Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Analiza ekonomiczno-finansowa

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: E-LG-LS-O.8
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Analiza ekonomiczno-finansowa
Jednostka: Wydział Ekonomiczny
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Wymagania wstępne:

Podstawy mikroekonomii, rachunkowości, excela

Godzinowe ekwiwalenty punktów ECTS:

a) godziny kontaktowe (z udziałem nauczyciela akademickiego):

łącznie: 45 g./1 ECTS, w tym:

- wykład 15 g.

- ćwiczenia 30 g.

b) godziny niekontaktowe (praca własna studenta):

łącznie 15 g./1 ECTS, w tym:

- studiowanie literatury 8 g.,

- przygotowanie się do egzaminu 7 g.

Sumaryczna ilość godzin dla przedmiotu: 60 g.

Sumaryczna ilość punktów ECTS dla przedmiotu: 2 ECTS


Sposób weryfikacji efektów kształcenia:

zaliczenie pisemne, sprawdzian końcowy, analiza przypadku (indywidualna, w grupach)

Pełny opis:

Wykład poświęcony jest następującym zagadnieniom:

Rodzaje, etapy, metody i techniki analizy ekonomiczno-finansowej,

Źródła informacji, w tym sprawozdanie finansowe, Konstrukcja i wartość informacyjna wskaźników ekonomicznych wykorzystywanych w ocenie kondycji finansowej przedsiębiorstwa, Analiza ryzyka zagrożenia upadłością (modele dyskryminacyjne), Typologia projektów inwestycyjnych oraz metody i kryteria oceny efektywności przedsięwzięć inwestycyjnych

Ćwiczenia mają na celu:

Zdobycie przez studenta umiejętności stosowania metody analizy, Rozwinięcie umiejętności doboru i zastosowania wybranych wskaźników do analizy poszczególnych obszarów działania przedsiębiorstwa oraz identyfikacji symptomów pogarszającej się sytuacji finansowej przedsiębiorstwa (zagrożenia bankructwem), Przeprowadzenie kompleksowej oceny sytuacji finansowej wybranego podmiotu gospodarczego, Nabycie umiejętności stosowania metod oceny projektów inwestycyjnych.

Literatura:

1. Analiza ekonomiczno-finansowa przedsiębiorstwa. Zbiór przykładów i zadań, pod. red. Cz. Skowronka, Wyd. UMCS, Lublin 2004.

2. Analiza ekonomiczna w przedsiębiorstwie, praca zbiorowa pod red. M. Jerzemowskiej, Wyd. II, PWE, Warszawa 2018.

3. Bednarski L., Analiza finansowa w przedsiębiorstwie, Wyd. PWE, Warszawa 2007

4. Gabrusewicz W., Podstawy analizy finansowej, PWE, Warszawa 2005

5. Gołębiowski G., Tłaczała A., Analiza finansowa: w teorii i w praktyce, Wyd. Difin, Warszawa 2009.

6. Pomykalska B., Pomykalski P., Analiza finansowa przedsiębiorstwa wskaźniki i decyzje w zarządzaniu, PWN, Warszawa 2017.

7. Sierpińska M., Jachna T., Ocena przedsiębiorstwa według standardów światowych, Wyd. PWN, Warszawa 2009.

8. Zarządzanie finansami przedsiębiorstw, pod red. P. Karpusia, Wyd. UMCS, Lublin 2006.

Efekty uczenia się:

Wiedza:

-Ma podstawową wiedzę z zakresu nauk o logistyce, rozumie jej źródła,

powiązania i zastosowania w obrębie pokrewnych dyscyplin naukowych

-Zna podstawowe więzi społeczne, ekonomiczne i procesowe o

charakterze informacyjnym, fizycznym i finansowym oraz podstawowe

mechanizmy oddziałujące na zachowania konsumenta, pracownika,

przedsiębiorcy i organizacji w ich mikro- i makrootoczeniu

-Zna metody, techniki i narzędzia właściwe dla zarządzania

organizacjami i procesami logistycznymi, pozwalające na pozyskiwanie

i analizę danych społeczno-gospodarczych w branży TSL

-Zna standardowe metody statystyczne i ekonometryczne oraz

narzędzia gromadzenia, analizy, przetwarzania i prezentacji danych

ekonomicznych i gospodarczych

-Zna standardowe metody zarządzania i prowadzenia badań rynkowych

wykorzystywanych w organizacjach i procesach logistycznych +

-Zna podstawowe metody oceny efektywności i skuteczności organizacji

w poszczególnych obszarach funkcjonalnych

-Zna ogólne zasady tworzenia i rozwoju form indywidualnej

przedsiębiorczości, wykorzystującej wiedzę z zakresu dziedzin nauki i

dyscyplin naukowych, właściwych i pokrewnych dla kierunku logistyka

-Zna metody analizy strategicznej przedsiębiorstwa i jego otoczenia, w

szczególności analizy procesów logistycznych w branży TSL

-Ma wiedzę w zakresie funkcji kierowania ludźmi w kontekście typu

organizacji i zasięgu jej działania

Umiejętności:

-Potrafi dostrzegać i prawidłowo interpretować zjawiska społecznogospodarcze zachodzące w branży TSL

-Potrafi wykorzystać podstawową wiedzę teoretyczną do szczegółowego

opisu zjawisk i procesów zachodzących w przedsiębiorstwie i w jego

otoczeniu branżowym

-Potrafi wykorzystać podstawową wiedzę teoretyczną do postrzegania,

formułowania, analizy i rozwiązywania problemów organizacji

-Potrafi wykorzystać podstawową wiedzę teoretyczną do identyfikacji

zasad funkcjonowania organizacji i wprowadzania usprawnień

-Potrafi prawidłowo przeprowadzić audyt wybranych obszarów

przedsiębiorstwa lub innej organizacji oraz analizę sytuacji rynkowej

przedsiębiorstwa

-Dostrzega potrzeby zmian w organizacji i opracowywania planu

zarządzania zmianam

-Wykorzystuje zdobytą wiedzę do rozstrzygania dylematów związanych

z zarządzaniem organizacją i procesami oraz wprowadzaniem zmian w

funkcjonowaniu organizacji i w przebiegu procesów logistycznych

-Potrafi przewidywać zachowania członków organizacji, analizować

motywy ich działania oraz wpływać na nie w określonym zakresie

Kompetencje społeczne:

-Potrafi odpowiednio określić priorytety służące do realizacji zadań

własnych i grupowych

-Potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy

-Ma przekonanie o wadze zachowania się w sposób profesjonalny i

przestrzegania zasad etyki zawodowej; prawidłowo identyfikuje i

rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu logistyka

-Umie uczestniczyć w przygotowaniu projektów społecznogospodarczych

uwzględniając aspekty prawne, ekonomiczne, polityczne i społeczne

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0-3dcdfd8c8 (2024-03-25)