Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Psychologiczne problemy mobilności i adaptacji

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: F-EU.115
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Psychologiczne problemy mobilności i adaptacji
Jednostka: Wydział Filozofii i Socjologii
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 6.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Wymagania wstępne:

Brak

Godzinowe ekwiwalenty punktów ECTS:

Godziny kontaktowe 30, 3 punkty ETCS

Sposób weryfikacji efektów kształcenia:

Kolokwium

Pełny opis:

Przedmiot dotyczy problematyki mobilności i adaptacji do nowych warunków z perspektywy psychologicznej.

Podjęte zostaną zagadnienia takie jak:

- stres związany z mobilnością i adaptacją

- mobilność i adaptacja w kategoriach potrzeb

- psychiczne zyski i straty związane mobilności i próbami adaptacji

- tożsamość człowieka zmieniającego środowisko życia

- wpływ migracji i adaptacji na członków rodziny w ujęciu systemowej teorii rodzin

- różnice indywidualne a procesy adaptacji

- Makro i mikro perspektywa migracji

- procesy mobilności i adaptacji a zdrowie psychiczne

- rezyliencja jako czynnik chroniący w procesy mobilności i adaptacji

W roku akademickim 2020/2a zajęcia odbędą się w formie spotkań on-line (50 godzin) oraz na żywo (10 godzin).

Literatura:

Ajzen I., Postawa a zachowanie [w:] Encyklopedia Blackwella: Psychologia społeczna, Warszawa 1996.

Aronson E., Wilson T., Akert R., Psychologia społeczna, Poznań 1997.

Hanson R., Rezyliencja: jak ukształtować fundament spokoju, siły i szczęścia, 2018 r.

Maslow A., W stronę psychologii istnienia, Warszawa 1986.

Shanker S., Self-Reg: jak pomóc dziecku (i sobie) nie dać się stresowi i żyć pełnią możliwości, 2016 r.

Strelau J., Doliński D., Psychologia, podręcznik akademicki, Gdańsk 2000, t.II.

Zięba M.S., Migracja - wyzwanie XXI wieku, 2008 r.

Budyta-Burzyńska M. Integracja, czy asymilacja? Polscy imigranci w Islandii, Wyd. Naukowe Scholar, Warszawa,2011

Efekty uczenia się:

zna i rozumie wybrane koncepcje psychologiczne odnoszące się do emocjonalnych, poznawczych i behawioralnych aspektów mobilności i adaptacji

potrafi rozpoznać i wyjaśnić zależności między procesami badanymi przez mikro i makro podejście do problemów mobilności i adaptacji

potrafi wskazać i zanalizować motywacje jednostek związane z decyzjami dotyczącymi mobilności

potrafi wskazać i analizować psychologiczne predykatory adaptacji do nowych warunków

wziąć merytoryczny udział w dyskusji dotyczącej problemów mobilności i adaptacji w oparciu o analizę przypadku

zanalizować i krytycznie ocenić koncepcje psychologiczne wyjaśniające zjawiska związane z problemami mobilności i adaptacji

zna podstawowe pojęcia z takich dziedzin psychologii jak psychologia rodziny, psychologia poznawcza, psychologia, osobowości, emocje i motywacje, psychologia społeczna i potrafi zastosować je do opisu problemów związanych z mobilnością i adaptacją

rozumie i umie określić znaczenie wyzwanego przez jednostkę systemu wartości dla decyzji o mobilności i dla procesów oraz zdolności adaptacyjnych

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-02-01
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Justyna Rynkiewicz
Prowadzący grup: Justyna Rynkiewicz
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Egzamin

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-02-04
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Justyna Rynkiewicz
Prowadzący grup: Justyna Rynkiewicz
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Egzamin
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0-3dcdfd8c8 (2024-03-25)