Statystyka i ekonometria II
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | E-Z-2N-O.3 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Statystyka i ekonometria II |
Jednostka: | Zakład Statystyki i Ekonometrii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | 1. podstawy matematyki 2. podstawy mikro i makroekonomii 3. ekonometria I (podstawy ekonometrii) 4. statystyka opisowa |
Godzinowe ekwiwalenty punktów ECTS: | a) godziny kontaktowe (z udziałem nauczyciela akademickiego):- wykład 9 h./1 ECTS - ćwiczenia 9h/2 ECTS - konsultacje45 h Suma – 63 h/3 ECTS b) godziny niekontaktowe (praca własna studenta): Przygotowanie się studenta do zajęć dydaktycznych (łączna liczba godzin wsemestrze): 10 h Przygotowanie się studenta do zaliczeń i/lub egzaminów (łączna liczba godzinw semestrze): 25 h Studiowanie przez studenta literatury przedmiotu (łączna liczba godzin wsemestrze): 10 h Suma – 45 h/1 ECTS Sumaryczna ilość godzin dla przedmiotu: 120 h Sumaryczna ilość punktów ECTS dla przedmiotu: 4 |
Sposób weryfikacji efektów kształcenia: | Zaliczenie pisemne |
Pełny opis: |
Wykład poświęcony jestzapoznaniu studentów z tematyką związaną z obszarem badawczym analiz wykorzystującym podstawowe narzędzia statystyczne i ekonometryczne. Zakres tematów: Teorie ekonomii a modelowanie ekonometryczne. Model ekonomiczny, model ekonometryczny. Cele i metody ekonometrii, klasyfikacja modeli ekonometrycznych, etapy modelowania ekonometrycznego, specyfikacja zmiennych modelu. Regresja liniowa. Estymacja parametrów modelu – klasyczna metoda najmniejszych kwadratów (KMNK), uogólniona MNK, pośrednia i podwójna MNK. Weryfikacja modelu ekonometrycznego. Analiza szeregów czasowych. Model procesu decyzyjnego. Programowanie liniowe. Metody – graficzna i simpleks. Prognozowanie. Programy komputerowe możliwe do wykorzystania przy rozwiązywaniu problemów decyzyjnych. Przedmiot, cele, funkcje i zadania statystyki. Opis i wnioskowanie statystyczne. Próba losowa i rozkłady statystyk z próby. Istota wnioskowania statystycznego. Estymatory i ich własności. Estymacja przedziałowa, precyzja szacunku parametrów. Weryfikacja hipotez statystycznych. Testy istotności i zgodności. Ćwiczenia mają za zadanie zapoznać studentów z praktycznym zastosowaniem metod wskazanych na wykładzie. |
Literatura: |
KONOMETRIA 1. Bartosiewicz S. Ekonometria. Technologia ekonometrycznego przetwarzania danych, PWE, Warszawa 1989. 2. Goldberger A. S. Teoria ekonometrii, PWE, Warszawa 1975. 3. Nowak E. Zarys metod ekonometrii, zbiór zadań, PWN, Warszawa 2002 4. Praca zb. Pod red. Jajugi K. Ekonometria. Metody i analiza problemów ekonomicznych,Akademia Ekonomiczna we Wrocławiu, Wrocław 1998. 5. Praca zb. pod red. Gruszczyńskiego M. Podgórskiej M. Ekonometria, SGH, Warszawa2000. STATYSTYKA 1. M. Sobczyk, Statystyka: podstawy teoretyczne, przykłady - zadania, Wydawnictwo UMCS, Lublin 2000 2. M. Sobczyk, Statystyka, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2008 3. S. Ostasiewicz, Z. Rusnak, U. Siedlecka, Statystyka – elementy teorii i zadania, Wydawnictwo AE we Wrocławiu, Wrocław 2006 4. A. D. Aczel, Statystyka w zarządzaniu, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2000 5. W. Starzyńska, Statystyka praktyczna, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2006 |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: -Ma rozszerzoną wiedzę z zakresu nauk o zarządzaniu, rozumie jej źródła oraz zastosowania w obrębie pokrewnych dyscyplin naukowych -Zna w sposób pogłębiony metody, techniki i narzędzia właściwe dla zarządzania pozwalające na pozyskiwanie i analizę danych społeczno-gospodarczych -Zna w sposób pogłębiony metody statystyczne i ekonometryczne oraz narzędzia gromadzenia, analizy i prezentacji danych ekonomicznych i społecznych Umiejętności: -Potrafi właściwie analizować przyczyny i przebieg konkretnych procesów i zjawisk społeczno-gospodarczych oraz stawiać proste hipotezy badawcze i dokonywać ich weryfikacji -Potrafi wykorzystywać metody ilościowe i jakościowe w prognozowaniu złożonych procesów społeczno-gospodarczych Kompetencje społeczne: -Ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego oraz dzielenia się wiedzą -Umie uczestniczyć w przygotowaniu projektów społeczno-gospodarczych i przewidywać ich skutki |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-04 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 9 godzin
Wykład, 9 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Mariusz Lisowski, Magdalena Panasiuk-Kwiatek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę Wykład - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (zakończony)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-02-03 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Arleta Kędra, Mariusz Lisowski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę Wykład - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.