Analiza ekonomiczno-finansowa
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | E-LG-LS-O.8 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Analiza ekonomiczno-finansowa |
Jednostka: | Wydział Ekonomiczny |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Podstawy mikroekonomii, rachunkowości, excela |
Godzinowe ekwiwalenty punktów ECTS: | a) godziny kontaktowe (z udziałem nauczyciela akademickiego): łącznie: 45 g./1 ECTS, w tym: - wykład 15 g. - ćwiczenia 30 g. b) godziny niekontaktowe (praca własna studenta): łącznie 15 g./1 ECTS, w tym: - studiowanie literatury 8 g., - przygotowanie się do egzaminu 7 g. Sumaryczna ilość godzin dla przedmiotu: 60 g. Sumaryczna ilość punktów ECTS dla przedmiotu: 2 ECTS |
Sposób weryfikacji efektów kształcenia: | zaliczenie pisemne, sprawdzian końcowy, analiza przypadku (indywidualna, w grupach) |
Pełny opis: |
Wykład poświęcony jest następującym zagadnieniom: Rodzaje, etapy, metody i techniki analizy ekonomiczno-finansowej, Źródła informacji, w tym sprawozdanie finansowe, Konstrukcja i wartość informacyjna wskaźników ekonomicznych wykorzystywanych w ocenie kondycji finansowej przedsiębiorstwa, Analiza ryzyka zagrożenia upadłością (modele dyskryminacyjne), Typologia projektów inwestycyjnych oraz metody i kryteria oceny efektywności przedsięwzięć inwestycyjnych Ćwiczenia mają na celu: Zdobycie przez studenta umiejętności stosowania metody analizy, Rozwinięcie umiejętności doboru i zastosowania wybranych wskaźników do analizy poszczególnych obszarów działania przedsiębiorstwa oraz identyfikacji symptomów pogarszającej się sytuacji finansowej przedsiębiorstwa (zagrożenia bankructwem), Przeprowadzenie kompleksowej oceny sytuacji finansowej wybranego podmiotu gospodarczego, Nabycie umiejętności stosowania metod oceny projektów inwestycyjnych. |
Literatura: |
1. Analiza ekonomiczno-finansowa przedsiębiorstwa. Zbiór przykładów i zadań, pod. red. Cz. Skowronka, Wyd. UMCS, Lublin 2004. 2. Analiza ekonomiczna w przedsiębiorstwie, praca zbiorowa pod red. M. Jerzemowskiej, Wyd. II, PWE, Warszawa 2018. 3. Bednarski L., Analiza finansowa w przedsiębiorstwie, Wyd. PWE, Warszawa 2007 4. Gabrusewicz W., Podstawy analizy finansowej, PWE, Warszawa 2005 5. Gołębiowski G., Tłaczała A., Analiza finansowa: w teorii i w praktyce, Wyd. Difin, Warszawa 2009. 6. Pomykalska B., Pomykalski P., Analiza finansowa przedsiębiorstwa wskaźniki i decyzje w zarządzaniu, PWN, Warszawa 2017. 7. Sierpińska M., Jachna T., Ocena przedsiębiorstwa według standardów światowych, Wyd. PWN, Warszawa 2009. 8. Zarządzanie finansami przedsiębiorstw, pod red. P. Karpusia, Wyd. UMCS, Lublin 2006. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: -Ma podstawową wiedzę z zakresu nauk o logistyce, rozumie jej źródła, powiązania i zastosowania w obrębie pokrewnych dyscyplin naukowych -Zna podstawowe więzi społeczne, ekonomiczne i procesowe o charakterze informacyjnym, fizycznym i finansowym oraz podstawowe mechanizmy oddziałujące na zachowania konsumenta, pracownika, przedsiębiorcy i organizacji w ich mikro- i makrootoczeniu -Zna metody, techniki i narzędzia właściwe dla zarządzania organizacjami i procesami logistycznymi, pozwalające na pozyskiwanie i analizę danych społeczno-gospodarczych w branży TSL -Zna standardowe metody statystyczne i ekonometryczne oraz narzędzia gromadzenia, analizy, przetwarzania i prezentacji danych ekonomicznych i gospodarczych -Zna standardowe metody zarządzania i prowadzenia badań rynkowych wykorzystywanych w organizacjach i procesach logistycznych + -Zna podstawowe metody oceny efektywności i skuteczności organizacji w poszczególnych obszarach funkcjonalnych -Zna ogólne zasady tworzenia i rozwoju form indywidualnej przedsiębiorczości, wykorzystującej wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych i pokrewnych dla kierunku logistyka -Zna metody analizy strategicznej przedsiębiorstwa i jego otoczenia, w szczególności analizy procesów logistycznych w branży TSL -Ma wiedzę w zakresie funkcji kierowania ludźmi w kontekście typu organizacji i zasięgu jej działania Umiejętności: -Potrafi dostrzegać i prawidłowo interpretować zjawiska społecznogospodarcze zachodzące w branży TSL -Potrafi wykorzystać podstawową wiedzę teoretyczną do szczegółowego opisu zjawisk i procesów zachodzących w przedsiębiorstwie i w jego otoczeniu branżowym -Potrafi wykorzystać podstawową wiedzę teoretyczną do postrzegania, formułowania, analizy i rozwiązywania problemów organizacji -Potrafi wykorzystać podstawową wiedzę teoretyczną do identyfikacji zasad funkcjonowania organizacji i wprowadzania usprawnień -Potrafi prawidłowo przeprowadzić audyt wybranych obszarów przedsiębiorstwa lub innej organizacji oraz analizę sytuacji rynkowej przedsiębiorstwa -Dostrzega potrzeby zmian w organizacji i opracowywania planu zarządzania zmianam -Wykorzystuje zdobytą wiedzę do rozstrzygania dylematów związanych z zarządzaniem organizacją i procesami oraz wprowadzaniem zmian w funkcjonowaniu organizacji i w przebiegu procesów logistycznych -Potrafi przewidywać zachowania członków organizacji, analizować motywy ich działania oraz wpływać na nie w określonym zakresie Kompetencje społeczne: -Potrafi odpowiednio określić priorytety służące do realizacji zadań własnych i grupowych -Potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy -Ma przekonanie o wadze zachowania się w sposób profesjonalny i przestrzegania zasad etyki zawodowej; prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu logistyka -Umie uczestniczyć w przygotowaniu projektów społecznogospodarczych uwzględniając aspekty prawne, ekonomiczne, polityczne i społeczne |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.