Filozofia nowożytna (egzamin)
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | F-FLZ.14 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Filozofia nowożytna (egzamin) |
Jednostka: | Instytut Filozofii |
Grupy: | |
Strona przedmiotu: | http://www.umcs.pl |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
5.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Wiedza z zakresu historii filozofii starożytnej i średniowiecznej |
Godzinowe ekwiwalenty punktów ECTS: | Godziny kontaktowe (z udziałem nauczyciela akademickiego) wykład 45 h, konwersatorium 60 h, 3,5 ECTS konsultacje i egzamin 15 h Łączna liczba godzin z udziałem nauczyciela akademickiego 120 h Liczba punktów ECTS z udziałem nauczyciela akademickiego 4 Godziny niekontaktowe (praca własna studenta) studiowanie literatury 90 h przygotowanie do egzaminu 90 h Łączna liczba godzin nie kontaktowych 180 h Liczba punktów ECTS za godziny niekontaktowe 6 Sumaryczna liczba punktów ECTS 10 |
Sposób weryfikacji efektów kształcenia: | W1, egzamin ustny W2, egzamin ustny, ocena aktywności na konwersatorium, udział w dyskusji, praca pisemna W3, egzamin ustny, ocena aktywności na konwersatorium, udział w dyskusji, praca pisemna W4, egzamin ustny, ocena aktywności na konwersatorium, udział w dyskusji, praca pisemna W5, egzamin ustny, ocena aktywności na konwersatorium, udział w dyskusji, praca pisemna W6, ocena aktywności na konwersatorium, udział w dyskusji, praca pisemna W7, ocena aktywności na konwersatorium, udział w dyskusji, praca pisemna U1, ocena aktywności na konwersatorium, udział w dyskusji, praca pisemna U2, ocena aktywności na konwersatorium, udział w dyskusji, praca pisemna U3, ocena aktywności na konwersatorium, udział w dyskusji, praca pisemna K1, egzamin ustny, ocena aktywności na konwersatorium, udział w dyskusji, praca pisemna K2, ocena aktywności na konwersatorium, udział w dyskusji, praca pisemna |
Pełny opis: |
Zagadnienia, które są podejmowane podczas kursu: Filozofia Renesansu (XV-XVI w. ) Stulecie kartezjańskie (XVII w.) Oświecenie (XVIII w.) Niemiecka filozofia klasyczna (lata 80-te w. XVIII - 30-te w. XIX) Pozytywizm (A. Comte, J. S. Mill, H. Spencer) Filozofia egzystencji S. Kierkegaarda Filozofia A. Schopenhauera Filozofia L. Feuerbacha Materializm dialektyczny K. Marksa i F. Engelsa |
Efekty uczenia się: |
EFEKTY KSZTAŁCENIA (obowiązujące dla cykli kształcenia rozpoczętych przed rokiem ak. 2019/2020) Wiedza: W1, zna kolejne okresy filozofii nowożytnej: Renesans, wiek XVII, oświecenie, filozofia XIX w. do lat 60-tych. K_W04, H1A_W04 W2, zna podstawową terminologię filozoficzną: humanizm, renesans, racjonalizm, empiryzm, krytycyzm, monizm, dualizm, pluralizm, idealizm, materializm, pozytywizm K_W02, H1A_W02 W3, zna i rozumie stanowiska filozoficzne w okresie nowożytnym, zwłaszcza trudności związane z podmiotowym punktem wyjścia w filozofii Kartezjusza K_W06, H1A_W06 W4, zna i rozumie historyczną zmienność pojęć filozoficznych, np. rezygnację z metafizycznego rozumienia idei na rzecz epistemologicznego w myśli nowożytnej K_W09, H1A_W09 W5, zna poglądy myślicieli renesansowych w kręgu platonizmu, arystotelizmu, stoicyzmu, epikureizmu, sceptycyzmu i patrystyki, przedstawicieli renesansowej filozofii przyrody i filozofii polityki, metodologię Bacona i Descartesa, systemy metafizyczne XVBII w. (Descartes, Malebranche, Hobbes, Spinoza, Leibniz), reprezentantów oświecenia (Locke, Berkeley, Hume, d’Alembert, Diderot, Holbach, La Metrrie, Condillac, Wolff), filozofię krytyczną Kanta, pokantowskie systemy metafizyczne (Fichte, Schelling, Hegel, Schopenhauer), materializm (Feuerbach, Marks), pierwszy pozytywizm (Comte, Mill, Spencer), filozofię egzystencji Kierkegaarda K_W06, H1A_W06, K_W09, H1A_W09 W6, zna metody analizy i interpretacji tekstu filozoficznego K_W08, H1A_W08, S1A_W10 W7, zna zasady publikacji tekstu naukowego oraz zasady ochrony własności intelektualnej K_W08, H1A_W08, S1A_W10 Umiejętności: U1, potrafi analizować teksty z zakresu filozofii nowożytnej K_U01, H1A_U01 U2, potrafi merytorycznie argumentować, wykorzystując poglądy filozofów nowożytnych K_U06, H1A_U06 U3, potrafi przygotować pracę pisemną z zakresu filozofii nowożytnej na podstawie źródeł i opracowań K_U08, H1A_U08, S1A_U09 Kompetencje społeczne: K1, jest gotów do krytycznej oceny własnej wiedzy filozoficznej oraz do jej uzupełniania i korekty K_K01, H1A_K01, H1A_K06, S1A_K01 K2, jest gotów do uświadamiania sobie i innym europejskiego dziedzictwa kulturowego, zwłaszcza w dziedzinie filozoficznej K_K06, H1A_K06, S1A_K07, S1A_K06 EFEKTY UCZENIA SIĘ (obowiązujące od cyklu kształcenia rozpoczętego w roku ak. 2019/2020) Wiedza: W1, zna w zaawansowanym stopniu kolejne okresy filozofii nowożytnej: Renesans, wiek XVII, oświecenie, filozofia XIX w. do lat 60-tych. K_W01, P6U_W, P6S_WG W2, zna w zaawansowanym stopniu podstawową terminologię filozoficzną: humanizm, renesans, racjonalizm, empiryzm, krytycyzm, monizm, dualizm, pluralizm, idealizm, materializm, pozytywizm K_W02, K_W04, P6U_W, P6S_WG W3, zna w zaawansowanym stopniu i rozumie stanowiska filozoficzne w okresie nowożytnym, zwłaszcza trudności związane z podmiotowym punktem wyjścia w filozofii Kartezjusza K_W03, P6U_W, P6S_WG W4, zna w zaawansowanym stopniu i rozumie historyczną zmienność pojęć filozoficznych, np. rezygnację z metafizycznego rozumienia idei na rzecz epistemologicznego w myśli nowożytnej K_W04, P6U_W, P6S_WG W5, zna w zaawansowanym stopniu poglądy myślicieli renesansowych w kręgu platonizmu, arystotelizmu, stoicyzmu, epikureizmu, sceptycyzmu i patrystyki, przedstawicieli renesansowej filozofii przyrody i filozofii polityki, metodologię Bacona i Descartesa, systemy metafizyczne XVII w. (Descartes, Malebranche, Hobbes, Spinoza, Leibniz), reprezentantów oświecenia (Locke, Berkeley, Hume, d’Alembert, Diderot, Holbach, La Metrrie, Condillac, Wolff), filozofię krytyczną Kanta, pokantowskie systemy metafizyczne (Fichte, Schelling, Hegel, Schopenhauer), materializm (Feuerbach, Marks), pierwszy pozytywizm (Comte, Mill, Spencer), filozofię egzystencji Kierkegaarda K_W01, K_W03, P6U_W, P6S_WG W6, zna w zaawansowanym stopniu metody analizy i interpretacji tekstu filozoficznego K_W06, P6U_W, P6S_WG W7, zna w zaawansowanym stopniu zasady publikacji tekstu naukowego oraz zasady ochrony własności intelektualnej K_W12, P6U_W, P6S_WK Umiejętności: U1, potrafi analizować teksty z zakresu filozofii nowożytnej K_U02, P6U_U, P6S_UW U2, potrafi merytorycznie argumentować, wykorzystując poglądy filozofów nowożytnych K_U06, P6U_U, P6S_UK U3, potrafi przygotować pracę pisemną z zakresu filozofii nowożytnej na podstawie źródeł i opracowań K_U07, P6U_U, P6S_UW, P6S_UK Kompetencje społeczne: K1, jest gotów do krytycznej oceny własnej wiedzy filozoficznej oraz do jej uzupełniania i korekty K_K01, P6U_K, P6S_KK K2, jest gotów do uświadamiania sobie i innym europejskiego dziedzictwa kulturowego, zwłaszcza w dziedzinie filozoficznej K_K02, P6U_K, P6S_KO, P6S_KK |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/2025" (w trakcie)
Okres: | 2025-02-25 - 2025-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Jakub Dadlez, Tomasz Stefaniuk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.