Kultura ponowoczesna
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | F-FLZ.153 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Kultura ponowoczesna |
Jednostka: | Instytut Filozofii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
3.00
LUB
2.00
(zmienne w czasie)
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Wymagania wstępne: | brak |
Godzinowe ekwiwalenty punktów ECTS: | Godziny kontaktowe (z udziałem nauczyciela akademickiego) Wykład 15 h, Konwersatorium 15h 1 ECTS Konsultacje i zaliczenie 2 h, Łączna liczba godzin z udziałem nauczyciela akademickiego 32h Liczba punktów ECTS z udziałem nauczyciela akademickiego 1,05 Godziny niekontaktowe (praca własna studenta) Studiowanie literatury 20 Przygotowanie się do zajęć 8 Łączna liczba godzin niekontaktowych 28 Liczba punktów ECTS za godziny niekontaktowe 0.95 Sumaryczna liczba punktów ECTS dla modułu 2 |
Sposób weryfikacji efektów kształcenia: | W1, zaliczenie ustne W2, zaliczenie ustne U1, zaliczenie ustne U2, zaliczenie ustne K1, aktywny udział w dyskusji K2, aktywny udział w dyskusji K3, aktywny udział w dyskusji |
Pełny opis: |
Przedmiot traktuje o kulturze ponowoczesnej, jej filozofii, literaturze i sztuce. Zajmuje się tym, czym jest ponowoczesność i postmodernizm. Z jednej strony, rozważana jest postmoderna jako dopełnienie nowoczesności. Z drugiej strony, stosowana jest także inną interpretację kultury ponowoczesnej jako odrębnego, swoistego zjawiska. |
Literatura: |
Baudrillard J., Precesja symulakrów [w:] Postmodernizm. Antologia przekładów, Wyd. Baran i Suszczyński, Kraków 1997, s. 175-198. Bauman Z., Ponowoczesność, czyli o niemożliwości awangardy, „Teksty Drugie” 1994, nr 5/6 (29/30), s. 171-179. Butler J., Psychiczne życie władzy. Teorie ujarzmienia, Wydawnictwo Krytyki Politycznej, Warszawa 2018, s. 7-33. Culler J. Dekonstrukcja i jej konsekwencje dla badań literackich, „Pamiętnik Literacki” 1987, nr 78/4, s. 231-272. Culler J., Dekonstrukcja i jej konsekwencje dla badan naukowych [w:] Dekonstrukcja w badaniach literackich, [red. Nycz R.], Wyd. słowo/obraz terytoria, Gdańsk 2000, s. 321-386. Czyżewski, M., Między panoptyzmem a rządomyślnością - uwagi o kulturze naszych czasów, „Kultura Współczesna”, 2009, nr 2, s. 83-95. Debord G., Społeczeństwo spektaklu, PIW, Warszawa 2006, s. 124-140. Deleuze G., Po czym rozpoznać strukturalizm? [w:] Drogi współczesnej filozofii, [wybrał i wstępem opatrz. Marek Siemek, tł. Stanisław Cichowicz], Wyd. Czytelnik, Warszawa 1978, s. 286-387. Derrida J. Struktura, znak i gra w dyskursie nauk humanistycznych, „Pamiętnik Literacki” 1986, nr 77/2, 251-267. Foucault M., Czym jest Oświecenie? [w:] idem, Filozofia, historia, polityka. Wybór pism, Wyd. PWN, Warszawa 2000, s. 276-293. Foucault M., Powiedziane, napisane. Szaleństwo i literatura, [wybór i oprac. T. Komendant, przeł. B. Banasiak, T. Komendant et al., posł. M.P. Markowski], Fundacja Aletheia, Warszawa 1999. Geertz C. O gatunkach zmąconych: nowe konfiguracje myśli społecznej, „Teksty Drugie” 1990, nr 2, s. 113-130. Giddens A., Nowoczesność i tożsamość. "Ja" i społeczeństwo w epoce późnej nowoczesności, PWN, Warszawa 2001, rozdz. 3. Głowiński M., O intertekstualności, „Pamiętnik Literacki” 1986, nr 77/4, s. 75-100. Habermas J., Filozoficzny dyskurs nowoczesności, Wyd. Universitas, Kraków 2000, s. 379-412. Kristeva J., Problemy strukturowania tekstu, „Pamiętnik Literacki” 1972, nr 63/4, s. 233-250. Kwiek M., Richarda Rorty'ego postmodernistyczny świat ironii, „Kultura Współczesna” 1993, nr 1, s. 56-66. Marquard O., Apologia przypadkowości. Studia filozoficzne, Oficyna Naukowa, Warszawa 1994. Marquard O., Rozstanie z filozofią pierwszych zasad. Studia filozoficzne, Oficyna Naukowa, Warszawa 1994. Nycz R. Intertekstualność i jej zakresy: teksty, gatunki, światy, „Pamiętnik Literacki” 1990, nr 81/2, s. 95-116. Pieniążek P., Podmiot (w) nowoczesności, „Forum Oświatowe” 2008, numer specjalny, s. 39-50. Rorty R., Przygodność języka [w:] Postmodernizm a filozofia. Wybór tekstów, [red. S. Czerniak i A. Szahaj], IFiS PAN, Warszawa 1996, s. 113-142. Szahaj A., Co to jest postmodernizm? „Ethos” 1996, vol. 33-34, s. 63-78. Szahaj A., Teksty na wolności (strukturalizm - poststrukturalizm -postmodernizm), „Kultura Współczesna” 1993, vol. 2, s. 5-13. Taylor Ch., Etyka autentyczności, Wyd. Znak, Kraków 1996. Warchala M., Autentyczność i nowoczesność. Idea autentyczności od Rousseau do Freuda, Wyd. Universitas, Kraków 2006. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: W1, zna i rozumie w pogłębionym stopniu najważniejsze przemiany historyczne, jakie zaszły w procesie rozwoju zachodniego rozumienia miejsca człowieka w kulturze i społeczeństwie ponowoczesnych K_W01, P7U_W, P7S_WG, K_W09, P7U_W, P7S_WK W2. zna i rozumie w pogłębionym stopniu miejsce i znaczenie filozofii w systemie nauk postmodernizmu, a także jej specyfikę przedmiotową i metodologiczną, a także podstawowe metody badań naukowych postmodernizmu K_W02, P7U_W, P7S_WG, P7S_WK Umiejętności: U1, potrafi rozpoznawać złożone uwarunkowania idei, kontekstów, problemów, dylematów współczesnej cywilizacji oraz, stosując odpowiednie metody i zaawansowane techniki informacyjno-komunikacyjne, samodzielnie dokonać ich krytycznej analizy w kulturze ponowoczesnej K_U01, P7U_U, P7S_UW U2, potrafi wyszukiwać, selekcjonować, analizować, oceniać i wykorzystywać informacje ze źródeł pisanych i elektronicznych postmodernizmu K_U02, P7U_U, P7S_UW Kompetencje społeczne: K1, jest gotów do krytycznej oceny własnej wiedzy zawodowej, jej ustawicznego uzupełniania i korzystania z różnych instytucjonalnych i indywidualnych źródeł jej wsparcia i korekty, a także do przejawiania postawy konstruktywnego krytycyzmu w dyskusjach inspirowanego przez kulturę ponowoczesną K_K01, P7U_K, P7S_KK K2, jest gotów do uświadamiania sobie i innym europejskiego dziedzictwa kulturowego, szczególnie w sferze dorobku intelektualnego, a także wpływu tegoż dziedzictwa na kulturę ponowoczesną K_K02, P7U_K, P7S_KK K3, jest gotów do podejmowania odpowiedzialności za własne środowisko społeczno-kulturowe, w różnych jego wymiarach, zgodnie z posiadaną wiedzą i kompetencjami, a także do promowania postaw przedsiębiorczych i innych działań służących podniesieniu jakości życia na różnych poziomach środowiska społecznego K_K06, P7U_K, P7S_KO |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2016/2017" (zakończony)
Okres: | 2016-10-01 - 2017-02-01 |
![]() |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Paweł Bytniewski | |
Prowadzący grup: | Paweł Bytniewski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2019-10-01 - 2020-02-01 |
![]() |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Paweł Bytniewski, Tomasz Kitliński | |
Prowadzący grup: | Paweł Bytniewski, Tomasz Kitliński | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-01 |
![]() |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Tomasz Kitliński | |
Prowadzący grup: | Tomasz Kitliński | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-01 |
![]() |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Paweł Bytniewski | |
Prowadzący grup: | Paweł Bytniewski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-01 |
![]() |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Paweł Bytniewski | |
Prowadzący grup: | Paweł Bytniewski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę Wykład - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.