Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Chemia analityczna jakościowa i ilościowa

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: C-SBK.I2-ChAJiI
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Chemia analityczna jakościowa i ilościowa
Jednostka: Wydział Chemii
Grupy:
Strona przedmiotu: http://http:/www.analityczna.umcs.lublin.pl/
Punkty ECTS i inne: 6.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Wymagania wstępne:

Podstawowe wiadomości z zakresu chemii ogólnej, nieorganicznej, organicznej i matematyki

Godzinowe ekwiwalenty punktów ECTS:

Godziny kontaktowe (z udziałem nauczyciela akademickiego) 165

Wykład 15

Laboratorium 45

Konwersatorium 15


Łączna liczba godzin z udziałem nauczyciela akademickiego: 75

Liczba punktów ECTS z udziałem nauczyciela akademickiego: 2,5

Godziny niekontaktowe (praca własna studenta)

Przygotowanie się do zajęć dydaktycznych: 60

Przygotowanie się studenta do zajęć i egzaminu: 60

Studiowanie literatury: 15

Łączna liczba godzin niekontaktowych 135

Liczba punktów ECTS za godziny niekontaktowe 4,5

Sumaryczna liczba punktów ECTS dla modułu 6


Sposób weryfikacji efektów kształcenia:

Na podstawie Uchwały Senatu UMCS Nr XXII - 39.9/12 z dnia 25 kwietnia 2012 r. tj. od cyklu kształcenia 2012/2013

W1. wykład - egzamin pisemny; konwersatorium - kolokwia pisemne, śródsemestralne; laboratorium - kolokwia pisemne, śródsemestralne, ćwiczenia praktyczne/laboratoryjne


U1. wykład - egzamin pisemny; konwersatorium - kolokwia pisemne, śródsemestralne; laboratorium - kolokwia pisemne, śródsemestralne, ćwiczenia praktyczne/laboratoryjne

U2. wykład - egzamin pisemny; laboratorium - kolokwia pisemne, śródsemestralne, ćwiczenia praktyczne/laboratoryjne

U3. laboratorium - kolokwia pisemne, śródsemestralne, ćwiczenia praktyczne/laboratoryjne

U4. wykład - egzamin pisemny; konwersatorium - kolokwia pisemne, śródsemestralne; laboratorium - kolokwia pisemne, śródsemestralne, ćwiczenia praktyczne/laboratoryjne

U5. konwersatorium - kolokwia pisemne, śródsemestralne; opracowanie zespołowe

U6. konwersatorium - kolokwia pisemne, śródsemestralne; laboratorium - kolokwia pisemne, śródsemestralne


K1. Laboratorium – ćwiczenia praktyczne/ laboratoryjne, opracowania zespołowe


Na podstawie Uchwały Senatu UMCS Nr XXIV – 18.23/18 z dnia 27 czerwca 2018 r. tj. od cyklu kształcenia 2018/2019

W1., W2. wykład - egzamin pisemny; konwersatorium - kolokwia pisemne, śródsemestralne; laboratorium - kolokwia pisemne, śródsemestralne, ćwiczenia praktyczne/laboratoryjne


U1. wykład - egzamin pisemny; konwersatorium - kolokwia pisemne, śródsemestralne; laboratorium - kolokwia pisemne, śródsemestralne, ćwiczenia praktyczne/laboratoryjne

U2. wykład - egzamin pisemny; laboratorium - kolokwia pisemne, śródsemestralne, ćwiczenia praktyczne/laboratoryjne


K1. Laboratorium – ćwiczenia praktyczne/ laboratoryjne, opracowania zespołowe




Pełny opis:

Wykład obejmuje następujące zagadnienia:

1. Etapy procesu analitycznego

2. Opracowanie wyników i ich statystyczna ocena

3. Miareczkowe metody analizy (alkacymetria, potencjometria, kompleksometria)

4. Redoksymetria (manganometria, cerometria, chromianometria, bromianometria, tytanometria, jodometria)

5. Analiza miareczkowa strąceniowa

6. Analiza spektrofotometryczna (spektrofotometria UV/VIS)

7. Środki kosmetyczne

8. Środki farmaceutyczne

9. Chemia spożywcza

10. Środki higieny osobistej

Konwersatorium obejmuje następujące zagadnienia:

1. Obliczenia związane ze stężeniem roztworów (procentowe i molowe) oraz z przeliczaniem stężeń.

2.Obliczenia związane ze sporządzaniem roztworów o żądanym stężeniu, mieszanie roztworów.

3.Dysocjacja, stopień i stała dysocjacji, obliczanie pH. Hydroliza soli, obliczanie pH dla soli hydrolizujących.

4.Obliczenia pH roztworów związane z przygotowywaniem roztworów buforowych.

5.Obliczanie wyników analizy na podstawie wyników miareczkowania alkacymetrycznego.

6.Oznaczanie z użyciem dwu wskaźników, wskaźniki barwne, PK miareczkowania, krzywe miareczkowania, oznaczanie mieszanin związków alkacymetrycznie czynnych.

7.Iloczyn rozpuszczalności

8.Kompleksometria. Stała trwałości i nietrwałości kompleksu. Miareczkowanie kompleksometryczne.

9. Przewidywanie kierunku przebiegu reakcji redoks. Podstawowe obliczenia stechiometryczne w oparciu o reakcje redoks.

Laboratorium obejmuje następujące zagadnienia:

1.Kalibracja stosowanych naczyń miarowych.

2.Oznaczenia alkacymetryczne. Wizualne i instrumentalne metody wyznaczania punktu końcowego miareczkowania.Oznaczenie miana roztworów HCl, NaOH, ilościowe oznaczenie zawartości kwasu octowego metodą klasycznego miareczkowania z użyciem wskaźnika barwnego, ilościowe oznaczenie zawartości kwasu octowego metodą miareczkowania klasycznego potencjometrycznego. Opracowanie otrzymanych wyników.

3.Jakościowe i ilościowe oznaczanie kwasu acetylosalicylowego. Oznaczenie zawartości kwasu acetylosalicylowego metodą klasycznego miareczkowania alkacymetrytcznego.Opracowanie wyników.

4.Oznaczenia kompleksometryczne.Ćwiczenie obejmuje: oznaczenie miana roztworu EDTA, oznaczenie twardości ogólnej i wapniowej wody, oznaczanie zawartości mleczanu wapnia (II) w syropie. Opracowanie otrzymanych wyników.

5.Oznaczenia manganometryczne. Ćwiczenie obejmuje: oznaczenie miana roztworu KMnO4, oznaczenie wody utlenione, Mn (II). Opracowanie otrzymanych wyników.

6. Oznaczenia jodometryczne.Ćwiczenie obejmuje: nastawienie miana roztworów Na2S2O3i J2, Ilościowe oznaczenie miedzi, wody utlenionej. Oznaczenie zawartości substancji biologicznie czynnej-witaminy C- w preparacie farmaceutycznym. Opracowanie wyników.

7.Oznaczenia precypitatometryczne. Oznaczenie miana roztworu

AgNO3 metodą Mohra, oznaczenie Cl- metodą Fajansa. Opracowanie otrzymanych wyników.

8.Związki powierzchniowo czynne. Metody oznaczania Cl- w mydłach. Argentometryczne oznaczenie Cl-.Ćwiczenie obejmuje: nastawienie miana roztworówAg(NO)3 i NH4SCN, oznaczenie zawartości Cl-w mydłach metodą klasycznego miareczkowania argentometrycznego (metoda Volharda). Opracowanie wyników.

9. Ilościowe oznaczenie zawartości stabilizatora kwasowości E338 (kwasu fosforowego(V) w napojach bezalkoholowych typu soft-drink. Ćwiczenie obejmuje: spektrofotometryczne oznaczenie zawartości kwasu kwasu fosforowego(V) metodą krzywej kalibracyjnej. Opracowanie wyników.

Literatura:

1.A.Persona (red), Chemia analityczna – podstawy klasycznej analizy ilościowej, Medyk, Warszawa 2007

2.J. Minczewski, J. Marczenko, Chemia analityczna, PWN, 1997

3.Z. Cygański, Chemiczne metody analizy ilościowej, WNT, 1986.

4.A. S. Szmal, T. Lipiec, Chemia analityczna z elementami chemii instrumentalnej, PZWL, Warszawa 1988

5.R. Zieliński , Surfaktanty, budowa, właściwości, zastosowania, Wydawnictwo Uniwersytetu ekonomicznego w Poznanui 2009

6.W. Malinka, Zarys Chemii kosmetycznej, Volumed Wrocław 1999

7. A. Z. Wilczewska, H. Puznanowska – Tarasiewicz,Podstawy chemii kosmetycznej, Wyższa Szkoła Kosmetologii i Ochrony Zdrowia w Białymstoku, Dział Wydawnictw i Poligrafii Politechniki Białostockiej, Białystok 2007

8. A. Marzec, Chemia kosmetyków, Dom Organizatora TNOiK, 2009

9. E. Saba, Wybrane metody instrumentalne stosowane w chemii analitycznej, Wydawnictwo UMCS, 2008

10.L. F. Hamilton, S.G. Simpson, D.w. Ellis, Obliczenia w chemii analitycznej, WNT Warszawa 1973

11.A. Persona, J. Reszko-Zygmunt, T. Gęca, Zbiór zadań z chemii ogólnej i analitycznej, Medyk Warszawa 2011

Efekty uczenia się:

Na podstawie Uchwały Senatu UMCS Nr XXII - 39.9/12 z dnia 25 kwietnia 2012 r. tj. od cyklu kształcenia 2012/2013

WIEDZA

W1. Zna i rozumie podstawy teoretyczne i praktyczne oznaczeń analitycznych z zakresu klasycznej analizy jakościowej i ilościowej oraz oznaczeń z wykorzystaniem metod instrumentalnych K_W04

UMIEJĘTNOŚCI

U1. Potrafi definiować i posługiwać się podstawowymi pojęciami z zakresu klasycznej analizy jakościowej i ilościowej. K_U03, K_U06

U2. Potrafi scharakteryzować oraz przewidywać zjawiska i procesy zachodzące w roztworach, na których oparta jest analiza strąceniowa i analiza objętościowa.K_U07, K_U13

U3. Posiada umiejętność przygotowania sprzętu laboratoryjnego, próbek i roztworów do oznaczeń w obrębie klasycznej analizy jakościowej i ilościowej. K_U08, K_U09, K_U35

U4. Potrafi zapisywać i bilansować reakcje zobojętniania, redoks, kompleksowania i wytrącania osadów. K_U13

U5. Potrafi planować, przeprowadzać i obliczać wyniki oznaczeń analitycznych w obrębie klasycznej analizy ilościowej oraz dokonywać ich analizy statystycznej. K_U08, K_U09, K_U10, K_U35

U6. Potrafi prawidłowo przedstawić opracowanie osiągniętych rezultatów w ramach ćwiczeń laboratoryjnych oraz rozwiązania zadań obliczeniowych w obrębie klasycznej analizy ilościowej w trakcie konwersatorium. K_U30

KOMPETENCJE SPOŁECZNE

K1. Potrafi pracować samodzielnie i zespołowo w trakcie zajęć laboratoryjnych z klasycznej analizy jakościowej i ilościowej K_K02

Na podstawie Uchwały Senatu UMCS Nr XXIV – 18.23/18 z dnia 27 czerwca 2018 r. tj. od cyklu kształcenia 2018/2019

WIEDZA:

W1. Zna i rozumie wybrane zagadnienia i pojęcia z zakresu studiowanej specjalności, dysponuje rozszerzoną wiedzą w zakresie wybranych działów chemii, która pozwoli na posługiwanie się właściwą terminologią i nomenklaturą. K_W04

W2. Zna i rozumie zasady podstawowych technik i narzędzi badawczych, właściwych dla nauk chemicznych i typowych dla studiowanej specjalności. K_W06

UMIEJĘTNOŚCI:

U1. Potrafi samodzielnie i w grupie wykonywać podstawowe czynności w laboratorium chemicznym. K_U02

U2. Powiązać podstawową wiedzę chemiczną z wiedzą charakterystyczną dla danej specjalności. K_U03

KOMPETENCJE SPOŁECZNE:

K1. Jest gotów do samodzielnego podejmowania decyzji, oceny własnych i zespołowych działań a także przyjmowania odpowiedzialności za ich skutki. K_K02

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/2025" (w trakcie)

Okres: 2025-02-25 - 2025-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 15 godzin więcej informacji
Laboratorium, 60 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Agnieszka Nosal-Wiercińska
Prowadzący grup: Urszula Maciołek, Agnieszka Marcewicz-Kuba, Agnieszka Nosal-Wiercińska, Joanna Reszko-Zygmunt, Aleksandra Szcześ
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.2.0