punkty ECTS i inne: 1.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Wymagania wstępne:

Podstawowa wiedza chemiczna z zakresu szkoły średniej. Wiedza i umiejętności z podstaw dydaktyki ogólnej.

Godzinowe ekwiwalenty punktów ECTS:

Wykład 15h

Łączna liczba godzin z udziałem nauczyciela akademickiego 15 h

Liczba punktów ECTS z udziałem nauczyciela akademickiego 0,5


Studiowanie literatury 5h

Przygotowanie się do egzaminu 10h

Łączna liczba godzin niekontaktowych 15h

Liczba punktów ECTS za godziny niekontaktowe 0,5


Sumaryczna liczba punktów ECTS dla modułu 1


Sposób weryfikacji efektów kształcenia:

Zgodnie ze standardem kształcenia przygotowującym do wykonywania zawodu nauczyciela MNiSW 2019 r. (Dz.U. 2019, p.1450):


Egzamin sprawdzający wiedzę nabytą na wykładach z przedmiotu: W1.-W13. oraz umiejętności: U1.-U6., K1.-K6.

Pełny opis:

Wykłady obejmują następujące zagadnienia:

Dydaktyka ogólna a dydaktyka przedmiotowa.

Planowanie pracy nauczyciela.

Podstawa programowa dla przedmiotu chemia w szkole podstawowej oraz ponadpodstawowej. Reforma edukacji – podobieństwa i różnice w podstawach programowych przed i po reformie.

Egzamin ósmoklasisty i egzamin maturalny.

Program nauczania i rozkład materiału.

Zasady dydaktyczne w nauczaniu chemii.

Cele nauczania.

Struktura lekcji.

Praca domowa – funkcje, sposoby kontroli, indywidualizacja.

Metody nauczania.

Nauczanie problemowe.

Doświadczenie chemiczne jako specyficzna forma pracy dla nauczania chemii.

Środki dydaktyczne.

Nauczanie zdalne.

Literatura:

1. A. Galska-Krajewska, K. M. Pazdro, Dydaktyka chemii, PWN, Warszawa 1990.

2. A. Burewicz, H. Gulińska (redakcja), Dydaktyka chemii, Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań 2002.

3. W. Okoń, Wprowadzenie do dydaktyki ogólnej, Wydawnictwo Akademickie Żak, Warszawa 2003.

4. C. Kupisiewicz, Podstawy dydaktyki, WSIP, Warszawa 2006.

5. Podstawa programowa kształcenia ogólnego.

6. Podręczniki do nauczania chemii w szkole podstawowej i liceum.

Efekty uczenia się:

Zgodnie ze standardem kształcenia przygotowującym do wykonywania zawodu nauczyciela MNiSW 2019 r. (Dz.U. 2019, p.1450)

W zakresie wiedzy absolwent zna i rozumie:

W1. miejsce chemii w ramowych planach nauczania na II i III etapie edukacyjnym (D.1/E.1.W1.)

W2. podstawę programową chemii, cele kształcenia i treści nauczania chemii na II i III etapie edukacyjnym, strukturę wiedzy w zakresie przedmiotu nauczania oraz kompetencje kluczowe i ich kształtowanie w ramach nauczania przedmiotu (D.1/E.1.W2.)

W3. integrację wewnątrz- i międzyprzedmiotową oraz zagadnienia związane z programem nauczania (D.1/E.1.W3.)

W4. kompetencje merytoryczne, dydaktyczne i wychowawcze nauczyciela (D.1/E.1.W4.)

W5. konwencjonalne i niekonwencjonalne metody nauczania, w tym metody aktywizujące, proces uczenia się przez działanie, odkrywanie lub dociekanie naukowe oraz pracę badawczą ucznia, a także zasady doboru metod nauczania typowych dla chemii (D.1/E.1.W5.)

W6. metodykę realizacji poszczególnych treści kształcenia w obrębie chemii (D.1/E.1.W6.)

W7. organizację pracy w klasie szkolnej i grupach: potrzebę indywidualizacji nauczania, zagadnienie nauczania interdyscyplinarnego, formy pracy specyficzne dla nauczania chemii (D.1/E.1.W7.)

W8. środki dydaktyczne, pomoce dydaktyczne – dobór i wykorzystanie zasobów edukacyjnych, edukacyjne zastosowania mediów i technologii informacyjno-komunikacyjnej; myślenie komputacyjne w rozwiązywaniu problemów w zakresie nauczanego przedmiotu (D.1/E.1.W8.)

W9. metody kształcenia w odniesieniu do nauczania chemii (D.1/E.1.W9.)

W10. egzaminy kończące II i III etap edukacyjny w ramach nauczania chemii (D.1/E.1.W11.)

W11. sposoby wspomagania rozwoju poznawczego uczniów; potrzebę kształtowania pojęć, postaw, umiejętności praktycznych, w tym rozwiązywania problemów, i wykorzystywania wiedzy; metody i techniki skutecznego uczenia się; konieczność powtarzania i utrwalania wiedzy i umiejętności (D.1/E.1.W12.)

W12. warsztat pracy nauczyciela; właściwe wykorzystanie czasu lekcji przez ucznia i nauczyciela (D.1/E.1.W14.)

W13. potrzebę kształtowania u ucznia motywacji do uczenia się chemii i nawyków systematycznego uczenia się, korzystania z różnych źródeł wiedzy, w tym z Internetu (D.1/E.1.W15.)

W zakresie umiejętności absolwent potrafi:

U1. identyfikować typowe zadania szkolne z celami kształcenia, w szczególności z wymaganiami ogólnymi podstawy programowej (D.1/E.1.U1.)

U2. przeanalizować rozkład materiału (D.1/E.1.U2.)

U3. identyfikować powiązania treści nauczanego przedmiotu lub prowadzonych zajęć z innymi treściami nauczania (D.1/E.1.U3.)

U4. dostosować sposób komunikacji do poziomu rozwojowego uczniów (D.1/E.1.U4.)

U5. kreować sytuacje dydaktyczne służące aktywności i rozwojowi zainteresowań uczniów oraz popularyzacji wiedzy (D.1/E.1.U5.)

U6. dobierać metody pracy klasy oraz środki dydaktyczne, w tym z zakresu technologii informacyjno-komunikacyjnej, aktywizujące uczniów i uwzględniające ich zróżnicowane potrzeby edukacyjne (D.1/E.1.U7.)

W zakresie kompetencji społecznych absolwent jest gotów do:

K1. adaptowania metod pracy do potrzeb i różnych stylów uczenia się uczniów (D.1/E.1.K1.)

K2. popularyzowania wiedzy wśród uczniów i w środowisku szkolnym oraz

pozaszkolnym (D.1/E.1.K2.)

K3. zachęcania uczniów do podejmowania prób badawczych (D.1/E.1.K3.)

K4. promowania odpowiedzialnego i krytycznego wykorzystywania mediów cyfrowych (D.1/E.1.K4.)

K5. rozwijania u uczniów ciekawości, aktywności i samodzielności poznawczej oraz logicznego i krytycznego myślenia (D.1/E.1.K7.)

K6. kształtowania nawyku systematycznego uczenia się i korzystania z różnych źródeł wiedzy, w tym z Internetu (D.1/E.1.K8.)

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (zakończony)

Okres: 2024-10-01 - 2025-02-03
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Agnieszka Marcewicz-Kuba
Prowadzący grup: Agnieszka Marcewicz-Kuba
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Wykład - Egzamin
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.2.0