Design Thinking w e-biznesie
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | E-Z-LS-DT.EB |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0413) Zarządzanie i administracja
|
Nazwa przedmiotu: | Design Thinking w e-biznesie |
Jednostka: | Wydział Ekonomiczny |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Do przystąpienia do przedmiotu wymagane są: - Podstawowa znajomość zagadnień związanych z zarządzaniem, innowacjami oraz projektowaniem usług i produktów. - Umiejętność pracy w grupie oraz otwartość na kreatywne i iteracyjne podejście do rozwiązywania problemów. - Gotowość do aktywnego uczestnictwa w zajęciach praktycznych. - Podstawowa umiejętność korzystania z narzędzi cyfrowych wspierających procesy projektowe. |
Godzinowe ekwiwalenty punktów ECTS: | 1. Godziny kontaktowe (z udziałem nauczyciela akademickiego) - 1 ECTS: - Ćwiczenia: 15h - Konsultacje: 5h 2. Godziny niekontaktowe (praca własna studenta) - 1 ECTS: - Samodzielne przygotowanie do zajęć: 4h - Praca nad prototypem we własnym zakresie: 8h - Studiowanie literatury i analiza materiałów: 8h Łączna liczba godzin: 40h (2 ECTS) |
Sposób weryfikacji efektów kształcenia: | Ocena końcowa opiera się na następujących elementach: 1. Obecność na zajęciach – dopuszczalna jest jedna nieusprawiedliwiona nieobecność. 2. Aktywność na zajęciach, w tym: - Aktywne uczestnictwo w debatach grupowych – prezentowanie swojego stanowiska z merytorycznym argumentowaniem. - Realizacja zadań przedstawionych przez prowadzącego – aktywne uczestnictwo, podział zadań w grupie i finalne przedstawienie wyników. - Przygotowanie do zajęć – zaznajomienie się z pozycjami literaturowymi. 3. Zrealizowanie projektu grupowego, obejmującego: - Utworzenie grupy projektowej (maks. 5 studentów). - Wybranie grupy docelowej. - Zarządzanie zespołem – podział i realizacja zadań. - Realizacja prototypu – fizyczna bądź cyfrowa interaktywna wersja. Ocena końcowa składa się z średniej oceny indywidualnej pracy zespołu na podstawie oceny 360 stopni (samoocena, ocena członków zespołu, ocena innych studentów i prowadzącego). Projekt grupowy będzie oceniany według następujących kryteriów: 1. Zrozumienie problemu i analiza wymagań – identyfikacja problemu i analiza wymagań projektowych. 2.Innowacyjność i kreatywność – nowatorstwo i unikalne funkcjonalności. 3. Użyteczność i UX – intuicyjność i zgodność z potrzebami użytkowników. 4. Testowanie i jakość – przeprowadzone testy i dokumentacja zmian. 5. Zarządzanie projektem – organizacja pracy zespołu, planowanie i realizacja. 6. Współpraca – efektywność komunikacji i współpracy w zespole. 7. Prezentacja i obrona projektu – skuteczność argumentacji, rozwiązywania problemów i odpowiadania na pytania. |
Pełny opis: |
Przedmiot ma na celu zapoznanie studentów z design thinking jako skutecznym narzędziem tworzenia innowacyjnych rozwiązań w środowisku cyfrowym. Studenci poznają kluczowe etapy procesu, w tym odkrywanie problemów, generowanie pomysłów, prototypowanie oraz testowanie rozwiązań. Przedmiot kładzie nacisk na pracę zespołową, kreatywne podejście do rozwiązywania problemów oraz samoocenę swojego wkładu pracy i ocenę pracy poszczególnych członków zespołu. Podczas zajęć studenci zdobywają praktyczne umiejętności, które pozwalają im skutecznie projektować usługi, produkty oraz procesy w obszarze e-biznesu z wykorzystaniem design thinking. |
Literatura: |
Literatura główna: - 99U. (2013). David Kelley: How to build your creative confidence [Wideo]. YouTube. https://www.youtube.com/watch?v=_raleGrTdUg - Brodnicki, K. (brak daty). Zastosowanie koncepcji Design Thinking w funkcjonowaniu przedsiębiorstw. Pobrano z https://cejsh.icm.edu.pl (dostęp: 18.02.2025 r.). - Gołębiowska, M., & Kwiatkowska, A. (2022). Laboratorium Design Thinking: Kurs design thinking dla nauczycieli akademickich nauk społecznych. Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego. - House of Skills. (2021). Design Thinking – czym jest i jak może pomóc w biznesie? YouTube. https://www.youtube.com/watch?v=xR9g_O338Es - IDEO U. (2017). What is Design Thinking? YouTube. https://www.youtube.com/watch?v=ldYzbV0NDp8 - Krzemiński, T. (2021). Wykorzystaj siłę design thinking! Przygotuj zespół do realizacji celów w środowisku VUCA. Onepress. - Okraj, Z. (2020). Design thinking. Inspiracje dla dydaktyki. Difin. - Simplilearn. (2021). Design Thinking Process – What is Design Thinking? [Wideo]. YouTube. https://www.youtube.com/watch?v=4nTh3AP6knM - Stanford Online. (2012). An Introduction to Design Thinking Process Guide [Wideo]. YouTube. https://www.youtube.com/watch?v=GeUXQ_L-35M - Wrona, S. (brak daty). Design Thinking – o co chodzi? Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości. Pobrano z https://www.parp.gov.pl (dostęp: 18.02.2025 r.). - Żmigrodzki, M. (2021). Instrukcja obsługi projektu. Onepress. Literatura uzupełniająca: - Kahneman, D., & Tversky, A. (2012). Pułapki myślenia: o myśleniu szybkim i wolnym. Media Rodzina, Poznań. - Kelly, T., & Kelly, D. (2019). Twórcza odwaga. Otwórz się na design thinking. MT Biznes Sp. z o.o., Warszawa. - Michalska-Dominiak, B., & Grocholiński, P. (2019). Poradnik design thinking – czyli jak wykorzystać myślenie projektowe w biznesie. Helion, Gliwice. - Newport, C. (2018). Praca głęboka. Jak odnieść sukces w świecie, w którym ciągle coś nas rozprasza. Wydawnictwo Studio EMKA, Warszawa. - OECD, Eurostat. (2018). Oslo Manual 2018: Guidelines for Collecting, Reporting and Using Data on Innovation. Pobrano z www.oecd.org. - Osborn, A. (1949). Your Creative Power. How to Use Imagination. Charles Scribner’s Sons, New York, s. 265; Lehrer, J. (2012). Groupthink. The brainstorming myth. „New Yorker”, January 30. - Osterwalder, A., et al. (2014). Value Proposition Design. John Wiley & Sons, Hoboken. - Rosling, H., Rosling, O., & Rosling Rönnlund, A. (2018). Factfulness: dlaczego świat jest lepszy, niż myślimy, czyli jak stereotypy zastąpić realną wiedzą. Media Rodzina, Poznań. |
Efekty uczenia się: |
1. Wiedza: K_W02; K_W05; K_W07; K_W08; K_W09. Absolwent zna i rozumie: - Główne założenia oraz etapy procesu Design Thinking, w tym metody zbierania, analizy i organizacji danych dotyczących użytkowników oraz rynku (K_W02). - Podstawowe metody i narzędzia stosowane w projektowaniu rozwiązań w ramach Design Thinking, w tym prototypowania i testowania koncepcji (K_W05). - Normy organizacyjne i etyczne związane z procesem projektowania innowacyjnych rozwiązań (K_W07). - Wpływ kreatywnego myślenia i iteracyjnych procesów projektowych na rozwój przedsiębiorczości i strategii biznesowych (K_W08). - Metody oceny i analizy wniosków z testowania prototypów oraz ich udoskonalania (K_W09). 2. Umiejętności: K_U03; K_U05; K_U06; K_U08; K_U12. Absolwent potrafi: - Wykorzystać metodologię Design Thinking do identyfikowania problemów oraz generowania i oceny rozwiązań w kontekście e-biznesu (K_U03). - Efektywnie komunikować się w zespole projektowym oraz z interesariuszami procesu projektowego, stosując odpowiednie metody prezentacji i argumentacji (K_U05). - Brać aktywny udział w analizie i diagnozowaniu problemów projektowych, syntetyzując zebrane dane i definiując wyzwania (K_U06). - Tworzyć i rozwijać prototypy produktów i usług, dostosowując je na podstawie testów użytkowników (K_U08). - Samodzielnie planować rozwój swoich kompetencji w zakresie kreatywnego myślenia i projektowania innowacji, a także inspirować innych do eksploracji nowych metod (K_U12). 3. Kompetencje społeczne: K_K01; K_K03; K_K08. Absolwent jest gotów do: - Samodzielnej oceny swojej wiedzy i umiejętności w zakresie Design Thinking oraz ich ciągłego doskonalenia w kontekście innowacji i e-biznesu (K_K01). - Krytycznej analizy projektów tworzonych w ramach Design Thinking, oceny ich skuteczności i potencjalnego wpływu na organizację i rynek (K_K03). - Ciągłego rozwijania umiejętności współpracy w interdyscyplinarnych zespołach projektowych oraz promowania najlepszych praktyk w zakresie Design Thinking (K_K08). |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/2025" (w trakcie)
Okres: | 2025-02-25 - 2025-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT CW
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Kamila Piskorz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.