Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

The level of the competitiveness on the market analysis

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: E-PJOE-LC
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: The level of the competitiveness on the market analysis
Jednostka: Wydział Ekonomiczny
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 2.00 LUB 3.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: angielski
Wymagania wstępne:

Znajomość języka angielskiego co najmniej na poziomie B1

Godzinowe ekwiwalenty punktów ECTS:

Godziny kontaktowe (z udziałem nauczyciela akademickiego): 15

Godziny niekontaktowe (bez udziału nauczyciela akademickiego): 25

Całkowita liczba godzin: 40

Całkowita liczba punktów ECTS: 2

Sposób weryfikacji efektów kształcenia:

Projekt końcowy.

Pełny opis:

Przedmiot dostarcza wiedzy z zakresu konkurencyjności charakteryzującej różne podmioty gospodarcze, organizacje rządowe i samorządowe oraz instytucje międzynarodowe na rynku. Głównym celem przedmiotu jest przekazanie wiedzy na temat budowania trwałej przewagi konkurencyjnej w zależności od rodzaju i charakteru prowadzonej działalności, ale przede wszystkim od miejsca na globalnym rynku. Analiza wskaźników z makroekonomicznego i mikroekonomicznego punktu widzenia pomoże w ustaleniu źródeł przewagi konkurencyjnej. Wykład uczy, jak na podstawie identyfikacji źródeł przewagi konkurencyjnej podejmować decyzje w kierunku osiągnięcia sukcesu na rynku w zależności od poziomu osiągniętej konkurencyjności.

Literatura:

Literatura obowiązkowa:

1. Michael E. Porter, Competitive Advantage of Nations, Free Press, New York 1998.

2. Michael E. Porter, Competitive Strategy: Techniques for Analyzing Industries and Competitors, Harper Collins Publishers, New York, 1998.

Literatura uzupełniająca:

A. Šegota, M. Tomljanović, I. Huđek, Contemporary approaches to measuring competitiveness – the case of EU member states, Zbornik radova Ekonomskog fakulteta u Rijeci, pp. 123-150, (dostępne online: https://hrcak.srce.hr/183507).

Literatura uzupełniająca:

1. A. J. Ali, R. C. Camp, Evolution Of The Competitiveness Concept In The Context Of Nation And Firm, Journal of Competitiveness Studies; Vol. 27 (3&4), 2019 (2019): 164-173.

2. T. Siudek, A. Zawojska, Competitiveness in the economic concepts, Acta Sci. Pol., Oeconomia 13 (1) 2014, 91–108.

3. N. Ćurčić, V. Miletić, Factors Important For Achieving The Competitiveness Of Industrial And Agroindustrial Products, Economics of Agriculture, Year 67, No. 3, 2020, (pp. 831-847), Belgrade.

Efekty uczenia się:

WIEDZA:

1. Student definiuje w pogłębionym stopniu zjawiska związane z konkurencyjnością różnych podmiotów wraz z charakteryzowaniem najnowszych teorii dotyczących źródeł trwałej przewagi konkurencyjnej.

2. Student posługuje się biegle miernikami służącymi ocenie konkurencyjności podmiotów gospodarczych.

3. Student identyfikuje kryteria i źródła osiągania międzynarodowej pozycji konkurencyjnej podmiotów i gospodarek w zmiennym otoczeniu.

UMIEJĘTNOŚCI:

1. Student inicjuje analizę uwarunkowań dotyczących konkurencyjności podmiotów, na podstawie której prowadzi samodzielne bądź grupowe konstruowanie rozwiązań dostrzeganych problemów z osiągnięciem lub utrzymaniem stabilnej pozycji konkurencyjnej.

2. Student podejmuje wyzwania w kierunku wykorzystywania posiadanych przez organizacje źródeł konkurencyjności.

3. Student dyskutuje w grupie nad wyborem optymalnych rozwiązań dotyczących poprawy konkurencyjności podmiotów oraz kieruje pracą zespołu w celu ich wdrożenia w praktyce.

4. Student argumentuje proponowane rozwiązania również w języku obcym nowożytnym.

1. Student inicjuje rozwiązania dostrzeganych problemów z osiągnięciem lub utrzymaniem stabilnej pozycji konkurencyjnej.

2. Student samodzielnie podejmuje wyzwania w kierunku wykorzystywania posiadanych przez organizacje źródeł konkurencyjności.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/2025" (w trakcie)

Okres: 2025-02-25 - 2025-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Anna Budzyńska, Jakub Czerniak
Prowadzący grup: Anna Budzyńska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2025/2026" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2026-02-25 - 2026-06-21
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Anna Budzyńska, Jakub Czerniak
Prowadzący grup: Anna Budzyńska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.2.0