Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Czym są wartości?

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: F-FCW-25Z(fakultet)
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Czym są wartości?
Jednostka: Wydział Filozofii i Socjologii
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 3.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Wymagania wstępne:

brak

Godzinowe ekwiwalenty punktów ECTS:

Godziny kontaktowe (z udziałem nauczyciela akademickiego)

Konwersatorium 30 h, 1 ECTS

Konsultacje i zaliczenie 3 h

Łączna liczba godzin z udziałem nauczyciela akademickiego 33 h

Liczba punktów ECTS z udziałem nauczyciela akademickiego 1,1


Godziny niekontaktowe (praca własna studenta)

Studiowanie literatury 27

Przygotowanie się do zaliczenia 30

Łączna liczba godzin niekontaktowych 57

Liczba punktów ECTS za godziny niekontaktowe 1,9


Sumaryczna liczba punktów ECTS 3


Sposób weryfikacji efektów kształcenia:

W1. zaliczenie ustne, aktywność w trakcie zajęć

W2. zaliczenie ustne, aktywność w trakcie zajęć

W3. zaliczenie ustne, aktywność w trakcie zajęć

U1. zaliczenie ustne, aktywność w trakcie zajęć

U2. zaliczenie ustne, aktywność w trakcie zajęć

K1. zaliczenie ustne, aktywność w trakcie zajęć

K2. zaliczenie ustne, aktywność w trakcie zajęć


Pełny opis:

1) Wstępne intuicje i ustalenia terminologiczne: różnorodność wartości - dyskusja

2) Obiektywizm, subiektywizm, relacjonizm aksjologiczny

3) „Nihilizm” aksjologiczny (od Nietzschego do J. Leslie Mackie’go)

4) Relatywizm i absolutyzm wartości i jego postaci historyczne (od starożytności do czasów współczesnych)

5) Krytycy relatywizmu (Kazimierz Twardowski, Władysław Tatarkiewicz, Dietrich von Hildebrand, Nicolai Hartmann, Richard Mervin Hare).

6) Hedonizm a utylitaryzm (Bentham, Mill, Schlick)

7) Wartości w neokantyzmie; teoria błędu naturalistycznego (G. E. Moore)

8) Aksjologia fenomenologiczna (Edmund Husserl i Max Scheler)

9) Aksjologia fenomenologiczna (Nicolai Hartmann)

10) Aksjologia fenomenologiczna (Dietrich von Hildebrand)

11) Aksjologia fenomenologiczna (Roman Ingarden)

12) Egoizm i jego formy. Egoizm a hedonizm

13) Różnorodność wartości a tolerancja

14) Kryzys wartości?

Literatura:

Literatura obowiązkowa:

1) Roman Ingarden, Uwagi o względności wartości, w: R. Ingarden, Studia z estetyki, t. 3, Warszawa 1970, PWN, s. 207-220.

2) L. Kopciuch, Nowożytne koncepcje wartości.

3) J. Bentham, Wprowadzenie do zasad moralności i prawodawstwa, tłum. B. Nawroczyński, PWN, Warszawa 1958, rozdz. I, III, IV, V.

4) J. S. Mill, Utylitaryzm, tłum. F. Mierzejewski, [w:] J. S. Mil, O wolności, O zasadzie użyteczności, De Agostini–Altaya, Warszawa 2003, rozdz. II.

6) Moritz Schlick, Zagadnienia etyki, tłum. M. i A. Kawczakowie, PWN, Warszawa 1960, rozdz. 2, 3, 4, 5, 7.

7) George Edward More, Zasady etyki, tłum. Cz. Znamierowski, Altaya–De Agostini, Warszawa 2003, rozdz. I.

8) Ludwig Wittgenstein, Wykład o etyce, tłum. W. Sady, [w:] Uwagi o religii i etyce, Znak, Kraków 1995, s. 75-85.

9) L. Kopciuch, Wolność a wartości. Max Scheler. Nicolai Hartmann, Dietrich von Hildebrand, Hans Reiner, Wyd. UMCS, Lublin 2010, rozdziały: I, II, III, IV, VIII.

10) L. Kopciuch, Czego ciągle o wartościach nie możemy (po)wiedzieć?, „Lectiones & Acroases Philosophicae” V, 1(2012), (tytuł numeru: Metafizyka, fenomenologia, realizm, red. D. Leszczyński, P. Żuchowski)

11) R. Ingarden, Czego ciągle nie wiemy o wartościach, w: R. Ingarden, Studia z estetyki, t. 3, Warszawa 1970, PWN,..

12) L. Kopciuch, Dietricha von Hildebranda krytyka relatywizmu etycznego: ślepota na wartość i inne argumenty, „Idea. Studia nad strukturą i rozwojem pojęć filozoficznych” 2014, t. XXVI, s. 175-189.

13) J. Galarowicz,Fenomenologiczna etyka wartości (M. Scheler – N. Hartmann – D. v. Hildebrand), Kraków 1997, część pierwsza: Scheler, (III-IV).

14) L. Kopciuch, Wiedza moralna w koncepcjach niemieckiej etyki fenomenologicznej. Wybrane zagadnienia, [w:] Wiedza, red. D. Leszczyński, „Studia Systematica 3″, Wyd. UWr, Wrocław 2013, s. 161-175.

15) A. Niemczuk, Stosunek wartości do bytu. Dociekania metafizyczne, Wyd. UMCS. Lublin 2005, rozdz. II, III, IV.

16) S. Jedynak, Błąd naturalistyczny, "Etyka" 1967, nr 2, s. 289-297 (tekst dostępny online)

Literatura uzupełniająca:

1) J. Galarowicz,Fenomenologiczna etyka wartości (M. Scheler – N. Hartmann – D. v. Hildebrand), Kraków 1997, całość.

2) L. Kopciuch, Kryzysy, kreatywność i wartości, Wyd. UMCS. Lublin 2015.

3) L. Kopciuch, Biografia własna i cudza jako źródło kształtowania wrażliwości aksjologicznej, [w:] J. Piekarski, L. Tomaszewska, A. Głowala, Edukacja jako całożyciowe doświadczenie, Wydawnictwo PWSZ, Płock 2012, s. 50-57.

4) L. Kopciuch, Wartość hedoniczna – problemy aksjologiczne i ontologiczne, „Kwartalnik Filozoficzny” t. XXXIX (2011), z. 2, s. 43-56.

5) L. Kopciuch, Zmienność historyczno-kulturowa a poznawanie wartości, „Kultura – Historia – Globalizacja” 2012, nr 11, s. 83-98, www.khg.uni.wroc.pl

6) L. Kopciuch, Stałość i zmiana podstawowych wartości w zmiennej kulturze, [w:] M. Uliński (red.), Wartości podstawowe w kontekstach współczesnych, Aureus, Kraków 2010, s. 18-32.

Efekty uczenia się:

Wiedza:

W1, zna i rozumie terminologię filozoficzną związaną z problematyką wartości

Filozofia I st,: K_W02

Filozofia II st.: K_W06, K_W08

Kreatywność społeczna: K_W02; K_W03

W2, zna i rozumie historyczne przemiany w rozumieniu wartości

Filozofia I st.: K_W03, K_W04, K_W08

Filozofia II st : K_W01, K_W03, K_W04, K_W05

Kreatywność społeczna: K_W03, K_W04, K_W06

W3, zna najważniejsze koncepcje wartości

Filozofia I st.: K_W03, K_W04, K_W08

Filozofia II st : K_W03, K_W04, K_W06

Kreatywność społeczna: K_W06

Umiejętności:

U1, potrafi brać udział w dyskusjach na temat wartości

Filozofia I st.: K_U06, K_U13

Filozofia II st.: K_U02, K_U06, K_U14

Kreatywność społeczna: K_O08

U2, potrafi analizować problem wartości w różnych jego aspektach

Filozofia I st. : K_U01, K_U02, K_U03, K_U04

Filozofia II st.: K_U01, K_U02, K_U04

Kreatywność społeczna: K_U01

Kompetencje społeczne:

K1, docenia i promuje europejskie dziedzictwo kulturowe w zakresie wartości

Stopień I: K_K02

Stopień II: K_K02

Kreatywność społeczna: K_K03

K2, jest nastawiony na pogłębianie własnej wiedzy na temat wartości

Stopień I: K_K01

Stopień II: K_K01

Kreatywność społeczna: K_K01

W1. zaliczenie ustne, aktywność w trakcie zajęć

W2. zaliczenie ustne, aktywność w trakcie zajęć

W3. zaliczenie ustne, aktywność w trakcie zajęć

U1. zaliczenie ustne, aktywność w trakcie zajęć

U2. zaliczenie ustne, aktywność w trakcie zajęć

K1. zaliczenie ustne, aktywność w trakcie zajęć

K2. zaliczenie ustne, aktywność w trakcie zajęć

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (zakończony)

Okres: 2024-10-01 - 2025-02-03
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin, 20 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Leszek Kopciuch
Prowadzący grup: Leszek Kopciuch
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.2.0-32439b0f2 (2025-04-22)