Propedeutyka filozofii
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | F-FLZ.79 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Propedeutyka filozofii |
Jednostka: | Instytut Filozofii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
5.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Brak |
Godzinowe ekwiwalenty punktów ECTS: | Godziny kontaktowe (z udziałem nauczyciela akademickiego) Wykład 30h, konwersatorium 30h, 2 ECTS Konsultacje i egzamin 15h, Łączna liczba godzin z udziałem nauczyciela akademickiego 75h Liczba punktów ECTS z udziałem nauczyciela akademickiego 2,5 Godziny niekontaktowe (praca własna studenta) Studiowanie literatury 45h Przygotowanie się do egzaminu 30h Łączna liczba godzin niekontaktowych 75h Liczba punktów ECTS za godziny niekontaktowe 2,5 Sumaryczna liczba punktów ECTS 5 |
Sposób weryfikacji efektów kształcenia: | W1, egzamin ustny, ocena udziału w dyskusjach W2, egzamin ustny, ocena udziału w dyskusjach U1, ocena udziału w dyskusjach U2, ocena udziału w dyskusjach U3, ocena udziału w dyskusjach K1, egzamin ustny, ocena udziału w dyskusjach, ocena przygotowania do zajęć, zaliczenie ustne (kolokwium) K2, egzamin ustny, ocena udziału w dyskusjach, ocena przygotowania do zajęć, zaliczenie ustne (kolokwium) K3, ocena udziału w dyskusjachn |
Pełny opis: |
Na wykładzie wyjaśnia się, czym jest filozofia oraz dlaczego warto się nią zajmować. Rozpatruje się jej powiązania z naukowymi i pozanaukowymi formami refleksji nad światem i człowiekiem oraz analizuje role pełnione w kulturze przez naukowców, kapłanów, technokratów oraz niezależnych myślicieli. Próbuje się również odpowiedzieć na pytanie, jakie znaczenie w kształtowaniu racjonalnego poglądu na świat przysługuje myśleniu potocznemu, nauce i filozofii. Materiał jest omawiany w kontekście problemowym uwzględniającym spory dotyczące kwestii rozpatrywanych na styku problematyki filozoficznej z nauką, religią, ze zdroworozsądkowymi przekonaniami, z przekonaniami i postawami światopoglądowymi, a także z ideologią. Charakteryzowane są metody filozofowania - dialogowa, scholastyczna, dialektyczna, hermeneutyczna, analityczna, a także rola eksperymentów myślowych w filozoficznym dyskursie. Omówiony jest także literacki styl dyskursu filozoficznego, w tym metaforyczność języka filozoficznego. |
Literatura: |
1. Ajdukiewicz K., Zagadnienia i kierunki filozofii, Warszawa 1983; 2. Anzenbacher A., Wprowadzenie do filozofii, Kraków 1992; 3. Bocheński J.M., Ku filozoficznemu myśleniu. Wprowadzenie do podstawowych pojęć filozoficznych, Warszawa 1986. 4. Jaspers K., Wprowadzenie do filozofii, Wrocław 2004. 5. Nagel T., Co to wszystko znaczy? Bardzo krótkie wprowadzenie do filozofii, Warszawa 1993. 6. Scruton R., Przewodnik po filozofii dla inteligentnych, Warszawa 2000. Słowniki: 1. Honderich T. (red.), Encyklopedia filozofii, T. I - II, Poznań 1998-1999. 2. Jedynak S. (red.), Mała encyklopedia filozofii, Bydgoszcz 1996. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: W1, zna współczesne zapatrywania na przyczyny tematycznego i kontekstowego zróżnicowania problematyki filozoficznej, jej podziału na kierunki, szkoły, style i paradygmaty filozofowania - K_W01, P6U_W, P6S_WG, P6S_WK, K_W02, P6U_W, P6S_WG, K_W04, P6U_W, P6S_WG, K_W05, P6U_W, P6S_WG W2, zna i rozumie w zawansowanym stopniu główne spory filozoficzne w obszarze metafizyki i ontologii, teorii poznania i filozofii nauki, etyki, estetyki i filozofii społecznej - K_W01, P6U_W, P6S_WG, P6S_WK,, K_W04, P6U_W, P6S_WG W3, zna różnice między dyskursem filozoficznym i religijnym, literackim, i światopoglądowo-ideologicznym - K_W01, P6U_W, P6S_WG, P6S_WK, K_W02, P6U_W, P6S_WG, K_W04, P6U_W, P6S_WG Umiejętności: U1, potrafi analizować tekst filozoficzny ze wskazaniem na różnice między jego treścią a formą językowego wyrazu - K_U01, P6U_U, PS6_UW, K_U02, P6U_U, PS6_UW U2, rozróżnia podstawowe metody filozofowania oraz potrafi dokonać ich charakterystyki z punktu widzenia stosowanych w nich narzędzi poznawczych oraz celów, których osiągnięciu mają one służyć - K_U04, P6U_U, P6S_UW, P6S_UO U3, ma zdolność kształtowania postawy krytycznego myślenia w stosunku do najczęściej formułowanych zapatrywań światopoglądowo-filozoficznych - K_U06, P6U_U, P6S_UK. Kompetencje społeczne: K1, umie nawiązywać dyskusję i polemikę z poglądami i argumentami omawianymi na wykładzie i dyskutowanymi na konwersatoriach - K_K05, P6U_U, P6S_UK K2, docenia wartość intelektualnego wkładu filozofii w kształtowanie racjonalnych postaw wobec zagadnień nasuwanych przez świat współczesny - K_K02, P6U_K, P6S_KO, P6S_KK |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-01 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Marek Hetmański | |
Prowadzący grup: | Marek Hetmański, Tomasz Walczyk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-04 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Marek Hetmański, Tomasz Walczyk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (w trakcie)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-02-03 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Marek Hetmański, Tomasz Walczyk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.