Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Statystyka

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: E-E-LS-O.2
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (0542) Statystyka Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Statystyka
Jednostka: Wydział Ekonomiczny
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 6.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Wymagania wstępne:

Matematyka na poziomie liceum/technikum

Znajomość podstawowych procesów ekonomicznych

Znajomość narzędzi informatycznych np. Pakiet MS Office, ze szczególnym naciskiem na MS Excel

Godzinowe ekwiwalenty punktów ECTS:

a) godziny kontaktowe (z udziałem nauczyciela akademickiego):

łącznie 60 g./2 ECTS, w tym:

- wykład 30 g./1 ECTS

- ćwiczenia 30 g./1 ECTS

b) godziny niekontaktowe (praca własna studenta):

łącznie 120 g./ 3 ECTS, w tym:

- studiowanie literatury 40 g./1 ECTS

-przygotowanie się do ćwiczeń 40 g./1 ECTS

- przygotowanie się do egzaminu 40 g./ 1 ECTS

Sumaryczna ilość godzin dla przedmiotu: 180 g.

Sumaryczna ilość punktów ECTS dla przedmiotu: 5 ECTS


Sposób weryfikacji efektów kształcenia:

Egzamin pisemny/testowy z wykorzystaniem platformy e-learningowej Wirtualny kampus UMCS

Kolokwium zaliczeniowe/zadaniowe z wykorzystaniem arkusza kalkulacyjnego oraz platformy e-learningowej Wirtualny kampus UMCS

Pełny opis:

Zapoznanie Studenta z podstawowymi zagadnieniami z zakresu systemu statystyki publicznej w Polsce jako źródła informacji i danych niezbędnych w analizach ekonomicznych.

Dostarczenie wiedzy z zakresu zastosowań metod i narzędzi analitycznych do opisu ekonomicznych zjawisk masowych.

Wykształcenie umiejętności i kompetencji pozwalających na zastosowanie poznanych metod i narzędzi statystycznej analizy danych do ich praktycznego wykorzystania – wspomagania podejmowania decyzji ekonomicznych.

Literatura:

Literatura podstawowa:

1. Jóźwiak J., Podgórski J., Statystyka od podstaw, PWE, Warszawa 2012;

2. Podgórski J., Statystyka dla studiów licencjackich, PWE, Warszawa

3. Starzyńska W. (red.): Podstawy statystyki, DIFIN, Warszawa 2006.

Literatura uzupełniająca:

1. Domański Cz. red., Metody statystyczne. Teoria i zadania., Wyd. UŁ, Łódź 2001.

2. Sobczyk M., Statystyka opisowa, Beck, Warszawa 2010.

3. Zeliaś A., Pawełek B., Wanat St.: Metody statystyczne. Zadania i sprawdziany, PWE, Warszawa 2002.

4. Field A., Discovering statistics using IBM SPSS, Sage Publications 2021.

5. Rocznik Statystyczny, GUS, Warszawa 2021.

Literatura dostępna online:

1. https://www.ibuk.pl/fiszka/697/statystyka.html

2. https://www.ibuk.pl/fiszka/566/podstawy-statystyki-w-excelu.html

3. https://www.ibuk.pl/fiszka/362/repetytorium-ze-statystyki.html

Efekty uczenia się:

Wiedza

Student:

W1 - ma podstawową wiedzę z zakresu problematyki pomiaru, porządkowania i prezentacji danych opisujących zjawiska ekonomiczne

W2 - zna standardowe metody statystyczne oraz narzędzia analizy struktury, zróżnicowania, asymetrii i koncentracji

W3 - ma wiedzę na temat metod badania zależności oraz dynamiki zjawisk i procesów społecznych i gospodarczych

Umiejętności

Student:

U1 - potrafi określić zakres informacji statystycznych potrzebnych do rozwiązania wybranych problemów ekonomicznych i zna źródła pozyskania informacji

U2 - potrafi zastosować właściwe narzędzia i procedury analizy statystycznej do opisu wybranych zjawisk i procesów gospodarczych

U3 - umie zinterpretować otrzymane wyniki analiz, dokonać ich krytycznej oceny i na ich podstawie sporządzić opracowanie

Kompetencje

Student:

K1 -potrafi wykorzystać narzędzia analizy danych w pracy zespołowej

K2 - rozumie potrzebę i konieczność wykorzystywania analiz statystycznych do oceny zjawisk ekonomicznych i społecznych oraz podejmowania decyzji

K3 - posiada umiejętność komunikowania się i argumentowania swoich opinii podpierając się narzędziami statystycznym

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2023-02-27 - 2023-06-25
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Mateusz Hałka
Prowadzący grup: Agnieszka Gergont, Mateusz Hałka, Piotr Maleszyk
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Egzamin

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2024-02-26 - 2024-06-23
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Mateusz Hałka
Prowadzący grup: Marek Angowski, Agnieszka Gergont, Mateusz Hałka, Piotr Maleszyk
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Egzamin
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.0.0-10d96b95e (2024-09-04)