Buddyzm tantryczny
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | F-FBT-25Z(fakultet) |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Buddyzm tantryczny |
Jednostka: | Wydział Filozofii i Socjologii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Nie ma |
Godzinowe ekwiwalenty punktów ECTS: | Godziny kontaktowe (z udziałem nauczyciela akademickiego) Wykład 30 h, 1 ECTS Konsultacje i zaliczenie 2 h, 0,02 ECTS Łączna liczba godzin z udziałem nauczyciela akademickiego 32 h Liczba punktów ECTS z udziałem nauczyciela akademickiego 1,02 ECTS Godziny niekontaktowe (praca własna studenta) Studiowanie literatury 30 h, 1 ECTS Przygotowanie się do zaliczenia 28 h, 0,98 ECTS Łączna liczba godzin niekontaktowych 58 h Liczba punktów ECTS za godziny niekontaktowe 1,98 ECTS Sumaryczna liczba punktów ECTS 3 |
Sposób weryfikacji efektów kształcenia: | W1, test pisemny, ocena bieżąca aktywności studenta W2, test pisemny, ocena bieżąca aktywności studenta W3, test pisemny, ocena bieżąca aktywności studenta U1, test pisemny, ocena bieżąca aktywności studenta U2, test pisemny, ocena bieżąca aktywności studenta U3, ocena bieżąca aktywności studenta K1, ocena bieżąca aktywności studenta K2, ocena bieżąca aktywności studenta |
Pełny opis: |
Wykład jest poświęcony wierzeniom i praktykom charakterystycznym dla jednego z nurtów buddyzmu. Nurtem tym jest buddyzm tantryczny, zwany również „wadźrajaną” i „buddyzmem ezoterycznym”. Przedstawione zostaną różne warianty tantrycznej soteriologii, z uwzględnieniem działań rytualnych i medytacji. Wykładowca wiele uwagi poświęci praktyce identyfikacji z bóstwem oraz technikom kierowania siłą życiową. Szczegółowo omawiana będzie rola mandali, mantr i obrzędów seksualnych. Buddyjskie tantry zalecają rytualne naruszanie społecznego tabu i kult monstrualnych bóstw jako środki, które umożliwiają wzniesienie się ponad ograniczenia ludzkiej egzystencji. Słuchacze zapoznają się z filozofią leżącą u podstaw wszystkich tych wierzeń i praktyk. Omawiane tematy: 1) Dzieje indyjskiego buddyzmu 2) Rozwój buddyzmu tantrycznego w Indiach 3) Buddyzm tantryczny a buddyjska magia 4) Społeczno-kulturowy kontekst powstania wadźrajany 5) Buddyzm tantryczny a filozofia mahajany 6) Model zbawczej przemiany przez identyfikację z bóstwem 7) Rola silnych emocji w wadźrajanie (rytuały seksualne, rytualna transgresja oraz rytuały strachu) 8) Panteon wadźrajany 9) Funkcje mandali 10) Tantryczna quasi-fizjologia (prana, nadi, ćakry) i jogiczne techniki manipulowania siłą życiową 11) Rytualne symbole i akcesoria 12) Domestykacja wczesnej wadźrajany 13) Wadźarajana poza Indiami |
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: Marek Szymański, "Rytualna transgresja w indyjskiej wadźrajanie", "Studia Religiologica" 48 (1) 2015, s. 49-69; Literatura uzupełniająca: 1. Ronald M. Davidson, "Indian Esoteric Buddhism. A Social History of the Tantric Movement", New York 2002; 2. David B. Gray, “The Buddhist Tantrs. A Guide”, New York 2023; 3. David B. Gray, "The Cakrasamvara Tantra (The Discourse of Śri Heruka). A Study and Annotated Translation", New York 2007; 4. Rob Linrothe, "Ruthless Compassion. Wrathful Deities in Early Indo-Tibetan Esoteric Buddhist Art", Boston 1999; 5. John Powers, "Wprowadzenie do buddyzmu tybetańskiego", Kraków 2008; 6. Kochi Shinohara, "Spells, Images and Mandalas. Tracing the Evolution of Esoteric Buddhist Rituals”, New York 2014; 7. David L. Snellgrove, "The Hevajra Tantra. A Critical Study”, t. I-II", London 1959; 8. David L. Snellgrove, "Indo-Tibetan Buddhism. Indian Buddhists and Their Tibetan Successors", Boston 1987; 9. Kimiaki Tanaka, “An Illustrated History of the Mandala: from its Genesis to Kalacakratantra”, Boston 2018; 10. Giuseppe Tucci, "Mandala", Kraków 2002; 11. Christian Wedemeyer, "Making Sense of Tantric Buddhism. History, Semiology & Transgression in the Indian Traditions", New York 2013. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: W1, Student posiada wiedzę na temat buddyzmu (szczególnie w jego odmianie tantrycznej) oraz związków między nim a filozofią i innymi dziedzinami kultury (szczególnie w Indiach). Filozofia I st.: K_W03, K_W04, K_W08, K_W11 Filozofia II st.: K_W04, K_W05, K_W09, K_W12 W2, Student zna terminologię odnoszącą się do buddyzmu tantrycznego. Filozofia I st.: K_W02 Filozofia II st.: K_W03 W3, Student zna podstawowe zasady interpretacji wytworów kultury, które powstały w kręgu oddziaływania buddyzmu tantrycznego. Filozofia I st.: K_W06 Filozofia II st.: K_W07 Umiejętności: U1, Student potrafi zająć stanowisko w dyskusjach dotyczących buddyzmu tantrycznego i właściwie ustosunkować się do stereotypów odnoszących się do różnych jego aspektów. Filozofia I st.: K_U05, K_U08 Filozofia II st.: K_U05, K_U08 U2, Student poprawnie stosuje poznaną terminologię. Filozofia I st.: K_U03 Filozofia II st.: K_U03 U3, Student potrafi samodzielnie pogłębiać swą wiedzę na temat buddyzmu tantrycznego. Filozofia I st.: K_U01, K_U09 Filozofia II st.: .: K_U02, K_U13 Kompetencje społeczne: K1, Student rozumie główne różnice między buddyzmem a religiami dominującymi w Europie, a także charakter związków między buddyzmem tantrycznym a kulturą indyjską. Filozofia I st.: K_K02 Filozofia II st.: K_K02 K2, Student wykazuje się tolerancją w stosunku do wyznawców buddyzmu. Filozofia I st.: K_K06 Filozofia II st.: K_K06 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (w trakcie)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-02-03 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin, 20 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Marek Szymański | |
Prowadzący grup: | Marek Szymański | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.