Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Filozofia nowożytna

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: F-FLZ.57
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Filozofia nowożytna
Jednostka: Instytut Filozofii
Grupy:
Strona przedmiotu: http://www.umcs.pl
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 3.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Wymagania wstępne:

wiedza z zakresu historii filozofii starożytnej i średniowiecznej

Godzinowe ekwiwalenty punktów ECTS:

Godziny kontaktowe (z udziałem nauczyciela akademickiego)

wykład 45, konwersatorium 60 h, 3,5 ECTS

konsultacje i egzamin 15 h

Łączna liczba godzin z udziałem nauczyciela akademickiego 120 h

Liczba punktów ECTS z udziałem nauczyciela akademickiego 4


Godziny niekontaktowe (praca własna studenta)

studiowanie literatury 90 h

przygotowanie się do egzaminu 90 h

Łączna liczba godzin niekontaktowych 180 h

Liczba punktów ECTS za godziny niekontaktowe 6


Sumaryczna liczba punktów ECTS 10


Sposób weryfikacji efektów kształcenia:

W1, egzamin ustny

W2, egzamin ustny, ocena aktywności na konwersatorium, udział w dyskusji, praca pisemna

W3, egzamin ustny, ocena aktywności na konwersatorium, udział w dyskusji, praca pisemna

W4, egzamin ustny, ocena aktywności na konwersatorium, udział w dyskusji, praca pisemna

W5, egzamin ustny, ocena aktywności na konwersatorium, udział w dyskusji, praca pisemna

W6, ocena aktywności na konwersatorium, udział w dyskusji, praca pisemna

W7, ocena aktywności na konwersatorium, udział w dyskusji, praca pisemna

U1, ocena aktywności na konwersatorium, udział w dyskusji, praca pisemna

U2, ocena aktywności na konwersatorium, udział w dyskusji, praca pisemna

U3, ocena aktywności na konwersatorium, udział w dyskusji, praca pisemna

K1, egzamin ustny, ocena aktywności na konwersatorium, udział w dyskusji, praca pisemna

K2, egzamin ustny, ocena aktywności na konwersatorium, udział w dyskusji, praca pisemna

Pełny opis:

Zagadnienia, które są podejmowane podczas kursu:

Filozofia Renesansu (XV-XVI w. )

Stulecie kartezjańskie (XVII w.)

Oświecenie (XVIII w.)

Niemiecka filozofia klasyczna (lata 80-te w. XVIII - 30-te w. XIX)

Pozytywizm (A. Comte, J. S. Mill, H. Spencer)

Filozofia egzystencji S. Kierkegaarda

Filozofia A. Schopenhauera

Filozofia L. Feuerbacha

Materializm dialektyczny K. Marksa i F. Engelsa

Literatura:

Z. Kuderowicz, Filozofia nowożytnej Europy, PWN, Warszawa 1989.

J. Migasiński, Filozofia nowożytna. Postacie. Idee. Problemy, Wydawnictwo Stentor, Warszawa 2011.

F. Copleston, Historia filozofii, Instytut Wydawniczy PAX, t. 3, Warszawa 2001, t. 4, Warszawa 1995, t. 5, Warszawa 1997, t. 6, Warszawa 1996, t. 7, Warszawa 1995, t. 8, Warszawa 1989.

Francis Bacon, Novum Organum, tłum. J. Wikarjak, PWN, Poznań 1961, Przedmowa oraz Ks. I.

Francis Bacon, O postępie nauk boskich i ludzkich, w: Kazimierz Leśniak, Bacon, WP, Warszawa 1961 s, 121-133.

René Descartes, Rozprawa o metodzie, tłum. W. Wojciechowska, Warszawa 1981, cz. I-IV.

René Descartes, Medytacje o pierwszej filozofii, tłum. M. i K. Ajdukiewiczowie, PWN, Warszawa 1958, Medytacja I, II.

Blaise Pascal, Myśli, tłum. T. Żeleński (Boy), PAX, Warszawa 1989, rozdz. I: Miejsce człowieka w naturze. Dwie nieskończoności, Dział II.3. Nieskończoność – nicość. Zakład.

Thomas Hobbes, Lewiatan, czyli materia, forma i władza państwa kościelnego i świeckiego, tłum. Cz. Znamierowski, PWN, Warszawa 1954, cz. I, rozdz. XIII,XIV, XV.

Benedykt Spinoza, Etyka, tłum. I. Myślicki, na nowo oprac. L. Kołakowski, PWN, Warszawa 2008, cz. I: O Bogu.

Gottfried Wilhelm Leibniz, Monadologia, w: tenże, Wyznanie wiary filozofa, tłum. S. Cichowicz i in., PWN, Warszawa 1969.

John Locke, Rozważania dotyczące rozumu ludzkiego, tłum. B. Gawecki, przekład przejrzał Cz. Znamierowski, PWN, Warszawa 1955, ks. II.

Georg Berkeley, Traktat o zasadach poznania ludzkiego, tłum. J. Leszczyński, PWN, Warszawa 1956, Cz. I , pkt 1-38.

David Hume, Badania dotyczące rozumu ludzkiego, tłum. J. Łukasiewicz, K. Twardowski, PWN, Warszawa 1977,

Jean Le Rond d’Alembert, Wstęp do Encyklopedii, tłum. J. Hartwig, PWN, Warszawa 1954.

Denis Diderot, Wybór pism filozoficznych, tłum. J. Rogoziński, J. Hartwig, Warszawa 1953.

Jean Jacques Rousseau, Trzy rozprawy z filozofii społecznej, tłum. H. Elzenberg, PWN, Warszawa 1956.

Efekty uczenia się:

EFEKTY KSZTAŁCENIA (obowiązujące dla cykli kształcenia rozpoczętych przed rokiem ak. 2019/2020)

Wiedza:

W1, zna kolejne okresy filozofii nowożytnej: Renesans, wiek XVII, oświecenie, filozofia XIX w. do lat 60-tych. K_W04, H1A_W04

W2, zna podstawową terminologię filozoficzną: humanizm, renesans, racjonalizm, empiryzm, krytycyzm, monizm, dualizm, pluralizm, idealizm, materializm, pozytywizm K_W02, H1A_W02

W3, zna i rozumie stanowiska filozoficzne w okresie nowożytnym, zwłaszcza trudności związane z podmiotowym punktem wyjścia w filozofii Kartezjusza K_W06, H1A_W06

W4, zna i rozumie historyczną zmienność pojęć filozoficznych, np. rezygnację z metafizycznego rozumienia idei na rzecz epistemologicznego w myśli nowożytnej K_W09, H1A_W09

W5, zna poglądy myślicieli renesansowych w kręgu platonizmu, arystotelizmu, stoicyzmu, epikureizmu, sceptycyzmu i patrystyki, przedstawicieli renesansowej filozofii przyrody i filozofii polityki, metodologię Bacona i Descartesa, systemy metafizyczne XVBII w. (Descartes, Malebranche, Hobbes, Spinoza, Leibniz), reprezentantów oświecenia (Locke, Berkeley, Hume, d’Alembert, Diderot, Holbach, La Metrrie, Condillac, Wolff), filozofię krytyczną Kanta, pokantowskie systemy metafizyczne (Fichte, Schelling, Hegel, Schopenhauer), materializm (Feuerbach, Marks), pierwszy pozytywizm (Comte, Mill, Spencer), filozofię egzystencji Kierkegaarda K_W06, H1A_W06, K_W09, H1A_W09

W6, zna metody analizy i interpretacji tekstu filozoficznego K_W08, H1A_W08, S1A_W10

W7, zna zasady publikacji tekstu naukowego oraz zasady ochrony własności intelektualnej K_W08, H1A_W08, S1A_W10

Umiejętności:

U1, potrafi analizować teksty z zakresu filozofii nowożytnej K_U01, H1A_U01

U2, potrafi merytorycznie argumentować, wykorzystując poglądy filozofów nowożytnych K_U06, H1A_U06

U3, potrafi przygotować pracę pisemną z zakresu filozofii nowożytnej na podstawie źródeł i opracowań K_U08, H1A_U08, S1A_U09

Kompetencje społeczne:

K1, jest gotów do krytycznej oceny własnej wiedzy filozoficznej oraz do jej uzupełniania i korekty K_K01, H1A_K01, H1A_K06, S1A_K01

K2, jest gotów do uświadamiania sobie i innym europejskiego dziedzictwa kulturowego, zwłaszcza w dziedzinie filozoficznej K_K06, H1A_K06, S1A_K07, S1A_K06

EFEKTY UCZENIA SIĘ (obowiązujące od cyklu kształcenia rozpoczętego w roku ak. 2019/2020)

Wiedza:

W1, zna w zaawansowanym stopniu kolejne okresy filozofii nowożytnej: Renesans, wiek XVII, oświecenie, filozofia XIX w. do lat 60-tych. K_W01, P6U_W, P6S_WG

W2, zna w zaawansowanym stopniu podstawową terminologię filozoficzną: humanizm, renesans, racjonalizm, empiryzm, krytycyzm, monizm, dualizm, pluralizm, idealizm, materializm, pozytywizm K_W02, K_W04, P6U_W, P6S_WG

W3, zna w zaawansowanym stopniu i rozumie stanowiska filozoficzne w okresie nowożytnym, zwłaszcza trudności związane z podmiotowym punktem wyjścia w filozofii Kartezjusza K_W03, P6U_W, P6S_WG

W4, zna w zaawansowanym stopniu i rozumie historyczną zmienność pojęć filozoficznych, np. rezygnację z metafizycznego rozumienia idei na rzecz epistemologicznego w myśli nowożytnej K_W04, P6U_W, P6S_WG

W5, zna w zaawansowanym stopniu poglądy myślicieli renesansowych w kręgu platonizmu, arystotelizmu, stoicyzmu, epikureizmu, sceptycyzmu i patrystyki, przedstawicieli renesansowej filozofii przyrody i filozofii polityki, metodologię Bacona i Descartesa, systemy metafizyczne XVII w. (Descartes, Malebranche, Hobbes, Spinoza, Leibniz), reprezentantów oświecenia (Locke, Berkeley, Hume, d’Alembert, Diderot, Holbach, La Metrrie, Condillac, Wolff), filozofię krytyczną Kanta, pokantowskie systemy metafizyczne (Fichte, Schelling, Hegel, Schopenhauer), materializm (Feuerbach, Marks), pierwszy pozytywizm (Comte, Mill, Spencer), filozofię egzystencji Kierkegaarda K_W01, K_W03, P6U_W, P6S_WG

W6, zna w zaawansowanym stopniu metody analizy i interpretacji tekstu filozoficznego K_W06, P6U_W, P6S_WG

W7, zna w zaawansowanym stopniu zasady publikacji tekstu naukowego oraz zasady ochrony własności intelektualnej K_W12, P6U_W, P6S_WK

Umiejętności:

U1, potrafi analizować teksty z zakresu filozofii nowożytnej K_U02, P6U_U, P6S_UW

U2, potrafi merytorycznie argumentować, wykorzystując poglądy filozofów nowożytnych K_U06, P6U_U, P6S_UK

U3, potrafi przygotować pracę pisemną z zakresu filozofii nowożytnej na podstawie źródeł i opracowań K_U07, P6U_U, P6S_UW, P6S_UK

Kompetencje społeczne:

K1, jest gotów do krytycznej oceny własnej wiedzy filozoficznej oraz do jej uzupełniania i korekty K_K01, P6U_K, P6S_KK

K2, jest gotów do uświadamiania sobie i innym europejskiego dziedzictwa kulturowego, zwłaszcza w dziedzinie filozoficznej K_K02, P6U_K, P6S_KO, P6S_KK

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-02-01
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Tomasz Stefaniuk
Prowadzący grup: Jakub Dadlez, Tomasz Stefaniuk
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-02-04
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Jakub Dadlez, Tomasz Stefaniuk
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (w trakcie)

Okres: 2024-10-01 - 2025-02-03
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Jakub Dadlez, Tomasz Stefaniuk
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-308cda04f (2024-12-03)