Strategie rozwoju regionalnego
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | E-E-LS-PG.10 |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0311) Ekonomia
|
Nazwa przedmiotu: | Strategie rozwoju regionalnego |
Jednostka: | Wydział Ekonomiczny |
Grupy: | |
Strona przedmiotu: | https://www.microsoft.com/pl-pl/microsoft-teams |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Podstawowa wiedza z zakresu Gospodarki regionalnej, Planowania przestrzennego i lokalizacji działalności gospodarczej |
Godzinowe ekwiwalenty punktów ECTS: | Godziny kontaktowe (z udziałem nauczyciela akademickiego): wykład 15h ćwiczenia 15h Łącznie: 30h/1 ECTS Godziny niekontaktowe (praca własna studenta): studiowanie literatury 15h przygotowanie się do zaliczenia ćwiczeń 20h przygotowanie się do zaliczenia wykładu 20h Łącznie: 55h/ 2 ECTS Sumarycznie: 85h/ 3 ECTS |
Sposób weryfikacji efektów kształcenia: | Wykład - egzamin testowy Ćwiczenia - przygotowanie i prezentacja referatu (projektu), aktywność na zajęciach |
Pełny opis: |
Zajęcia obejmują wykład i ćwiczenia. Na wykładzie są omówione pojęcia i funkcje programowania rozwoju, metodologia opracowania strategii oraz zaprezentowane są etapy przygotowania strategii i działania towarzyszące wdrażaniu strategii. Ćwiczenia koncentrują się na analizie źródeł danych oraz podejść i metod wykorzystywanych w poszczególnych etapach przygotowania strategii oraz na prezentacji studiów przypadków. |
Literatura: |
Literatura podstawowa: 1. Strzelecki Z. (red.), Gospodarka regionalna i lokalna, cz. II. Programowanie gospodarki regionalnej i lokalnej, PWN, Warszawa 2009 Dostęp on-line: zasoby elektroniczne BG UMCS 2. Kogut-Jaworska M., Procedura budowy strategii rozwoju lokalnego i regionalnego, [W:] Rozwój lokalny i regionalny. Teoria i praktyka, Szewczuk A., Kogut-Jaworska M., Zioło M., Wydawnictwo C.H.Beck, Warszawa 2011 3. Noble A.G., Costa F.J., Dutt A.K., Kent R.B., Regional Development and Planning for the 21st Century. New Priorities, New Philosophies. 1st Ed. z 1998, Routledge 2020 4. Ustawa z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju, t.j. Dz. U. z 2021 r. poz. 1057. Dostęp on-line: https://isap.sejm.gov.pl/ Literatura uzupełniająca: 5. Klasik A., Strategie regionalne. Formułowanie i wprowadzanie w życie, Wydawnictwo AE, Katowice 2002 6. Pawlik A., Dziekański P. (red.), Strategie rozwoju regionalnego i lokalnego. Główne składowe i proces tworzenia. Ebook. Wyd. Uniwersytet Jana Kochanowskiego, Kielce 2019 Dostęp on-line: ibuk.pl 7. Pike A., Rodriguez-Pose A., Tomaney J., Local and Regional Development, 2nd Ed. , Taylor & Francis Ltd, Routledge 2016 8. Krajowa Strategia Rozwoju Regionalnego 2030. Uchwała nr 102 Rady Ministrów z dnia 17 września 2019 r. Monitor Polski 2019, poz. 1060. Dostęp on-line: https://www.gov.pl/web/fundusze-regiony/krajowa-strategia-rozwoju-regionalnego |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: - absolwent zna i objaśnia terminologię stosowaną w polityce i planowaniu regionalnym, jej źródła oraz zastosowania w identyfikowaniu i interpretowaniu zjawisk i procesów ekonomicznych oraz w programowaniu rozwoju na szczeblu regionalnym i lokalnym (K_W01) - wskazuje funkcje, cele i zasady strategii rozwoju oraz rolę władz publicznych i partnerów społeczno-gospodarczych na szczeblu lokalnym, regionalnym, krajowym i międzynarodowym (K_W05) - zna metody i narzędzia gromadzenia, przetwarzania, analizy i prezentacji standardowe danych społecznych i ekonomicznych (K_W07) -posiada podstawową wiedzę o normach i regułach prawnych, organizacyjnych, moralnych organizujących struktury i instytucje gospodarcze (K_W09) Umiejętności: - dostrzega i prawidłowo interpretuje podstawowe zjawiska i procesy społeczno-gospodarcze oraz potrafi wykorzystać nabytą wiedzę w pracach nad tworzeniem strategii/programu rozwoju (K_U01) - potrafi zastosować odpowiednie metody i narzędzia do analizy zjawisk społecznych, gospodarczych i przestrzennych (K_U02) - potrafi planować i organizować pracę własną i pracę w zespole (K_U 11) Kompetencje społeczne: - docenia znaczenie nauk ekonomicznych, polityki regionalnej i strategicznego programowania w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych oraz korzystania z wiedzy i doświadczenia w zarządzaniu rozwojem regionalnym i lokalnym (K_K 02) - jest przygotowany do uczestnictwa w grupach, organizacjach i instytucjach oraz odpowiedzialnego wypełniania powierzanych mu ról (K_K 03) - uczestniczy w przygotowaniu projektów społeczno-gospodarczych, w tym realizowanych na rzecz środowiska lokalnego i regionalnego oraz interesu publicznego (K_K 05) |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2023-02-27 - 2023-06-25 |
Przejdź do planu
PN WT W
CW
CW
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Joanna Szafran | |
Prowadzący grup: | Joanna Szafran | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Wykład - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2024-02-26 - 2024-06-23 |
Przejdź do planu
PN WT W
CW
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Joanna Szafran | |
Prowadzący grup: | Joanna Szafran | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Wykład - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.