Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Regionalne systemy innowacji

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: E-E-LS-PG.RSI
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Regionalne systemy innowacji
Jednostka: Wydział Ekonomiczny
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 3.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Wymagania wstępne:

Podstawowa wiedza z mikro- i makroekonomii.

Godzinowe ekwiwalenty punktów ECTS:

a) godziny kontaktowe (z udziałem nauczyciela akademickiego):

łącznie: 30 g/2 ECTS, w tym:

- wykład 15 g./1 ECTS

- ćwiczenia 15 g. /1 ECTS

b) godziny niekontaktowe (praca własna studenta):

łącznie 30 g./1 ECTS, w tym:

- przygotowanie projektu zaliczeniowego10 g./0,4 ECST

- przygotowanie się do egzaminu 20 g. /0,6 ECTS

Sumaryczna liczba godzin dla przedmiotu: 60 g.

Sumaryczna liczba punktów ECTS dla przedmiotu: 3

Sposób weryfikacji efektów kształcenia:

Egzamin pisemny w formie testu oraz praca zaliczeniowa (infografika).

Pełny opis:

Wykład poświęcony jest innowacjom i ich znaczeniu dla gospodarki kraju i regionu. Podczas wykładu szeroko omawiane są czynniki

determinujące innowacyjność. Studenci poznają także, w formie studium przypadku, najbardziej innowacyjne regiony na świecie.

Ćwiczenia mają za zadanie zastosowanie przez studentów wiedzy nabytej podczas wykładów do stworzenia infografiki o innowacyjności

wybranego regionu. Praca taka wymaga wiedzy teoretycznej oraz umiejętności wyszukiwania i analizowania danych, przejrzystej prezentacji uzyskanych wyników, a także pracy w zespole.

Literatura:

Literatura obowiązkowa:

Czerniak J. Polityka innowacyjna w Polsce. Analiza oraz proponowane kierunki zmian, Difin, Warszawa 2013,

Golejewska A. Regionalne systemy innowacji w Polsce, Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego 2019.

Regional Innovation Scoreboard 2021, https://op.europa.eu/en/publication-detail/-/publication/b76f4287-0b94-11ec-adb1-01aa75ed71a1/language-en/format-PDF/source-242412276

Literatura uzupełniająca:

Ligenzowska J., Regional Innovation Systems in Sweden, Ekonomia Międzynarodowa 16, (2016), https://czasopisma.uni.lodz.pl/em/article/view/1295/965

Weresa M.A., Polityka innowacyjna, PWN, Warszawa 2014,

Świadek A, Regionalne systemy innowacji w Polsce, Difin, Warszawa 2011,

Jasiński A. H., Innowacje i polityka innowacyjna, Wydawnictwo Uniwersytetu w Białymstoku, Białystok 1997.

Dane statystyczne z Eurostatu oraz dane statystyczne i raporty OECD.

Efekty uczenia się:

Wiedza:

-zna podstawowe więzi społeczne, ekonomiczne oraz

podstawowe mechanizmy oddziałujące na zachowania

konsumenta, pracownika, przedsiębiorcy

-zna podstawowe metody oceny efektywności

poszczególnych obszarów gospodarowania (analiza

finansowa, analiza przedsiębiorstwa)

-posiada wiedzę o działaniu mechanizmu rynkowego

- posiada podstawową wiedzę na temat struktur i instytucji Unii

Europejskiej w jej wymiarze społeczno-gospodarczym

Umiejętności:

-potrafi wykorzystać podstawową wiedzę teoretyczną do

dokonywania obserwacji zjawisk i procesów w

przedsiębiorstwie i gospodarce narodowej

-potrafi właściwie analizować przyczyny i przebieg

konkretnych procesów i zjawisk społeczno-gospodarczych

-potrafi zastosować odpowiednie metody i narzędzia do

analizy zjawisk społecznych, gospodarczych i przestrzennych

-potrafi przygotować prace projektowe (zaliczeniowe)

dotyczące szczegółowych zagadnień ekonomicznych z

wykorzystaniem różnych źródeł

Kompetencje społeczne:

-ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności,

-docenia znaczenie nauk ekonomicznych dla kształtowania

relacji ekonomicznych i procesu rozwoju gospodarczego

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2023-02-27 - 2023-06-25
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Jakub Czerniak
Prowadzący grup: Jakub Czerniak
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (w trakcie)

Okres: 2024-02-26 - 2024-06-23
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Jakub Czerniak
Prowadzący grup: Jakub Czerniak
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0-3dcdfd8c8 (2024-03-25)