Wykład ogólnouniwersytecki:"Hinduizm - najważniejsze religia Indii
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | F-32-OG |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Wykład ogólnouniwersytecki:"Hinduizm - najważniejsze religia Indii |
Jednostka: | Wydział Filozofii i Socjologii |
Grupy: |
Wykłady ogólnouniwersyteckie |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Nie ma |
Godzinowe ekwiwalenty punktów ECTS: | Wykład 30 h , konsultacje z wykładowcą, zapoznanie się z obowiązkową lekturą i samodzielne przygotowanie się do zaliczenia 2 ECTS |
Sposób weryfikacji efektów kształcenia: | Końcowy test pisemny z całości materiału na ostatnich zajęciach. Test obejmuje znajomość lektury obowiązkowej: "Bhagawadgita, czyli Pieśń Pana", tł. J. Sachse, Wrocław 1988 (bez wstępu). |
Pełny opis: |
Wykładowca przedstawi wierzenia i praktyki hinduizmu, czyli najważniejszej religii Indii i trzeciej religii świata pod względem liczby wyznawców. Prezentacja będzie uwzględniać rozwój i wielopostaciowość hinduizmu. Omówione zostaną najważniejsze filozoficzne interpretacje hinduistycznego przesłania (wykładowca skoncentruje się na tradycjach mimansy i wedanty). Znacząca część wykładu zostanie poświęcona wpływowi hinduizmu na różne dziedziny kultury indyjskiej, w tym życie społeczne, sztukę i politykę. Wykaz tematów: 1) Ogólna charakterystyka hinduizmu 2) Zarys dziejów Indii z naciskiem na rozwój hinduizmu 3) Wierzenia i rytuały w głównym nurcie hinduizmu 4) Wierzenia i rytuały w nurtach reformatorskich (m.in. ruch bhakti i tantryzm) 5) Joga jako metoda zbawczej transformacji 6) Hinduizm a filozofia 7) Wpływ hinduizmu na życie społeczne i polityczne 8) Hinduizm a sztuka |
Literatura: |
1) J. Auboyer, "Sztuka Indii", Warszawa 1975; 2) "Bhagawadgita, czyli Pieśń Pana", tł. J. Sachse, Wrocław 1988; 3) M. Boivin, "Indie. Zarys historii", Warszawa 2011; 4) J.L. Brockington, "Święta nić hinduizmu", Warszawa 1990; 5) L . Dumont, "Homo hierarchicus. System kastowy i jego implikacje", Kraków 2009; 6) G. Flood, "Hinduizm. Wprowadzenie", Kraków 2008; 7) W. Halbfass, „Indie i Europa: próba porozumienia na gruncie filozoficznym”, Warszawa 2008; 8) K. Knott, "Hinduizm", Warszawa 2000; 9) M. Mejor (red.), "Światło słowem zwane. Wypisy z literatury staroindyjskiej", Warszawa 2007; 10) D. Rothermund, "Indie. Nowa azjatycka potęga", Warszawa 2010; 11) B. Szymańska (red.), „Filozofia Wschodu”, Kraków 2001 |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: W1, Student posiada wiedzę na temat hinduizmu oraz związków między nim a filozofią indyjską i innymi dziedzinami kultury Indii. W2, Student zna terminologię indyjską odnoszącą się do hinduizmu i wybranych dziedzin kultury indyjskiej. W3, Student zna podstawowe zasady interpretacji wytworów kultury, które powstały w kręgu oddziaływania hinduizmu. Umiejętności: U1, Student potrafi zająć stanowisko w dyskusjach dotyczących kultury indyjskiej i właściwie ustosunkować się do stereotypów odnoszących się do kultury Indii. U2, Student poprawnie stosuje poznaną indyjską terminologię. U3, Student potrafi samodzielnie pogłębiać swą wiedzę na temat hinduizmu i kultury indyjskiej. Kompetencje społeczne: K1, Student rozumie główne różnice między kulturą indyjską i europejską. K2, Student wykazuje się tolerancją w stosunku do wyznawców hinduizmu oraz kultury indyjskiej. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2023-02-27 - 2023-06-25 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Kurs internetowy, 30 godzin, 300 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Marek Szymański | |
Prowadzący grup: | Marek Szymański | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Kurs internetowy - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.