Dydaktyka chemii - szkoła ponadpodstawowa
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | C-NC.II1-DChSPP |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Dydaktyka chemii - szkoła ponadpodstawowa |
Jednostka: | Wydział Chemii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Wiedza chemiczna z zakresu szkoły ponadpodstawowej. Znajomość podstaw dydaktyki chemii. |
Godzinowe ekwiwalenty punktów ECTS: | Laboratorium 30h Łączna liczba godzin z udziałem nauczyciela akademickiego 30h Łączna punktów ECTS z udziałem nauczyciela akademickiego 1 Przygotowanie się do laboratorium 10h Przygotowanie się do zaliczenia laboratorium 10h Studiowanie literatury 10h Łączna liczba godzin niekontaktowych 30h Liczba punktów ECTS za godziny niekontaktowe 1 Sumaryczna liczba punktów ECTS dla modułu 2 |
Sposób weryfikacji efektów kształcenia: | Zgodnie ze standardem kształcenia przygotowującym do wykonywania zawodu nauczyciela MNiSW 2019 r. (Dz.U. 2019, p.1450) Laboratorium- prace zaliczeniowe i ćwiczenia praktyczne wykonywane w trakcie zajęć weryfikujące efekty: W.1.; W.2.; W3.; W.4.; W.5. oraz umiejętności U.1.; U.2.; U.3.; U.4.; U.5.; U.6.; U.7.; U.8.; |
Pełny opis: |
Celem przedmiotu jest przygotowanie do wykonywania zawodu nauczyciela chemii oraz nauczania chemii w szkole ponadpodstawowej |
Literatura: |
1. A. Galska-Krajewska, K. M. Pazdro, Dydaktyka chemii, PWN, Warszawa 1990. 2. A. Burewicz, H. Gulińska (redakcja), Dydaktyka chemii, Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań 2002. 4. Podstawa programowa kształcenia ogólnego. 5. Podręczniki do nauczania chemii w szkole ponadpodstawowej. |
Efekty uczenia się: |
Zgodnie ze standardem kształcenia przygotowujacym do wykonywania zawodu nauczyciela MNiSW 2019 r. (Dz.U. 2019, p.1450) W zakresie wiedzy absolwent zna i rozumie: W1. miejsce chemii w ramowych planach nauczania na etapie szkoły ponadpodstawowej. (D.1/E.1.W1.) W2. podstawę programową chemii, cele kształcenia i treści nauczania przedmiotu na etapie szkoły ponadpodstawowej oraz ich strukturę. (D.1./E.1.W2.) W3. integrację wewnątrz- i międzyprzedmiotową; zagadnienia związane z programem nauczania – tworzenie i modyfikację, analizę, ocenę, dobór i zatwierdzanie oraz zasady projektowania procesu kształcenia oraz rozkładu materiału. (D.1/E.1.W3.) W4. metodykę realizacji poszczególnych treści kształcenia – rozwiązania merytoryczne i metodyczne oraz typowe błędy uczniowskie i sposoby umożliwiające ich eliminowanie. (D.1/E.1.W6.) W5. egzaminy kończące etap edukacyjny i sposoby konstruowania testów, sprawdzianów oraz innych narzędzi przydatnych w procesie oceniania uczniów. D.1/E.1.W11. W zakresie umiejętności absolwent potrafi: U1. identyfikować typowe zadania szkolne z celami kształcenia, w szczególności z wymaganiami ogólnymi podstawy programowej, oraz z kompetencjami kluczowymi. (D.1/E.1.U1.) U2. przeanalizować rozkład materiału. (D.1/E.1.U2.) U3. identyfikować powiązania treści nauczanego przedmiotu lub prowadzonych zajęć z innymi treściami nauczania; D.1/E.1.U3. U4. kreować sytuacje dydaktyczne służące aktywności i rozwojowi zainteresowań uczniów oraz popularyzacji wiedzy. (D.1/E.1.U5.) U5. dobierać metody pracy klasy oraz środki dydaktyczne aktywizujące uczniów i uwzględniające ich zróżnicowane potrzeby edukacyjne. (D.1/E.1.U7.) U6. merytorycznie, profesjonalnie i rzetelnie oceniać pracę uczniów wykonywaną w klasie i w domu. (D.1/E.1.U8.) U7. skonstruować sprawdzian służący ocenie danych umiejętności uczniów. (D.1/E.1.U9.) U8. rozpoznać typowe błędy uczniowskie i stosować sposoby ich eliminowania. (D.1/E.1.U10.) W zakresie kompetencji społecznych absolwent jest gotów do: K1. adaptowania metod pracy do potrzeb i różnych stylów uczenia się uczniów. (D.1/E.1.K1.) K2. popularyzowania wiedzy wśród uczniów i w środowisku szkolnym oraz pozaszkolnym. (D.1/E.1.K2.) K3. zachęcania uczniów do podejmowania prób badawczych oraz systematycznej aktywności fizycznej. (D.1/E.1.K3.) K4. kształtowania umiejętności współpracy uczniów, w tym grupowego rozwiązywania problemów. (D.1/E.1.K5.) K5. rozwijania u uczniów ciekawości, aktywności i samodzielności poznawczej oraz logicznego i krytycznego myślenia. (D.1/E.1.K7.) K6. kształtowania nawyku systematycznego uczenia się i korzystania z różnych źródeł wiedzy, w tym z Internetu. (D.1/E.1.K8.) |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-01 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium, 30 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Ryszard Janiuk, Zofia Kloc | |
Prowadzący grup: | Ryszard Janiuk, Zofia Kloc | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-04 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium, 30 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Łukasz Szajnecki | |
Prowadzący grup: | Łukasz Szajnecki | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (zakończony)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-02-03 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium, 30 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Łukasz Szajnecki | |
Prowadzący grup: | Łukasz Szajnecki | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.