Współczesne koncepcje świadomości
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | F-FLZ.146 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Współczesne koncepcje świadomości |
Jednostka: | Instytut Filozofii |
Grupy: | |
Strona przedmiotu: | http://www.umcs.pl |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
2.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Do wymagań wstępnych należy znajomość podstawowych odróżnień ontologicznych, epistemologicznych, antropologicznych oraz odbyte zajęcia z filozofii umysłu. |
Godzinowe ekwiwalenty punktów ECTS: | Godziny kontaktowe (z udziałem nauczyciela akademickiego) Wykład 30 h, 1 ECTS Konsultacje i egzamin 15 h, Łączna liczba godzin z udziałem nauczyciela akademickiego 45 Liczba punktów ECTS z udziałem nauczyciela akademickiego 1,5 Godziny niekontaktowe (praca własna studenta) Studiowanie literatury 30 Przygotowanie się do egzaminu 15 Łączna liczba godzin niekontaktowych 45 Liczba punktów ECTS za godziny niekontaktowe 1,5 Sumaryczna liczba punktów ECTS |
Sposób weryfikacji efektów kształcenia: | W1, egzamin ustny W2, egzamin ustny U1, ocena udziału w dyskusji U2, ocena udziału w dyskusji K1, ocena udziału w dyskusji |
Pełny opis: |
Wykład ma na celu zapoznanie studentów ze współczesnymi koncepcjami świadomości, wraz z przedstawieniem własnego stanowiska. Niezbędne pozostaje wprowadzenie z zakresu ontologii, czyli przestawienie podstawowych modusów istnienia, bycia jakimś i czymś każdego bytu. W tym planie będzie prezentowana struktura człowieka (ogólniej: podmiotu) oraz podstawowe rozstrzygnięcia epistemologiczne, aby znaleźć topos dla świadomości. Dopiero w tak szerokim planie realizowany będzie przegląd rozmaitych (współczesnych) koncepcji świadomości. |
Literatura: |
J. Bremer, Jak to jest być świadomym: analityczne teorie umysłu a problem neuronalnych podstaw świadomości. Warszawa 2005. D.Chalmers, The Conscious Mind. In Search of a Fundamental Theory, Oxford Unv Press, 1996. A.Chmielecki, Podstawy psychoniki. Ku alternatywie dla cognitive science, IFiS PAN, 2013 P. S. Churchland, Czy neurobiologia potrafi nas nauczyć czegoś o świadomości? A.Damasio, Tajemnica świadomości. Jak ciało i emocje współtworzą świadomość. Tłum. M.Karpiński. Poznań 2000. D.Dennett, Content and Consciousness, London and New York, 1986 F.Dretske, Naturalizowanie umysłu. Tłum.B.Świątczak, Warszawa 2004, C. McGinn, The Problem of Consciousness. Essays Towards a Resolution, Oxford UK &Camridge USA 1991. T.Nagel, Widok znikąd, tłum. C.Ciesielski, Warszawa 1997. J.Searle, Umysł na nowo odkryty, tłum. T.Baszniak, PIW, Warszawa 1999. M.Tye, Ten Problems of Consciousness. A Representational Theory of Phenomenal Mind, A Bradford Book, MIT Press, 1995. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: W1, w pogłębiony sposób zna terminologię filozoficzną z obszaru współczesnych koncepcji świadomości i stosuje ją do problematyki świadomości. K_W03, P7U_W, P7S_WG W2, w pogłębiony sposób rozumie relacje między obszarem filozoficznymi koncepcjami świadomości a innymi dziedzinami wiedzy, a szczególnie psychologią i socjologią. K_W08, P7U_W, P7S_WG Umiejętności: U1, potrafi wyszukiwać, selekcjonować, analizować, oceniać i wykorzystywać informacje ze źródeł pisanych i elektronicznych, podejmujących tematykę związaną ze współczesnymi koncepcjami świadomości. K_U02, P7U_U, P7S_UW U2, potrafi przeprowadzić krytyczną analizę treści współczesnych koncepcji świadomości, ocenić ich doniosłość oraz umieścić je we właściwym kontekście akademickim i kulturowym. K_U08, P7U_U, P7S_UW, P7S_UU Kompetencje społeczne: K1, jest gotów do przekazywania innym wiedzy z współczesnych koncepcji świadomości nauki wraz z informowaniem o korzyściach związanych z posiadaniem takiej wiedzy. K_K04, P7U_K, P7S_KO, P7S_KK |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-01 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Cezary Mordka | |
Prowadzący grup: | Cezary Mordka | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę Wykład - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2023-02-27 - 2023-06-25 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę Wykład - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-04 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Cezary Mordka | |
Prowadzący grup: | Cezary Mordka | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę Wykład - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (zakończony)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-02-03 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Cezary Mordka | |
Prowadzący grup: | Cezary Mordka | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę Wykład - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.