Współczesne teorie działania
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | F-FLZ.147 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Współczesne teorie działania |
Jednostka: | Instytut Filozofii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
3.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | brak |
Godzinowe ekwiwalenty punktów ECTS: | Godziny kontaktowe (z udziałem nauczyciela akademickiego) Wykład 30 h, 1 ECTS (od roku ak. 2021.2022: wykład 15 h, konwersatorium 15 h) Konsultacje i egzamin 15 h, Łączna liczba godzin z udziałem nauczyciela akademickiego 45 Liczba punktów ECTS z udziałem nauczyciela akademickiego 1,5 Godziny niekontaktowe (praca własna studenta) Studiowanie literatury 30 Przygotowanie się do egzaminu 15 Łączna liczba godzin niekontaktowych 45 Liczba punktów ECTS za godziny niekontaktowe 1,5 Sumaryczna liczba punktów ECTS 3 |
Sposób weryfikacji efektów kształcenia: | W1, egzamin pisemny W2, egzamin pisemny W3, egzamin pisemny U1, udział w dyskusji U2, udział w dyskusji U3, egzamin pisemny, udział w dyskusji K1, udział w dyskusji K2, udział w dyskusji |
Pełny opis: |
Przedmiot prezentuje najważniejsze teorie działania sformułowane w filozofii dwudziestowiecznej i najnowszej. Omawiane są zarówno zagadnienia dotyczące struktury działanie w aspekcie formalnym i materialnym, jak również aksjologiczne uwarunkowania działania. |
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: 1, Krzysztof Saja, Etyka normatywna. Między konsekwencjalizmem i deontologią, Universitas, Kraków 2015. 2, Leszek Kopciuch, Wolność a wartości. Max Scheler – Nicolai Hartmann – Dietrich von Hildebrand – Hans Reiner, Lublin 2010 3, Harry G. Frankfurt, Wolność woli i pojęcie osoby, tłum. J. Nowotniak, [w:] J. Hołówka (red.). Filozofia moralności. Postanowienie i odpowiedzialność moralna, Aletheia, Warszawa 1997, s. 21-39. 4, Ted A. Warfield, Kompatybilizm i inkompatybilizm. Wybrane argumenty, tłum. M. Polanowska i M. Iwanicki, „Roczniki Filozoficzne” 2006, t. LIV, nr 1, s. 217-239. 5, Roman Ingarden, O odpowiedzialności i jej podstawach ontycznych, tłum. A. Węgrzecki, [w:] R. Ingarden, Książeczka o człowieku, Wydawnictwo Literackie, Kraków 1987, punkt V-IX [dla chętnych całość]. 6, Max Horkheimer, Krytyka instrumentalnego rozumu (wyd. oddzielne lub w zbiorze Społeczna funkcja filozofii), rozdział 1: Środki i cele. 7, Jürgen Habermas, Teoria i praktyka. Wybór pism, red. Z. Krasnodębski, PIW Warszawa 1983, rozdziały: Dogmatyzm, rozum i decyzja – teoria i praktyka w cywilizacji naukowej, s. 370-401. Literatura uzupełniająca: 1, Hans Jonas, Zasada odpowiedzialności. Etyka dla cywilizacji technologicznej, tłum. M. Klimowicz, Platan, Kraków 1996, s. 21-41, 167-196, [dla chętnych: 221-232] 2, Dieter Birnbacher, Odpowiedzialność za przyszłe pokolenia, tłum. B. Andrzejewski, P. Jackowski, Oficyna Naukowa, Warszawa 1999, rozdz. 1, 5, 6. 3, Władysław Stróżewski, Dialektyka twórczości, PWM, Warszawa 1983, s. 11-17, 37-54 [dla chętnych 54-76]. 4, Stanisław Popek, Człowiek jako jednostka twórcza, Wyd. UMCS, Lublin 2003, s. 13-24, [dla chętnych 57-101]. 5, Max Horkheimer, Krytyka instrumentalnego rozumu (wyd. oddzielne lub w zbiorze Społeczna funkcja filozofii), rozdział 1: Środki i cele. 6, Jürgen Habermas, Teoria i praktyka. Wybór pism, red. Z. Krasnodębski, PIW Warszawa 1983, rozdziały: Dogmatyzm, rozum i decyzja – teoria i praktyka w cywilizacji naukowej, s. 370-401. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: W1, ma pogłębioną wiedzę na temat głównych współczesnych filozoficznych koncepcji działania oraz występujących w tym obszarze trendów rozwojowych: koncepcje fenomenologiczne, analityczne, utylitaryzm, hedonizm; szkoła frankfurcka, pragmatyzm K_W03, K_W04, K_W06, P7U_W, P7S_WG W2, zna w pogłębionym stopniu i rozumie aksjologiczne i etyczne aspekty ludzkiego działania: moralność, skuteczność, estetyczność, ekonomiczność. K_W06, K_W15, P7U_W, P7S_WG. P7S_WK W3, ma pogłębioną wiedzę na temat powiązań filozoficznych teorii działania z naukami szczegółowymi. K_W03, P7U_W, P7S_WG Umiejętności: U1, potrafi samodzielnie zdobywać wiedzę z wykorzystaniem mediów tradycyjnych i najnowszych; potrafi wykorzystać posiadaną wiedzę w krytycznej analizie ludzkiego działania i jego wytworów wykorzystując różne media. K_U02, P7U_U,P7S_UW U2, potrafi przygotować wystąpienia ustne z zakresu problematyki dotyczącej ludzkiego działania. K_U07, P7U_U, P7S_UW, P7S_UK U3, potrafi wyrażać swoje poglądy w sposób uporządkowany i zrozumiały dla odbiorcy. K_U05, P7U_U, P7S_UK Kompetencje społeczne: K1, rozumie potrzebę ciągłego powiększania i wzbogacania swojej wiedzy i umiejętności. K_K01, P7U_K, P7S_KK K2, docenia wartość i potrzebę aktywnego uczestnictwa w życiu kulturalnym i społecznym, z wykorzystaniem posiadanej wiedzy na temat mechanizmów ludzkiego działania. K_K03, P7U_K, P7S_KO, P7S_KK |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2023-02-27 - 2023-06-25 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Leszek Kopciuch | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2024-02-26 - 2024-06-23 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Leszek Kopciuch | |
Prowadzący grup: | Leszek Kopciuch | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.