Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Analiza due diligence

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: E-AG-2S-3B.2
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (0311) Ekonomia Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Analiza due diligence
Jednostka: Wydział Ekonomiczny
Grupy:
Strona przedmiotu: https://kampus.umcs.pl
Punkty ECTS i inne: 6.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Wymagania wstępne:

Posiadanie podstawowej wiedzy z zakresu finansów przedsiębiorstw, procesów tworzenia struktur kapitałowych, budowania organizacji wielopodmiotowych oraz inwestycji kapitałowych. Podstawowa wiedza na temat fuzji i przejęć. Wiedza na temat podstawowych wskaźników ekonomicznych dotyczących przedsiębiorstw.

Godzinowe ekwiwalenty punktów ECTS:

a) godziny kontaktowe (z udziałem nauczyciela akademickiego):

Łącznie 45h, w tym 15h wykładu oraz 30h laboratorium. 2 ECTS

b) godziny niekontraktowe (praca własna studenta):

Łącznie 105h , w tym: studiowanie literatury przedmiotu 30h, wykonanie analizy i przygotowanie raportu due diligence 60h, przygotowanie do egzaminu 15h. 4 ECTS

Sumaryczna ilość godzin dla przedmiotu: 150h.

Sumaryczna ilość punktów ECTS dla przedmiotu: 6 ECTS


Sposób weryfikacji efektów kształcenia:

Wykład:

• Egzamin pisemny w formie testu.

Laboratorium:

• Przeprowadzenie analizy due diligence (badanie wstępne

i badanie rozszerzone) wybranego przedsiębiorstwa

w oparciu o publicznie dostępne raporty, bazy danych (w tym EMIS oraz Notoria) i ogólnodostępne informacje o wybranym przedsiębiorstwie.

• Opracowanie projektu zespołowego – raportu z przeprowadzonej analizy due diligence w zakresie uzgodnionym z prowadzącym

• Bieżące prezentacje z realizacji poszczególnych etapów prowadzonego badania due diligence.

• Opracowanie executive summary + raportu reg flag łącznie z rekomendacjami zakupu (bądź odstąpienia od zakupu) analizowanego przedsiębiorstwa.


Pełny opis:

Wykład poświęcony jest analizie due diligence w szerokim kontekście organizacyjnym. Szczególna uwaga zostanie poświęcona miejscu analizy due diligence w podejmowaniu decyzji w procesie tworzenia struktur kapitałowych. Omówiony zostanie cel, zakres i rodzaje analizy due diligence, jako sposobu na pozyskanie wiedzy na temat przedmiotu transakcji. Część uwagi zostanie poświęcona efektom synergetycznym w budowaniu organizacji wielopodmiotowych; przedstawione zostaną etapy budowania tego rodzaju organizacji; omówiona zostanie istota zarządzania procesowego w tworzeniu wartości organizacji wielopodmiotowych. Przedstawione zostaną przykłady praktyczne oraz case study analizy due diligence.

Laboratorium poświęcone zostanie praktyce prowadzenia analizy due diligence oraz opracowania raportu z przeprowadzenia takiego badania. Omówiony zostanie kontekst badania oraz sposoby przygotowania i realizacji analizy due diligence. Określone zostaną typy analizy, strony procesu oraz zakres ról i obowiązków poszczególnych interesariuszy. Wykonane zostanie badanie wstępne oraz rozszerzone w wybranych obszarach (biznesowy, finansowy, prawny, podatkowy, organizacyjny, środowiskowy oraz technologiczny i informatyczny). Przygotowana zostanie umowa

o przeprowadzenie due diligence.

Literatura:

Literatura podstawowa:

1. Keler G., Badanie due diligence w transakcjach fuzji i przejęć. Znaczenie i skutki prawne, Wolters Kluwer Polska, 2021

2. Skonieczny M., Due Diligence: How to Research a Stock, Investment Publishing, 2016

Literatura uzupełniająca:

1. Lewandowski R., Znaczenie i funkcja badania „due diligence”

w ramach sprzedaży przedsiębiorstwa., Monitor Prawniczy nr 6/2004

2. Piątek E., Dziedzic-Jagocka I., Due diligence – źródła danych do analizy, Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego nr 855, Finanse, Rynki Finansowe, Ubezpieczenie nr 74, t. 1, 2015

Efekty uczenia się:

Wiedza:

K_W02

Absolwent zna i rozumie pojęcia, terminologię oraz zaawansowane zagadnienia z zakresu analityki gospodarczej w szczególności

w zakresie celu i zakresu badania due diligence, w tym prawidłowości w kształtowaniu się wielowymiarowych zjawisk

i procesów gospodarczych, współzależności występujące między nimi w odniesieniu do procesów tworzenia struktur kapitałowych. Potrafi określać kierunki rozwoju i powiązania analityki gospodarczej

w odniesieniu do organizacji wielopodmiotowych na podstawie analizy due diligence, z dyscyplinami pokrewnymi.

K_W03

Absolwent zna i rozumie w pogłębionym stopniu – różne rodzaje struktur i instytucji działających w gospodarce, w szczególności powstałych w wyniku tworzenia struktur kapitałowych (fuzje, przejęcia, transakcje M&A).

KW_04

Absolwent zna i rozumie w pogłębionym stopniu – cechy

i zachowania człowieka jako podmiotu gospodarującego, wchodzącego w skład struktur społeczno-gospodarczych

i określającego zasady ich funkcjonowania, w szczególności

w odniesieniu do czynników kulturowych warunkujących zmiany

w strukturze kapitałowej.

K_W06

Absolwent zna i rozumie pojęcia i zasady ochrony własności przemysłowej i prawa autorskiego oraz samodzielnego pisania prac niezbędne do prawidłowej realizacji przeprowadzenia analizy due diligence oraz wygenerowania raportu due diligence.

K_W08

Absolwent zna i rozumie w pogłębionym stopniu – wpływ wzorców kulturowych, norm etycznych i nowoczesnych technologii na przebieg procesów i kierunki rozwoju współczesnych organizacji oraz ich otoczenia, w kontekście czynników kulturowych warunkujących zmiany w strukturach kapitałowych (typ otoczenia, typ i cechy organizacji, cechy uczestników).

KW_09

Absolwent zna i rozumie kluczowe pytania, na które stara się odpowiedzieć analityka gospodarcza dotyczące m.in. efektywnego pozyskiwania i przetwarzania informacji, sporządzania prognoz, symulacji procesów gospodarczych oraz optymalizacji decyzji biznesowych w kontekście decyzji dotyczących wiedzy na temat przedmiotu transakcji oraz ograniczania ryzyk inwestycyjnych na podstawie analizy due diligence.

KW_10

Absolwent zna i rozumie zasady tworzenia i rozwoju różnych form przedsiębiorczości i aktywności gospodarczej, w szczególności

w zakresie organizacji wielopodmiotowych.

Umiejętności:

K_U02

Absolwent potrafi wykorzystać różne źródła informacji z zakresu nauk ekonomicznych i metod analizy danych do szczegółowego opisu zjawisk i procesów zachodzących w przedsiębiorstwie i w jego otoczeniu branżowym, a następnie dokonać oceny, krytycznej analizy i syntezy tych informacji. Na podstawie zebranych informacji potrafi przeprowadzić badania due diligence oraz przedstawić raport z badania wraz z wnioskami i rekomendacjami.

K_U03

Absolwent potrafi zlokalizować miejsce i ma świadomość znaczenia analityki gospodarczej w systemie nauk oraz potrafi zastosować

w praktyce istniejące narzędzia i metody typowe dla kierunku lub

w razie potrzeby opracować nowe metody analityczne, szczególnie pod kątem przeprowadzenia analizy due diligence.

K_U05

Absolwent potrafi formułować i wyrażać własne poglądy, prowadzić dyskusję dotyczącą kluczowych problemów analityki gospodarczej, materializujące się w postaci raportu z przeprowadzonej analizy due diligence.

K_U11

Absolwent potrafi współpracować w pracy zespołowej, podejmować rolę lidera oraz kierować pracą zespołu podczas przeprowadzania analizy due diligence.

K_U13

Absolwent potrafi samodzielnie i zespołowo przygotować wystąpienia ustne oparte zarówno na studiach teoretycznych, jak

i przeprowadzonych analiz danych pozyskanych ze zróżnicowanych źródeł podczas prezentowania raportu z przeprowadzonej analizy due diligence.

Kompetencje społeczne:

K_K01

Absolwent jest gotów do myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy, co ma kluczowe znaczenie podczas rekomendacji

w obszarze akwizycji przedsiębiorstw.

K_K03

Absolwent jest gotów do uznawania znaczenia analiz gospodarczych dla rozwiązywania problemów praktycznych oraz korzystania

z wiedzy eksperckiej w przypadku trudności z samodzielnym znalezieniem rozwiązania, co ma kluczowe znaczenie dla skuteczności przeprowadzenia rozszerzonego badania due diligence.

K_K04

Absolwent jest gotów do uczestniczenia w debatach, publicznego przedstawiania i argumentowania swojego stanowiska, dyskutowania z innymi uczestnikami i formułowania konkluzji;

w razie potrzeby – kierowania debatą, co jest istotne z punktu widzenia wieloobszarowej analizy przedsiębiorstwa i budowania rekomendacji dla inwestora.

K_K07

Absolwent jest gotów do krytycznej oceny własnej wiedzy oraz odpowiedzialnego przygotowania się do swojej pracy poprzez ciągłe uzupełnianie wiedzy i doskonalenie nabytych umiejętności, przy wykorzystaniu różnorodnych źródeł, metod i technik samokształcenia, co jest wymagane podczas realizacji rozszerzonego badania due diligence.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/2025" (w trakcie)

Okres: 2025-02-25 - 2025-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Łukasz Kański
Prowadzący grup: Łukasz Kański
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Egzamin
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.2.0