Gospodarka regionalna
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | E-E-LS-O.19 |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0311) Ekonomia
|
Nazwa przedmiotu: | Gospodarka regionalna |
Jednostka: | Wydział Ekonomiczny |
Grupy: | |
Strona przedmiotu: | https://www.microsoft.com/pl-pl/microsoft-teams |
Punkty ECTS i inne: |
5.00 (zmienne w czasie)
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Ukończone zajęcia z makroekonomii (I rok studiów). W przypadku wykładu online konieczny dostęp do komputera z komunikatorem MS Teams. Zespół tworzy wykładowca i udostępnia kod zespołu za pomocą USOSmail. |
Godzinowe ekwiwalenty punktów ECTS: | Godziny kontaktowe (z udziałem nauczyciela akademickiego): wykład 30h ćwiczenia 15h Łącznie: 45h/2 ECTS Godziny niekontaktowe (praca własna studenta): przygotowanie się do zaliczenia ćwiczeń 40h, przygotowanie się do zaliczenia wykładu 40h. Łącznie 80h/3 ECTS Sumaryczna ilość godzin i punktów ECTS: 125h/5 ECTS |
Sposób weryfikacji efektów kształcenia: | Wykład: egzamin pisemny opisowy, Ćwiczenia: Kolokwium pisemne na końcu semestru w formie testu na platformie Wirtualny Kampus. Uzupełniająca odpowiedź ustna w I terminie. Ponadto: ocena bieżącego przygotowania do zajęć w formie quizów (m.in. Kahoot, learningapps.org) |
Pełny opis: |
Przedmiot obejmuje najistotniejsze zagadnienia dotyczące gospodarki regionalnej oraz lokalnej. Wykład obejmuje następujące zagadnienia: 1. Region – ujęcie przedmiotowo-analityczne i morfologiczno-funkcjonalne. 2. Czynniki rozwoju regionalnego. Konkurencyjność i innowacyjność regionu. 3. Specyfika regionu administracyjnego 4. Regionalizacja geograficzna i polityczna 5. Regiony administracyjne w Polsce 6. Modele polityki regionalnej. 7. Instrumenty polityki regionalnej w Polsce 8. Polityka spójności Unii Europejskiej Głównym celem ćwiczeń jest, aby studenci potrafi analizować uwarunkowania rozwoju regionów, a także, aby potrafili przedstawiać oraz oceniać wpływ tych uwarunkowań oraz zróżnicowanie rozwoju regionów przy pomocy powszechnie dostępnych danych statystycznych. Wśród zagadnień szczegółowych na szczeblu regionalnym znajdują się rola przedsiębiorczości i innowacji w budowie przewagi konkurencyjnej regionów na rynkach globalnych, a także problemy regionów słabo rozwiniętych. W tym kontekście przedmiotem analizy na zajęciach są pojęcia kapitału społecznego i ludzkiego, a także instytucji w szerokim rozumieniu ekonomii instytucjonalnej na przykładach wybranych studiów przypadku. Na zajęciach dyskutowane są również uwarunkowania rozwoju miast, szczególności w odniesieni do koncepcji zrównoważonego rozwoju i miasta inteligentnego. |
Literatura: |
Literatura podstawowa: 1.J. Bachtler, P. Berkowitz, S.Hardy, T.Muravska (eds) EU: Cohesion Policy. Reassessing performance and direction. Series: Regions and Cities. Regional Studies Association, Oxon-New York: Routledge-Taylor&Francis Group 2017. http://www.euroreg.uw.edu.pl/dane/web_euroreg_publications_files/6239/eu_cohesion_policy_reassessing_performance_and_direction.pdf 2. Kubiak K., Klastry - czynnik wsparcia przedsiębiorczości i rozwoju regionów, w: "Przedsiębiorczość i zarządzanie", t. XVIII, z. 12, cz. 2, 2017, s. 109-124. 3. Mika, B., Pingwin czy orzeł? Społeczny charakter wiedzy na przykładzie kalifornijskiej Doliny Krzemowej, w: "Studia Krytyczne", nr 4, 2017, s. 131-150. 4. Nasza Europa: 15 lat Polski w Unii Europejskiej. Wartości, instytucje, swobody, polityki sektorowe, problemy i kluczowe wyzwania, CASE, Warszawa 2019, http://www.euroreg.uw.edu.pl/dane/web_euroreg_publications_files/7855/raport_nasza_europa_15_lat_polski_w_ue.pdf 5.A. Olechnicka, M. Herbst (red.) Równość czy efektywność. Eseje inspirowane dorobkiem naukowym Grzegorza Gorzelaka, Wydawnictwo Naukowe Scholar, Warszawa 2019, 6. Pająk, K. Dahlke P., Kvilinskyi O., Determinanty rozwoju regionalnego - współczesne odniesienie, w: "Roczniki Ekonomiczne Kujawsko-Pomorskiej Szkoły Wyższej w Bydgoszczy", nr 9, 2016, s. 109-122. 7. Pudlik M., Garus C., Jak feniks z popiołów. Rozwój struktur metropolitalnych w Zagłębiu Ruhry jako wzór dla rozwoju Górnego Śląska?, w: „Studia Regionalne i Lokalne”, 1(35), 2009, s. 32-51. 8. Strużycki, M. (red. nauk.), Przedsiębiorstwo, region, rozwój, Difin, Warszawa 2011. 9. Strzelecki Z. (red. nauk.), Gospodarka regionalna i lokalna, PWN, Warszawa 2008 (podręcznik dostępny online w systemie IbukLibra) Literatura uzupełniająca: 1. Miszczuk, Regionalizacja administracyjna II RP - KOncepcje teoretyczne a rzeczywistość, UMCS, Lublin 2003, 2. Miszczuk A. Uwarunkowania peryferyjności regionu przygranicznego, Norbertinum, Lublin 2013,. 3. Parysek J., Rozwój społeczno-gospodarczy oraz czynniki i uwarunkowania rozwoju, w: „Studia KPZK”, 2018, s. 37-56. 4. Taylor R. P., A Review of Industrial restructuring in the Ruhr Valley and Relevant Points for China, 2015, https://c2e2.unepdtu.org/wp-content/uploads/sites/3/2016/04/industrial-restructuring-in-the-ruhr-valley.pdf [05.11.2021]. 5. Tuziak A., Peryferyjność a nierówności i dysproporcje rozwojowe na poziomie regionalnym, w "Nierówności Społeczne a Wzrost Gospodarczy", nr 59 (2/2019), s. 131-148. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza. Student zna i rozumie: - elementarną terminologię używaną w ekonomii regionalnej (K_W01), - cechy człowieka jako podmiotu gospodarującego oraz podstawowe mechanizmy oddziałujące na zachowania przedsiębiorców oraz jakość życia mieszkańców regionów i miast (K_W04), - metody i narzędzia gromadzenia, przetwarzania, analizy i prezentacji danych regionalnych (K_W07). Umiejętności. Student potrafi: - dostrzegać i prawidłowo interpretować zjawiska i procesy społeczno-gospodarcze (K_U01), - analizować i prognozować procesy i zjawiska gospodarcze oraz społeczne z wykorzystaniem odpowiednich metod i narzędzi ekonomicznych, w tym analizy danych statystycznych (K_U02), - brać udział w debacie poświęconej zagadnieniom rozwoju miast, przedstawiać swoje opinie, dyskutować z innymi uczestnikami debaty (K_U07). Kompetencje społeczne. Absolwent jest gotów do: - krytycznej samooceny swojej wiedzy i umiejętności oraz ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego (K_K01), - uznawania znaczenia wiedzy ekonomicznej w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych oraz korzystania z wiedzy i doświadczenia ekspertów (K_K02), - odpowiedzialnego przygotowania się do swojej pracy oraz uzupełniania i doskonalenia nabytej wiedzy i pozyskanych umiejętności (K_K08). |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-01 |
Przejdź do planu
PN W
WT ŚR CZ CW
CW
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Andrzej Miszczuk | |
Prowadzący grup: | Andrzej Miszczuk, Joanna Szafran | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-04 |
Przejdź do planu
PN W
WT ŚR CZ PT CW
CW
CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Andrzej Miszczuk | |
Prowadzący grup: | Andrzej Miszczuk, Joanna Szafran | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-02-24 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Andrzej Miszczuk | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.