Psychologiczne problemy mobilności i adaptacji
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | F-EU.115 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Psychologiczne problemy mobilności i adaptacji |
Jednostka: | Wydział Filozofii i Socjologii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
6.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Brak |
Godzinowe ekwiwalenty punktów ECTS: | Godziny kontaktowe 30, 3 punkty ETCS |
Sposób weryfikacji efektów kształcenia: | Kolokwium |
Pełny opis: |
Przedmiot dotyczy problematyki mobilności i adaptacji do nowych warunków z perspektywy psychologicznej. Podjęte zostaną zagadnienia takie jak: - stres związany z mobilnością i adaptacją - mobilność i adaptacja w kategoriach potrzeb - psychiczne zyski i straty związane mobilności i próbami adaptacji - tożsamość człowieka zmieniającego środowisko życia - wpływ migracji i adaptacji na członków rodziny w ujęciu systemowej teorii rodzin - różnice indywidualne a procesy adaptacji - Makro i mikro perspektywa migracji - procesy mobilności i adaptacji a zdrowie psychiczne - rezyliencja jako czynnik chroniący w procesy mobilności i adaptacji W roku akademickim 2020/2a zajęcia odbędą się w formie spotkań on-line (50 godzin) oraz na żywo (10 godzin). |
Literatura: |
Ajzen I., Postawa a zachowanie [w:] Encyklopedia Blackwella: Psychologia społeczna, Warszawa 1996. Aronson E., Wilson T., Akert R., Psychologia społeczna, Poznań 1997. Hanson R., Rezyliencja: jak ukształtować fundament spokoju, siły i szczęścia, 2018 r. Maslow A., W stronę psychologii istnienia, Warszawa 1986. Shanker S., Self-Reg: jak pomóc dziecku (i sobie) nie dać się stresowi i żyć pełnią możliwości, 2016 r. Strelau J., Doliński D., Psychologia, podręcznik akademicki, Gdańsk 2000, t.II. Zięba M.S., Migracja - wyzwanie XXI wieku, 2008 r. Budyta-Burzyńska M. Integracja, czy asymilacja? Polscy imigranci w Islandii, Wyd. Naukowe Scholar, Warszawa,2011 |
Efekty uczenia się: |
zna i rozumie wybrane koncepcje psychologiczne odnoszące się do emocjonalnych, poznawczych i behawioralnych aspektów mobilności i adaptacji potrafi rozpoznać i wyjaśnić zależności między procesami badanymi przez mikro i makro podejście do problemów mobilności i adaptacji potrafi wskazać i zanalizować motywacje jednostek związane z decyzjami dotyczącymi mobilności potrafi wskazać i analizować psychologiczne predykatory adaptacji do nowych warunków wziąć merytoryczny udział w dyskusji dotyczącej problemów mobilności i adaptacji w oparciu o analizę przypadku zanalizować i krytycznie ocenić koncepcje psychologiczne wyjaśniające zjawiska związane z problemami mobilności i adaptacji zna podstawowe pojęcia z takich dziedzin psychologii jak psychologia rodziny, psychologia poznawcza, psychologia, osobowości, emocje i motywacje, psychologia społeczna i potrafi zastosować je do opisu problemów związanych z mobilnością i adaptacją rozumie i umie określić znaczenie wyzwanego przez jednostkę systemu wartości dla decyzji o mobilności i dla procesów oraz zdolności adaptacyjnych |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-01 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Justyna Rynkiewicz | |
Prowadzący grup: | Justyna Rynkiewicz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-04 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Justyna Rynkiewicz | |
Prowadzący grup: | Justyna Rynkiewicz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.