Matematyka dla ekonomistów
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | E-FR-LS-O.1 |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0541) Matematyka
|
Nazwa przedmiotu: | Matematyka dla ekonomistów |
Jednostka: | Wydział Ekonomiczny |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
4.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Znajomość matematyki na poziomie wymaganym na egzaminie maturalnym. |
Godzinowe ekwiwalenty punktów ECTS: | a) godziny kontaktowe (z udziałem nauczyciela akademickiego): - wykład 30 g./1 ECTS - ćwiczenia 30 g. /1 ECTS b) godziny niekontaktowe (praca własna studenta): - studiowanie literatury 30 g. / - przygotowanie się studenta do ćwiczeń 30g. / - przygotowanie się do egzaminu 30 g./2ECTS Sumaryczna ilość godzin dla przedmiotu: 120 g. Sumaryczna ilość punktów ECTS dla przedmiotu: 4 ECTS |
Sposób weryfikacji efektów kształcenia: | Dwa kolokwia . Forma zależy od metod kształcenia. (WIRTUALNY KAMPUS, TEAMS) Egzamin po zakończonych zajęciach. Ćwiczenia audytoryjne. |
Pełny opis: |
Przedmiot prowadzony jest w formie wykładu oraz ćwiczeń. Ćwiczenia są ściśle powiązane z wykładem i zawierają większość treści omawianych na wykładzie. Są na nich rozwiązywane dobrze dobrane zestawy ćwiczeń, na odpowiednim poziomie trudności, w taki sposób, aby studenci wiedzieli, że ćwiczenia są praktyczną częścią wykładu. Celem wykładu jest poszerzenie wiedzy z matematyki oraz zapoznanie studentów z podstawowymi pojęciami matematycznymi oraz metodami matematycznymi, mającymi zastosowanie w naukach ekonomicznych, a także udoskonalenie umiejętności abstrakcyjnego myślenia i rozwiązywania problemów matematycznych. Ćwiczenia mają ułatwić studentowi zastosować zdobytą wiedzę teoretyczną do formułowania i rozwiązywania zarówno zadań matematycznych jak i niektórych problemów (zadań) ekonomicznych. Student dostrzega zależności i poprawnie wyciąga wnioski posługując się zasadami logiki. Ponadto potrafi precyzyjnie formułować pytania, służące pogłębieniu własnego zrozumienia danego tematu lub odnalezieniu brakujących elementów rozumowania. |
Literatura: |
Literatura podstawowa: 1. M. Gewert, Z. Skoczylas - Analiza matematyczna 1, Przykłady i zadania, Oficyna Wydawnicza GiS, Wrocław 2007 2. A. Ostoja-Ostaszewski -- Matematyka w ekonomii, t. 1, PWN, Warszawa, 1996 3. A. Ostoja-Ostaszewski -- Matematyka w ekonomii, t. 2, PWN, Warszawa, 1996 4. J. Banaś, Podstawy matematyki dla ekonomistów, PWN Warszawa, 2018 5. Edward T. Dowling -Introduction to Mathematical Economics, McGraw-Hill, 1992. Literatura uzupełniająca: 1. W. Krysicki, L. Włodarski - Analiza matematyczna w zadaniach, t. I, PWN, Warszawa, 1986 2. W. Krysicki, L. Włodarski - Analiza matematyczna w zadaniach, t. II, PWN, Warszawa, 1987 3. T. Jurlewicz, Z. Skoczylas - Algebra liniowa 1, Przykłady i zadania, Oficyna Wydawnicza GiS, Wrocław 2006 4. Edward T. Dowling -Introduction to Mathematical Economics, McGraw-Hill, 1992. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: 1. Student zna podstawy algebry macierzy oraz ich zastosowania w modelach rynku. Zna zasady funkcjonowania rynku i mechanizmu rynkowego. Student ma wiedzę z zakresu podstawowych modeli ekonomicznych takich jak modele równowagi przedsiębiorstwa, konsumenta, model dochodu narodowego. Student zna też zastosowania równań różniczkowych w modelach wzrostu gospodarczego 2. Student zna podstawy algebry macierzy oraz ich zastosowania w modelach rynku. Umiejętności: 1. Potrafi analizować przyczyny i przebieg procesów gospodarczych w oparciu o podstawowe modele ekonomiczne i wiedzę z zakresu ekonomii matematycznej. 2. Student posiada umiejętność stosowania matematyki w ekonomii i zarządzaniu oraz wykorzystania metod matematycznych w modelowaniu i interpretowaniu zjawisk ekonomicznych. 3. Wykorzystując elementy rachunku różniczkowego potrafi przeprowadzić optymalizację funkcji jednej w zagadnieniach z zakresu teorii wyboru przedsiębiorstwa i organizacji rynku. 4. Potrafi wyznaczyć całki podstawowych funkcji elementarnych oraz stosuje je do rozwiązywania zadań opartych na wartościach marginalnych. Kompetencje społeczne: 1. Student zna ograniczenia własnej wiedzy oraz umiejętności i rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie. 2. Student rozwija zdolności autonomicznego i odpowiedzialnego wykonywania powierzonych zadań. Potrafi współpracować w zespole, w tym przyjmować różne role zespołowe realizując projekty grupowe w trakcie zajęć. 3. Student pracując samodzielnie rozwija swoją pamięć i zdolności analityczne. Prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy, które może napotkać w rzeczywistości gospodarczej. Pogłębiając i doskonaląc wiedzę matematyczną nabywa umiejętność stosowania jej w sposób kreatywny i przedsiębiorczy do analizy problemów gospodarczych i logistycznych. gospodarczej. Pogłębiając i doskonaląc wiedzę matematyczną nabywa umiejętność stosowania jej w sposób kreatywny i przedsiębiorczy do analizy problemów ekonomicznych. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-01 |
Przejdź do planu
PN WT W
KW
KW
KW
KW
ŚR CZ KW
KW
KW
PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Dominika Klimek-Smęt | |
Prowadzący grup: | Mariusz Kicia, Dominika Klimek-Smęt | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-04 |
Przejdź do planu
PN WT W
KW
KW
KW
KW
KW
ŚR CZ KW
KW
KW
PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Dominika Klimek-Smęt | |
Prowadzący grup: | Mariusz Kicia, Dominika Klimek-Smęt | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (zakończony)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-02-03 |
Przejdź do planu
PN KW
KW
KW
WT W
ŚR CZ KW
KW
KW
PT KW
KW
KW
|
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Dominika Klimek-Smęt | |
Prowadzący grup: | Gabriela Dycha-Wąsik, Dominika Klimek-Smęt | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.