Metody analizy regionalnej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | E-E-LS-PG.MAR |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0311) Ekonomia
|
Nazwa przedmiotu: | Metody analizy regionalnej |
Jednostka: | Wydział Ekonomiczny |
Grupy: | |
Strona przedmiotu: | https://www.microsoft.com/pl-pl/microsoft-teams |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Obsługa MS Excel |
Godzinowe ekwiwalenty punktów ECTS: | a) godziny kontaktowe (z udziałem nauczyciela akademickiego): 30 godz. / 1 ECTS b) godziny niekontaktowe (praca własna studenta): - przygotowanie do ćwiczeń 22,5 godz. / 1 ECTS - przygotowanie do zaliczenia pisemnego 22,5 godz. / 1 ECTS Sumaryczna liczba godzin dla przedmiotu: 75 godz. Sumaryczna liczba punktów ECTS dla przedmiotu: 3 ECTS |
Sposób weryfikacji efektów kształcenia: | Ocena zadań realizowanych na zajęciach, zaliczenie końcowe. |
Pełny opis: |
Zajęcia polegają na rozwiązaniu problemów badawczych z zakresu rozwoju regionalnego i lokalnego. Mają charakter warsztatów komputerowych. Każde zajęcia obejmują krótkie wprowadzenie pojęciowe i metodyczne, postawienie problemu badawczego, wyszukanie danych - przede wszystkim z serwisów BDL GUS i Eurostat - a następnie ich analizę i interpretację. Zakres analizowanych danych obejmuje m.in. rachunki regionalne, podmioty gospodarcze, innowacyjność, finanse JST, demografię, rynek pracy, rynek nieruchomości, rozwój społeczny i środowiskowy. |
Literatura: |
Literatura podstawowa: Strahl, D. (red.). (2006). Metody oceny rozwoju regionalnego. Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej im. Oskara Langego. Kot, T., Weremiuk, A. (2012). Wskaźniki w zarządzaniu strategicznym. Poradnik dla pracowników administracji publicznej, Ministerstwo Rozwoju Regionalnego, Warszawa, http://lgdpojezierzebrodnickie.pl/wp-content/uploads/2015/04/WSKAZNIKI.pdf System komunikacji zewnętrznej statystyki publicznej (2015), Główny Urząd Statystyczny, https://stat.gov.pl/download/gfx/portalinformacyjny/pl/defaultaktualnosci/5501/20/1/1/system_kom_23_09_2015.pdf Literatura uzupełniająca: Czyż, T. (2016). Metoda wskaźnikowa w geografii społeczno-ekonomicznej. Rozwój Regionalny i Polityka Regionalna, (34), 9-19. Dijkstra, L. (Ed.). (2017). My region, my Europe, our future: Seventh report on economic, social and territorial cohesion. Publications Office of the European Union.https://ec.europa.eu/regional_policy/sources/docoffic/official/reports/cohesion7/7cr.pdf Heffner, K., & Gibas, P. (2007). Analiza ekonomiczno-przestrzenna. Akad. Ekonomiczna im. Karola Adamieckiego. Isard, W., Azis, I. J., Drennan, M. P., Miller, R. E., Saltzman, S., & Thorbecke, E. (1998). Methods of interregional and regional analysis. Taylor & Francis. Komisja Europejska (2017). Mój region, moja Europa, nasza przyszłość. Siódmy raport na temat spójności gospodarczej, społecznej i terytorialnej. Luksemburg: Urząd Publikacji UE, https://ec.europa.eu/regional_policy/sources/docoffic/official/reports/cohesion7/7cr_pl.pdf Łachowski, W., red. (2021), Zarządzanie danymi w miastach. Podręcznik dla samorządów, Kraków-Warszawa, http://obserwatorium.miasta.pl/wp-content/uploads/2021/10/IRMiR_Zarzadzaniedanymi_20210922-4.pdf OECD (2016), OECD Regions at a Glance 2016, OECD Publishing, Paris, https://doi.org/10.1787/reg_glance-2016-en. Suchecka, J. (2014). Statystyka przestrzenna. Metody analiz struktur przestrzennych, Wydawnictwo CH Beck, Warszawa. |
Efekty uczenia się: |
WIEDZA student/ka rozpoznaje i wykorzystuje pojęcia, metody i teorie wyjaśniające złożone zależności między zjawiskami i procesami w gospodarce regionalnej i lokalnej oraz ich zastosowania; student/ka potrafi posługiwać się metodami i narzędziami pozwalającymi na pozyskiwanie danych społeczno-gospodarczych oraz opisywanie struktur i instytucji społeczno-gospodarczych w gospodarce regionalnej i lokalnej. UMIEJĘTNOŚCI student/ka wykorzystuje metody statystyczne gromadzenia, analizy i prezentacji danych regionalnych, w szczególności w zakresie wyszukania i doboru właściwych wskaźników, analizy dynamiki i struktury gospodarki regionalnej i lokalnej, analizy korelacji, benchmarkingu, prezentacji danych na wykresach i mapach, opracowywania komentarzy analitycznych; student/ka analizuje przyczyny i przebieg konkretnych zjawisk i procesów społeczno-gospodarczych, rozróżnia korelacje od przyczynowości, formułuje własne opinie oraz stawia proste hipotezy badawcze i potrafi je weryfikować, KOMPETENCJE SPOŁECZNE student/ka chętnie podejmuje się prowadzenia analiz ilościowych, zwłaszcza w zakresie funkcjonowania gospodarki regionalnej i lokalnej; student/ka potrafi współpracować w zespole |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/2025" (w trakcie)
Okres: | 2025-02-25 - 2025-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT CW
CW
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Piotr Maleszyk | |
Prowadzący grup: | Piotr Maleszyk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.