Czym są wartości?
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | F-FCW-25Z(fakultet) |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Czym są wartości? |
Jednostka: | Wydział Filozofii i Socjologii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
3.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | brak |
Godzinowe ekwiwalenty punktów ECTS: | Godziny kontaktowe (z udziałem nauczyciela akademickiego) Konwersatorium 30 h, 1 ECTS Konsultacje i zaliczenie 3 h Łączna liczba godzin z udziałem nauczyciela akademickiego 33 h Liczba punktów ECTS z udziałem nauczyciela akademickiego 1,1 Godziny niekontaktowe (praca własna studenta) Studiowanie literatury 27 Przygotowanie się do zaliczenia 30 Łączna liczba godzin niekontaktowych 57 Liczba punktów ECTS za godziny niekontaktowe 1,9 Sumaryczna liczba punktów ECTS 3 |
Sposób weryfikacji efektów kształcenia: | W1. zaliczenie ustne, aktywność w trakcie zajęć W2. zaliczenie ustne, aktywność w trakcie zajęć W3. zaliczenie ustne, aktywność w trakcie zajęć U1. zaliczenie ustne, aktywność w trakcie zajęć U2. zaliczenie ustne, aktywność w trakcie zajęć K1. zaliczenie ustne, aktywność w trakcie zajęć K2. zaliczenie ustne, aktywność w trakcie zajęć |
Pełny opis: |
1) Wstępne intuicje i ustalenia terminologiczne: różnorodność wartości - dyskusja 2) Obiektywizm, subiektywizm, relacjonizm aksjologiczny 3) „Nihilizm” aksjologiczny (od Nietzschego do J. Leslie Mackie’go) 4) Relatywizm i absolutyzm wartości i jego postaci historyczne (od starożytności do czasów współczesnych) 5) Krytycy relatywizmu (Kazimierz Twardowski, Władysław Tatarkiewicz, Dietrich von Hildebrand, Nicolai Hartmann, Richard Mervin Hare). 6) Hedonizm a utylitaryzm (Bentham, Mill, Schlick) 7) Wartości w neokantyzmie; teoria błędu naturalistycznego (G. E. Moore) 8) Aksjologia fenomenologiczna (Edmund Husserl i Max Scheler) 9) Aksjologia fenomenologiczna (Nicolai Hartmann) 10) Aksjologia fenomenologiczna (Dietrich von Hildebrand) 11) Aksjologia fenomenologiczna (Roman Ingarden) 12) Egoizm i jego formy. Egoizm a hedonizm 13) Różnorodność wartości a tolerancja 14) Kryzys wartości? |
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: 1) Roman Ingarden, Uwagi o względności wartości, w: R. Ingarden, Studia z estetyki, t. 3, Warszawa 1970, PWN, s. 207-220. 2) L. Kopciuch, Nowożytne koncepcje wartości. 3) J. Bentham, Wprowadzenie do zasad moralności i prawodawstwa, tłum. B. Nawroczyński, PWN, Warszawa 1958, rozdz. I, III, IV, V. 4) J. S. Mill, Utylitaryzm, tłum. F. Mierzejewski, [w:] J. S. Mil, O wolności, O zasadzie użyteczności, De Agostini–Altaya, Warszawa 2003, rozdz. II. 6) Moritz Schlick, Zagadnienia etyki, tłum. M. i A. Kawczakowie, PWN, Warszawa 1960, rozdz. 2, 3, 4, 5, 7. 7) George Edward More, Zasady etyki, tłum. Cz. Znamierowski, Altaya–De Agostini, Warszawa 2003, rozdz. I. 8) Ludwig Wittgenstein, Wykład o etyce, tłum. W. Sady, [w:] Uwagi o religii i etyce, Znak, Kraków 1995, s. 75-85. 9) L. Kopciuch, Wolność a wartości. Max Scheler. Nicolai Hartmann, Dietrich von Hildebrand, Hans Reiner, Wyd. UMCS, Lublin 2010, rozdziały: I, II, III, IV, VIII. 10) L. Kopciuch, Czego ciągle o wartościach nie możemy (po)wiedzieć?, „Lectiones & Acroases Philosophicae” V, 1(2012), (tytuł numeru: Metafizyka, fenomenologia, realizm, red. D. Leszczyński, P. Żuchowski) 11) R. Ingarden, Czego ciągle nie wiemy o wartościach, w: R. Ingarden, Studia z estetyki, t. 3, Warszawa 1970, PWN,.. 12) L. Kopciuch, Dietricha von Hildebranda krytyka relatywizmu etycznego: ślepota na wartość i inne argumenty, „Idea. Studia nad strukturą i rozwojem pojęć filozoficznych” 2014, t. XXVI, s. 175-189. 13) J. Galarowicz,Fenomenologiczna etyka wartości (M. Scheler – N. Hartmann – D. v. Hildebrand), Kraków 1997, część pierwsza: Scheler, (III-IV). 14) L. Kopciuch, Wiedza moralna w koncepcjach niemieckiej etyki fenomenologicznej. Wybrane zagadnienia, [w:] Wiedza, red. D. Leszczyński, „Studia Systematica 3″, Wyd. UWr, Wrocław 2013, s. 161-175. 15) A. Niemczuk, Stosunek wartości do bytu. Dociekania metafizyczne, Wyd. UMCS. Lublin 2005, rozdz. II, III, IV. 16) S. Jedynak, Błąd naturalistyczny, "Etyka" 1967, nr 2, s. 289-297 (tekst dostępny online) Literatura uzupełniająca: 1) J. Galarowicz,Fenomenologiczna etyka wartości (M. Scheler – N. Hartmann – D. v. Hildebrand), Kraków 1997, całość. 2) L. Kopciuch, Kryzysy, kreatywność i wartości, Wyd. UMCS. Lublin 2015. 3) L. Kopciuch, Biografia własna i cudza jako źródło kształtowania wrażliwości aksjologicznej, [w:] J. Piekarski, L. Tomaszewska, A. Głowala, Edukacja jako całożyciowe doświadczenie, Wydawnictwo PWSZ, Płock 2012, s. 50-57. 4) L. Kopciuch, Wartość hedoniczna – problemy aksjologiczne i ontologiczne, „Kwartalnik Filozoficzny” t. XXXIX (2011), z. 2, s. 43-56. 5) L. Kopciuch, Zmienność historyczno-kulturowa a poznawanie wartości, „Kultura – Historia – Globalizacja” 2012, nr 11, s. 83-98, www.khg.uni.wroc.pl 6) L. Kopciuch, Stałość i zmiana podstawowych wartości w zmiennej kulturze, [w:] M. Uliński (red.), Wartości podstawowe w kontekstach współczesnych, Aureus, Kraków 2010, s. 18-32. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: W1, zna i rozumie terminologię filozoficzną związaną z problematyką wartości Filozofia I st,: K_W02 Filozofia II st.: K_W06, K_W08 Kreatywność społeczna: K_W02; K_W03 W2, zna i rozumie historyczne przemiany w rozumieniu wartości Filozofia I st.: K_W03, K_W04, K_W08 Filozofia II st : K_W01, K_W03, K_W04, K_W05 Kreatywność społeczna: K_W03, K_W04, K_W06 W3, zna najważniejsze koncepcje wartości Filozofia I st.: K_W03, K_W04, K_W08 Filozofia II st : K_W03, K_W04, K_W06 Kreatywność społeczna: K_W06 Umiejętności: U1, potrafi brać udział w dyskusjach na temat wartości Filozofia I st.: K_U06, K_U13 Filozofia II st.: K_U02, K_U06, K_U14 Kreatywność społeczna: K_O08 U2, potrafi analizować problem wartości w różnych jego aspektach Filozofia I st. : K_U01, K_U02, K_U03, K_U04 Filozofia II st.: K_U01, K_U02, K_U04 Kreatywność społeczna: K_U01 Kompetencje społeczne: K1, docenia i promuje europejskie dziedzictwo kulturowe w zakresie wartości Stopień I: K_K02 Stopień II: K_K02 Kreatywność społeczna: K_K03 K2, jest nastawiony na pogłębianie własnej wiedzy na temat wartości Stopień I: K_K01 Stopień II: K_K01 Kreatywność społeczna: K_K01 W1. zaliczenie ustne, aktywność w trakcie zajęć W2. zaliczenie ustne, aktywność w trakcie zajęć W3. zaliczenie ustne, aktywność w trakcie zajęć U1. zaliczenie ustne, aktywność w trakcie zajęć U2. zaliczenie ustne, aktywność w trakcie zajęć K1. zaliczenie ustne, aktywność w trakcie zajęć K2. zaliczenie ustne, aktywność w trakcie zajęć |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (zakończony)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-02-03 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin, 20 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Leszek Kopciuch | |
Prowadzący grup: | Leszek Kopciuch | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.