Sofista – erysta – retor. Chwyty erystyczne oraz ich zastosowanie w dyskusji
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | F-FSE-22L(fakultet) |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Sofista – erysta – retor. Chwyty erystyczne oraz ich zastosowanie w dyskusji |
Jednostka: | Wydział Filozofii i Socjologii |
Grupy: | |
Strona przedmiotu: | https://www.umcs.pl |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
3.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Brak. |
Godzinowe ekwiwalenty punktów ECTS: | Godziny kontaktowe (z udziałem nauczyciela akademickiego) Konwersatorium 30h Konsultacje i zaliczenie 3h Łączna liczba godzin z udziałem nauczyciela akademickiego 33h Liczba punktów ECTS z udziałem nauczyciela akademickiego 1,1 Godziny niekontaktowe (praca własna studenta) Studiowanie literatury 30 Przygotowanie się do zaliczenia 27 Łączna liczba godzin niekontaktowych 57 Liczba punktów ECTS za godziny niekontaktowe 1,9 Sumaryczna liczba punktów ECTS 3 |
Sposób weryfikacji efektów kształcenia: | W1. aktywność w trakcie zajęć, dyskusja W2. aktywność w trakcie zajęć, zaliczenie pisemne W3. aktywność w trakcie zajęć, zaliczenie pisemne U1. dyskusja, zaliczenie pisemne U2. dyskusja U3. dyskusja K1. aktywność w trakcie zajęć, dyskusja K1. aktywność w trakcie zajęć, dyskusja |
Pełny opis: |
Zajęcia stanowić będą próbę dokonania technicznego (filozoficznego) namysłu nad znaczeniem i wykorzystaniem chwytów erystycznych w debacie publicznej. Fakultet rozpocznie historyczne wprowadzenie do tematyki retoryki oraz erystyki. Nakreśleni zostaną najważniejsi antyczni reprezentanci sztuki krasomówstwa oraz prowadzenia sporów. Znacząca część fakultetu pełnić będzie funkcję praktyczną. Analiza kolejnych chwytów erystycznych prezentowanych przez Artura Schopenhauera i rozkładanie ich na części przez Marka Kochana pozwoli wskazać pozamerytoryczną przewagę erystyki nad argumentami merytorycznymi. Taka krytyczna analiza wzbogacona dyskusją ułatwi bronienie się przed erystyką w codziennej narracji publicznej na rzecz rzetelnej, akademickiej debaty. |
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: B. Bogołębska, M. Worsowicz, Retoryka i jej zastosowania - Podręcznik dla studentów dziennikarstwa i innych kierunków humanistycznych, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2016 M. Kochan, Pojedynek na słowa: techniki erystyczne w publicznych sporach, Wydawnictwo Znak, Kraków 2006 A. Schopenhauer, Erystyka czyli Sztuka prowadzenia sporów, tłum. B. i L. Konorscy; przedm. Tadeusza Kotarbińskiego, Wydawnictwo Literackie, Kraków-Wrocław 1984 Literatura uzupełniająca: M. Rusinek, Między retoryką a retorycznością, Wydawnictwo "Universitas", Kraków 2003 L. Lakomy, M. Lakomy, Współczesne zagrożenia demokracji. Komunikowanie perswazyjne – erystyka, Wydawnictwo WAM, Kraków 2016 |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: W1. Student dysponuje wiedzę z zakresu terminologii retorycznej i stosuje ją do rozwiązywania złożonych problemów natury teoretycznej i praktycznej: Kreatywność społeczna: K_W01 Filozofia I st.: K_W02 Filozofia II st.: K_W03 W2. Student zna zagadnienia związane z kształtowaniem się i historyczną zmiennością chwytów erystycznych ze szczególnym wskazaniem na w okres starożytny. Kreatywność społeczna: K_W04 Filozofia I st.: K_W04 Filozofia II st.: K_W05 W3. Student zna moralne i obyczajowe podstawy kultury argumentacji oraz potrafi odróżniać argumenty merytoryczne od pozamerytorycznych. Kreatywność społeczna: K_W07 Filozofia I st.: K_W10 Filozofia II st.: K_W11 Umiejętności: U1. Student potrafi rozpoznawać moralne dylematy współczesnej cywilizacji występujące na skutek wykorzystywania pozamerytorycznych chwytów w dyskusjach i debatach. Kreatywność społeczna: K_U01 Filozofia I st.: K_U8 Filozofia II st.: K_U1 U2. Student potrafi stosować rozmaite techniki argumentacyjne na rzecz uzasadnienia swojego stanowiska w dyskusji i celem przekonania oponenta. Kreatywność społeczna: K_U03 Filozofia I st.: K_U06 Filozofia II st.: K_U06 U3. Student potrafi brać udział w dyskusjach wymagających znajomości sztuki przemawiania oraz potrafi bronić swoich racji przy użyciu przekazów werbalnych i niewerbalnych. Kreatywność społeczna: K_U04 Filozofia I st.: K_U13 Filozofia II st.: K_U14 Kompetencje społeczne: K1. Student jest gotów do uświadamiania sobie i innym cenności europejskiego dziedzictwa kulturowego w zakresie prowadzenia merytorycznych dyskusji przy wykorzystaniu technik retorycznych. Kreatywność społeczna: K_K02 Filozofia I st.: K_K02 Filozofia II st.: K_K02 K2. Student jest gotów do przestrzegania norm postępowania przyjętych w środowisku akademickim, poprzez umiejętny dobór argumentów podczas dyskusji i ocenę jakości argumentacji swojego interlokutora. Kreatywność społeczna: K_K05 Filozofia I st.: K_K05 Filozofia II st.: K_K05 |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2022-02-28 - 2022-06-26 |
![]() |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin, 22 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Krzysztof Rojek | |
Prowadzący grup: | Krzysztof Rojek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (w trakcie)
Okres: | 2023-02-27 - 2023-06-22 |
![]() |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin, 22 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.