Filozofia polska
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | F-FLZ.15 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Filozofia polska |
Jednostka: | Wydział Filozofii i Socjologii |
Grupy: | |
Strona przedmiotu: | http://www.wfis.umcs.lublin.pl |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
2.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | brak |
Godzinowe ekwiwalenty punktów ECTS: | Godziny kontaktowe (z udziałem nauczyciela akademickiego) Wykład 30h, 1 ECTS Konsultacje i egzamin 3h, Łączna liczba godzin z udziałem nauczyciela akademickiego 33h Liczba punktów ECTS z udziałem nauczyciela akademickiego 1,1 Godziny niekontaktowe (praca własna studenta) Studiowanie literatury 15h Przygotowanie się do egzaminu 12h Łączna liczba godzin niekontaktowych 27h Liczba punktów ECTS za godziny niekontaktowe 0,9 Sumaryczna liczba punktów ECTS 2 |
Sposób weryfikacji efektów kształcenia: | W1, zaliczenie ustne na podstawie podanych zagadnień, dyskusja W2, zaliczenie ustne na podstawie podanych zagadnień, dyskusja W3, zaliczenie ustne na podstawie podanych zagadnień, dyskusja W4, zaliczenie ustne na podstawie podanych zagadnień, dyskusja W5, zaliczenie ustne na podstawie podanych zagadnień, dyskusja U1, zaliczenie ustne na podstawie podanych zagadnień, dyskusja U2, zaliczenie ustne na podstawie podanych zagadnień, dyskusja U3, zaliczenie ustne na podstawie podanych zagadnień, dyskusja K1, zaliczenie ustne na podstawie podanych zagadnień, dyskusja K2, zaliczenie ustne na podstawie podanych zagadnień, dyskusja |
Pełny opis: |
Celem wykładu jest syntetyczne zaprezentowanie polskich orientacji filozoficznych i ich powiązań z myślą europejską. Po historycznym przeglądzie stanowisk i wskazaniu na ich kontynuacje przyjęty jest problemowy tok wykładu. Szczególna uwaga zwracana jest na prekursorskie wątki obecne w polskiej myśli (koncepcja prawa natury, problemy twórczości i tolerancji, rola socynianizmu w kulturze europejskiej). Maksymalizm filozoficzny pierwszej połowy XIX wieku omawiany jest w kontekście myśli niemieckiej i francuskiej, wskazane jest jego znaczenie dla polskiej kultury. Podkreślana jest rola Kazimierza Twardowskiego i utworzonej przez niego szkoły lwowsko-warszawskiej. Pluralizm stanowisk w okresie dwudziestolecia międzywojennego omawiany jest na tle przemian instytucjonalnych (nowe ośrodki uniwersyteckie, czasopisma i zjazdy filozoficzne). Orientacje okresu powojennego (marksizm, warszawska szkoła historyków idei, filozofia analityczna, fenomenologia, neotomizm, poznańska szkoła metodologiczna, Elzenberg i kontynuatorzy) zaprezentowane są w kontekście przemian społeczno-politycznych. Wspomniane są zjazdy filozoficzne, czasopisma i działalność towarzystw naukowych. Wykład kończy się krótkim przedstawieniem lubelskich filozofów i wskazaniem na problemy, wobec których stoi filozofia XXI wieku. |
Literatura: |
• Ryszard Palacz, Wybór tekstów filozofów polskich, Zielona Góra 2002. • Witold Mackiewicz, Wprowadzenie, w: Polska filozofia powojenna, red. tenże, t.. 1, Warszawa 2001, s. 41-74. • Zofia Majewska, Autoportrety Polaków i automodele filozofii polskiej w wiekach od XV do XIX, w: Duch filozofii, red. Honorata Jakuszko, Jadwiga Mizińska, Lublin 2005, s. 113-132. • Zofia Majewska, Przyczynek do dziejów pojęcia twórczości w filozofii polskiej, "Lumen Poloniae", nr 1, 2009, s. 27-40. • Zofia Majewska, Filozofia słowiańska jako filozofia uniwersalna, "Wschodni Rocznik Humanistyczny", t. VI, 2009, s. 199-216. • Jan Skoczyński, Jan Woleński, Historia filozofii polskiej, Kraków 2010, rozdz. IX, X, XII. • Encyklopedia filozofii polskiej, t. 1-2, Lublin 2011 • Markowski M, Burydanizm w Polsce w okresie przedkopernikańskim,, Wrocław 1971 • Filozofia w Polsce, Słownik pisarzy, Wrocław 1971 • Głąbik Cz, Człowiek i historia. Studium koncepcji filozoficznej Stefana Pawlickiego, Warszawa 1973 • Janeczek S, Edukacja oświeceniowa a szkoła tradycyjna, Lublin 2008 • Janeczek S. Portrety polskich filozofów i historyków filozofii XX wieku, Lublin 2005 |
Efekty uczenia się: |
EFEKTY KSZTAŁCENIA (obowiązujące dla cykli kształcenia rozpoczętych przed rokiem ak. 2019/2020) Wiedza: W1, zna i rozumie w podstawowym stopniu miejsce filozofii polskiej w systemie nauk, a jednocześnie jej specyfikę przedmiotową i metodologiczną K_W01, H1A_W01 W2, zna i rozumie podstawową terminologię filozoficzną charakterystyczna dla filozofii polskiej K_W02, H1A_W02 W3, zna i rozumie w podstawowym stopniu główne kierunki oraz najważniejsze stanowiska filozoficzne w filozofii polskiej, w zasadniczych okresach jej funkcjonowania K_W06, H1A_W06, K_W02, H1A_W02 W4, zna i rozumie w podstawowym stopniu najważniejsze koncepcje, teorie, terminologię i metodologię z zakresu filozofii polskiej K_W01, H1A_W01 W5, zna i rozumie filozoficzne podstawy kultury polskiej oraz rolę idei filozoficznych w powstawaniu dzieł i instytucji kultury polskiej K_W10, H1A_W10, S1A_W08, S1A_W05 Umiejętności: U1, potrafi analizować teksty z zakresu filozofii polskiej K_U01, H1A_U01 U2, potrafi poprawnie stosować poznaną terminologię filozoficzną oraz adekwatnie definiować pojęcia K_U04, H1A_U04 U3, potrafi samodzielnie zdobywać wiedzę, a także rozwijać swoje umiejętności badawcze K_U03, H1A_U03, SA1_U06; SA1_U07; SA1_U08 Kompetencje społeczne: K1, jest gotów do uświadamiania sobie i innym europejskiego i polskiego dziedzictwa kulturowego, szczególnie w sferze dorobku intelektualnego, a także wpływu tegoż dziedzictwa na wydarzenia społeczne i kulturalne w Polsce K_K05, H1A_K05 K2, jest gotów do przekazywania innym wiedzy z dziedziny filozofii wraz z informowaniem o korzyściach związanych poznawaniem filozofii i filozofowaniem K_K06, H1A_K06, S1A_K07, S1A_K06 EFEKTY UCZENIA SIĘ (obowiązują od cyklu kształcenia rozpoczętego w roku ak. 2019/2020) W1, zna i rozumie w zaawansowanym stopniu miejsce filozofii polskiej w systemie nauk, a jednocześnie jej specyfikę przedmiotową i metodologiczną K_W01 P6U_W P6S_WG, P6S_WK W2, zna i rozumie w zaawansowanym stopniu podstawową terminologię filozoficzną charakterystyczna dla filozofii polskiej K_W02, P6U_W P6S_WG W3, zna i rozumie w zaawansowanym stopniu główne kierunki oraz najważniejsze stanowiska filozoficzne w filozofii polskiej, w zasadniczych okresach jej funkcjonowania K_W03 P6U_W P6S_WG W4, zna i rozumie zaawansowanym stopniu najważniejsze koncepcje, teorie, terminologię i metodologię z zakresu filozofii polskiej K_W05 P6U_W P6S_WG W5, zna i rozumie filozoficzne podstawy kultury polskiej oraz rolę idei filozoficznych w powstawaniu dzieł i instytucji kultury polskiej, K_W10 P6U_W P6S_WK Umiejętności: U1, potrafi analizować teksty z zakresu filozofii polskiej K_U02, P6U_U P6S_UW U2, potrafi poprawnie stosować poznaną terminologię filozoficzną oraz adekwatnie definiować pojęcia K_U03, P6U_U P6S_UW U3, potrafi samodzielnie zdobywać wiedzę, a także rozwijać swoje umiejętności badawcze, K_U09 P6U_U P6S_UW Kompetencje społeczne: K1, jest gotów do uświadamiania sobie i innym europejskiego i polskiego dziedzictwa kulturowego, szczególnie w sferze dorobku intelektualnego, a także wpływu tegoż dziedzictwa na wydarzenia społeczne i kulturalne w Polsce K_K02 P6U_K P6S_KO, P6S_KK K2, jest gotów do przekazywania innym wiedzy z dziedziny filozofii wraz z informowaniem o korzyściach związanych poznawaniem filozofii i filozofowaniem K_K04, P6U_K P6S_KO, P6S_KK |
Praktyki zawodowe: |
nie dotyczy |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2023-02-27 - 2023-06-25 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Małgorzata Kowalewska-Harasymiuk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2024-02-26 - 2024-06-23 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Małgorzata Kowalewska-Harasymiuk | |
Prowadzący grup: | Małgorzata Kowalewska-Harasymiuk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.