Retoryka
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | F-FLZ.118 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Retoryka |
Jednostka: | Wydział Filozofii i Socjologii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
2.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Brak |
Godzinowe ekwiwalenty punktów ECTS: | Godziny kontaktowe (z udziałem nauczyciela akademickiego) Wykład 30 h, 1 ECTS Konsultacje i zaliczenie 2 h, Łączna liczba godzin z udziałem nauczyciela akademickiego 32h Liczba punktów ECTS z udziałem nauczyciela akademickiego 1,05 Godziny niekontaktowe (praca własna studenta) Studiowanie literatury 20 h Przygotowanie się do zaliczenia 8 h Łączna liczba godzin niekontaktowych 28 h Liczba punktów ECTS za godziny niekontaktowe 0.95 Sumaryczna liczba punktów ECTS dla modułu 2 |
Sposób weryfikacji efektów kształcenia: | W1, zaliczeni ustne W2, zaliczenie ustne W3, zaliczenie ustne U1, aktywny udział w dyskusji U2, aktywny udział w dyskusji U3, aktywny udział w dyskusji K1, aktywny udział w dyskusji K2, aktywny udział w dyskusji K3, aktywny udział w dyskusji |
Pełny opis: |
Celem przedmiotu jest zapoznanie słuchaczy z teoriami i głównymi pojęciami dotyczącymi działania perswazyjnego. Głównym przedmiotem zajęć jest działanie perswazyjne i jego teoria, ujmowane w ramach relacji: działanie komunikacyjne – działanie sprawcze, działanie perswazyjne – przemoc symboliczna, dyskurs – propaganda, retoryka – hermeneutyka, retoryka – dialektyka, retoryka – poetyka, retoryka - erystyka. Tematyka zajęć obejmuje następujące zagadnienia: 1. Cztery typy antycznej sztuki słowa: dialektyka, poetyka, hermeneutyka, retoryka. 2. Jak możliwa jest perswazja? Istota i struktura działania perswazyjnego. 3. Działanie komunikacyjne a działanie strategiczne. 4. Zasady i struktura retoryki klasycznej. Struktura i funkcje przekazu perswazyjnego. 5. Granice perswazji - demagogia, manipulacja, propaganda, przemoc symboliczna. 6. Parrezja. 7. Retoryka klasyczna i jej krytyka. Podstawowe pojęcia retoryki – dyskurs, działanie perswazyjne. 8. Retoryka współcześnie – przekaz perswazyjny a media. 9. Retoryka obrazu. 10. Retoryczna teoria argumentacji – logika i etyka konwersacji. |
Literatura: |
Barthes R,. Retoryka obrazu, „Pamiętnik Literacki” 1985, nr 76/3, s. 289-302. Bourdieu, Wacquant L.J., D., Zaproszenie do socjologii refleksyjnej, Wyd. Oficyna Naukowa, Warszawa 2001, s. 131-171. Detienne M., The Masters of Truth in Archaic Greece, Zone Books, 1999, s. 89-105. Foucault M., Fearless Speech, ed. J. Pearson, Semiotext(e), Los Angeles 2001, s. 9-20, 167-175. Foucault M., To nie jest fajka, Wyd słowo/obraz terytoria, Gdańsk 1996, s. 13-34. Głowiński M., Nowomowa i ciągi dalsze, Wyd. Universitas, Kraków 2009, s. 11-34. Głowiński M., Retoryka nienawiści, „Nauka” 2007, nr 2, s. 19-27. Kłosińska K., Rusinek M., Dobra zmiana, czyli jak rządzi się światem za pomocą słów, Wyd. Znak, Kraków 2019. Korolko M., Sztuka retoryki. Przewodnik encyklopedyczny, Wiedza Powszechna, Warszawa 1998. Lichański J.Z., Retoryka. Historia – teoria – praktyka, t. 1. Historia i teoria retoryki, Warszawa 2007. Makowska M., Jakim językiem mówią tekst i obraz?: o relacji tekst-obraz na przykładzie Demotywatorów, „Tekst i Dyskurs” 2013, nr 6, s. 169-184. Głowiński M., Narracja, nowomowa, forma totalitarna, „Teksty Drugie” 1990, nr 1, s. 127-133. Perelman Ch., Imperium retoryki. Retoryka i argumentacja, przeł. M. Chomicz, Wyd. PWN, Warszawa 2002. Warchala J., O pewnych warunkach perswazji, „Artes Humanae” 2016, vol. 1, s. 69-85. Wierzbicka A., Język antytotalitarny w Polsce: O pewnych mechanizmach samoobrony językowej, „Teksty Drugie 1990” nr 4, s. 5-30. Ziomek J., Retoryka opisowa, Zakład im. Ossolińskich, Wrocław 1990. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: W1, zna w pogłębionym stopniu wybrane elementy historii retoryki K_W05 P7U_WK P7S_WG, W08 P7U_W P7S_WG, P7S_WK W2, zna w pogłębionym stopniu podstawowe pojęcia retoryki, tj. dyskurs, działanie perswazyjne K_W03 P7U_W P7S_WG, P7S_WK W3, zna i rozumie w pogłębionym stopniu znaczenie aktywności perswazyjnej oraz zasady racjonalnej dyskusji we współczesnym świecie społecznym K_W15, K_W09 P7U_W P7S_WG, P7S_WK Umiejętności: U1, potrafi formułować oceny skuteczności działania perswazyjnego, trafnie oceniać jakość argumentacji, kompetencje interlokutora i poziom dyskusji K_U01 P7U_U P7S_UW; K_U06 P7U_U P7S_UK U2, potrafi przygotować prace pisemne opracowujące zagadnienia z obszaru retoryki i wystąpienia ustne K_U02 P7U_U P7S_UW, K_U07 P7U_U P7S_UW, P7S_UK U3, potrafi aktywnie uczestniczyć w publicznych dyskusjach, panelach i konferencjach KK_U09 P7U_U P7S_UW, P7S_UU, K_U14 P7U_U P7S_UK 19 Kompetencje społeczne: K1, ma świadomość odpowiedzialności i społecznych konsekwencji stosowania elementów retoryki i erystyki, a także granic skuteczności jej zastosowań K_K01 P7U_K P7S_KK, K_K02 P7U_K P7S_KO, P7S_KK |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-01 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Paweł Bytniewski | |
Prowadzący grup: | Paweł Bytniewski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-04 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Paweł Bytniewski | |
Prowadzący grup: | Paweł Bytniewski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.