Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Współczesne koncepcje świadomości

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: F-FLZ.146
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Współczesne koncepcje świadomości
Jednostka: Instytut Filozofii
Grupy:
Strona przedmiotu: http://www.umcs.pl
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 2.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Wymagania wstępne:

Do wymagań wstępnych należy znajomość podstawowych odróżnień ontologicznych, epistemologicznych, antropologicznych oraz odbyte zajęcia z filozofii umysłu.

Godzinowe ekwiwalenty punktów ECTS:

Godziny kontaktowe (z udziałem nauczyciela akademickiego)

Wykład 30 h, 1 ECTS

Konsultacje i egzamin 15 h,

Łączna liczba godzin z udziałem nauczyciela akademickiego 45

Liczba punktów ECTS z udziałem nauczyciela akademickiego 1,5


Godziny niekontaktowe (praca własna studenta)

Studiowanie literatury 30

Przygotowanie się do egzaminu 15

Łączna liczba godzin niekontaktowych 45

Liczba punktów ECTS za godziny niekontaktowe 1,5

Sumaryczna liczba punktów ECTS


Sposób weryfikacji efektów kształcenia:

W1, egzamin ustny

W2, egzamin ustny

U1, ocena udziału w dyskusji

U2, ocena udziału w dyskusji

K1, ocena udziału w dyskusji

Pełny opis:

Wykład ma na celu zapoznanie studentów ze współczesnymi koncepcjami świadomości, wraz z przedstawieniem własnego stanowiska. Niezbędne pozostaje wprowadzenie z zakresu ontologii, czyli przestawienie podstawowych modusów istnienia, bycia jakimś i czymś każdego bytu. W tym planie będzie prezentowana struktura człowieka (ogólniej: podmiotu) oraz podstawowe rozstrzygnięcia epistemologiczne, aby znaleźć topos dla świadomości. Dopiero w tak szerokim planie realizowany będzie przegląd rozmaitych (współczesnych) koncepcji świadomości.

Literatura:

J. Bremer, Jak to jest być świadomym: analityczne teorie umysłu a problem neuronalnych podstaw świadomości. Warszawa 2005.

D.Chalmers, The Conscious Mind. In Search of a Fundamental Theory, Oxford Unv Press, 1996.

A.Chmielecki, Podstawy psychoniki. Ku alternatywie dla cognitive science, IFiS PAN, 2013

P. S. Churchland, Czy neurobiologia potrafi nas nauczyć czegoś o świadomości?

A.Damasio, Tajemnica świadomości. Jak ciało i emocje współtworzą świadomość. Tłum. M.Karpiński. Poznań 2000.

D.Dennett, Content and Consciousness, London and New York, 1986

F.Dretske, Naturalizowanie umysłu. Tłum.B.Świątczak, Warszawa 2004,

C. McGinn, The Problem of Consciousness. Essays Towards a Resolution, Oxford UK &Camridge USA 1991.

T.Nagel, Widok znikąd, tłum. C.Ciesielski, Warszawa 1997.

J.Searle, Umysł na nowo odkryty, tłum. T.Baszniak, PIW, Warszawa 1999.

M.Tye, Ten Problems of Consciousness. A Representational Theory of Phenomenal Mind, A Bradford Book, MIT Press, 1995.

Efekty uczenia się:

Wiedza:

W1, w pogłębiony sposób zna terminologię filozoficzną z obszaru współczesnych koncepcji świadomości i stosuje ją do problematyki świadomości. K_W03, P7U_W, P7S_WG

W2, w pogłębiony sposób rozumie relacje między obszarem filozoficznymi koncepcjami świadomości a innymi dziedzinami wiedzy, a szczególnie psychologią i socjologią. K_W08, P7U_W, P7S_WG

Umiejętności:

U1, potrafi wyszukiwać, selekcjonować, analizować, oceniać i wykorzystywać informacje ze źródeł pisanych i elektronicznych, podejmujących tematykę związaną ze współczesnymi koncepcjami świadomości. K_U02, P7U_U, P7S_UW

U2, potrafi przeprowadzić krytyczną analizę treści współczesnych koncepcji świadomości, ocenić ich doniosłość oraz umieścić je we właściwym kontekście akademickim i kulturowym. K_U08, P7U_U, P7S_UW, P7S_UU

Kompetencje społeczne:

K1, jest gotów do przekazywania innym wiedzy z współczesnych koncepcji świadomości nauki wraz z informowaniem o korzyściach związanych z posiadaniem takiej wiedzy. K_K04, P7U_K, P7S_KO, P7S_KK

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-02-01
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Cezary Mordka
Prowadzący grup: Cezary Mordka
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2023-02-27 - 2023-06-25
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-02-04
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Cezary Mordka
Prowadzący grup: Cezary Mordka
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (zakończony)

Okres: 2024-10-01 - 2025-02-03
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Cezary Mordka
Prowadzący grup: Cezary Mordka
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-3708b8fbb (2024-12-19)